طبق آخرین اخبار؛

قیمت ارز آزاد به نرخ مرکز مبادله نزدیک شد

نرخ بازار آزاد به نرخ مرکز مبادله می رسد و به تبعیت از آن عمل می کند.

به گزارش جهان صنعت نیوزبا مشخص شدن ۶۳ سرفصل مجاز به تخصیص ارز و شدت گرفتن عرضه ها در مرکز مبادله ارز و طلا ، شاهد آن بودیم که بازارهای غیر رسمی به سرعت روند نزولی خود را آغاز کرد و در کمتر از یک هفته نرخ دلار به کف کانال ۵۰ هزار تومانی رسید.


در ادامه نیز همانطور که اکثر کارشناسان بازار پیش بینی می کردند، دلار اولین قدم خود را در کانال ۴۰ هزار تومان بر زمین گذاشت تا پیش بینی ها در خصوص ریزش قیمت دلار به کمتر از ۴۵ هزار تومان به واقعیت نزدیک تر شود.

کارشناسان بازار بر این باورند ، در صورت شکست کانال ۵۰ هزارتومانی ، قیمت دلار طی مدت زمان بسیار کوتاهی به ۴۵ هزار تومان خواهد رسید و مجال خروج را از خریداران ارز خواهد گرفت.

از این رو توصیه مدیران صرافی ها و کارشناسان بازار ارز این است که خریداران ارز برای مواجه با قیمت های پایین تر خود را آماده کنند و در معاملات خود ریسک های فعلی سرمایه گذاری در بازار ارز را در نظر داشته باشند.

ریسک هایی که از طریق سیاست گذاری های بانک مرکزی مبنی بر ایجاد پیمان های پولی با کشورهای محتلف تقویت خواهد شد و با میسر شدن امکان تجارت بدون دلار ، دیگر نمی توان کف قیمتی مشخصی را برای این ارز متصور بود.



سیاست ورزی بانک مرکزی دلار آزاد را با نرخ رسمی همگرا کرد

بانک مرکزی پس از موفقیت طرح راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا ، اقدام به انجام سیاست های حمایت گرایانه از طریق این مرکز کرد.

براین اساس برنامه ریزی برای عرضه بیش از ۳ میلیارد دلار  یا انواع دیگر ارزهای مورد نیاز بازار به صورت نقدی و حواله ، درکنار شروع معاملات طلا و همچنین سیاست های در پیش گرفته شده در خصوص تقویت پیمان های پولی و شروع تجارت بدون دلار دیگر اقداماتی است که بانک مرکزی از طریق آنها به حمایت از ارزش پول ملی کشور مبادرت کرده است.
عملی شدن این سیاست ها منجر شد تا در ادامه حتی در مرکز مبادله نیز متقاضیان ارز، از خرید بیشتر در نرخ های نزدیک به ۴۵ هزار تومان انصراف دهند و قیمت های پایین تری را برای دلارهای عرضه شده پیشنهاد دهند.

این امر منجر شد تا روند نزولی قیمت ها در مرکز مبادله نیز آغاز شود و نرخ دلار در این مرکز از محدوده ۴۴ هزار و ۸۱۶  تومان به ۴۳ هزار و ۵۷۹ تومان کاهش یابد.

شنیده ها حاکی از آن است که مدیران بانک مرکزی قصد دارند پس از رام کردن نرخ های بازار آزاد و همگرایی این نرخ ها با رفتار ارز در مرکز مبادله، نرخ ارز را کاهش دهند و آن را به محدودهای قیمتی نیمه اول سال۱۴۰۱ برسانند.

اطلاع از برنامه ریزی مدیران بانک مرکزی برای ادامه روند نزولی نرخ ارز منجر شده تا شرکت های صادرات محور نیز برای از دست نرفتن ارزش دارایی های ارزی خود، اقدام به عرضه بیشتر در مرکز مبادله کنند و سعی در فروش سریع تر منابع خود برای ایجاد فرصت در قیمت های پایین تر ارز داشته اند.

پیش تر کارشناسان در خصوص شروع روند نزولی قیمت ها در بازار هشدار داده بودند و با گوشزد کردن ریسک های موجود در معاملات دلار، افراد حقیقی را از حضور در این بازار بر حذر داشته اند.

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 339684
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا