مزایای صادرات کشاورزی مازندران از راه دریا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، صادرات از راه دریا را موجب امیدآفرینی برای تولید کنندگان استان دانست و گفت: تولید کننده می‌تواند محصول خود را به موقع و با قیمت مناسب عرضه و متحمل هزینه‌های جانبی حمل‌ونقل زمینی نشود، از این‌رو تولیدات کشاورزی را با قیمت مناسب در اختیار بازار قرار خواهد داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حسن عنایتی با اشاره به وضعیت مطلوب تولیدات مرکبات و کیوی در مازندران، اظهار کرد: تولید مرکبات مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی به لحاظ کمی و کیفی وضعیت مطلوبی دارند پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به پیش‌بینی تولید  ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در سال جاری در مازندران، افزود: کمتر از ۷ درصد میوه اعم از پرتقال روی درخت مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه طبق پیش‌بینی انجام شده ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار تن میوه از شروع برداشت ذخیره سازی می‌شود، تصریح کرد: از آنجایی که بازار به لحاظ حمل‌ونقل و مصرف کشش عرضه یک باره را ندارد؛ این میزان به صورت تدریجی توزیع می‌شود، لازم است ذکر شود که مرکبات باید تا خردادماه عرضه شود.

عنایتی به هماهنگی‌های لازم جهت تامین میوه مصرف داخل کشور، صادرات و تنظیم بازار مرکبات مورد نیاز شب عید اشاره کرد و گفت: سیاست ستاد تنظیم بازار بر این است که بخش‌های خصوصی وارد خرید شب عید شوند که در این راستا استان‌های مختلف کشور در حال مراجعه و خرید از باغداران و سورتینگ‌داران هستند.

وی با بیان اینکه استان مازندران ظرفیت تامین مرکبات و کیوی ۱۸ تا ۲۰ استان کشور را دارد، یادآور شد: با هماهنگی استاندار مازندران به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار، تمهیدات لازم جهت عرضه۳۵۰ تا ۴۰۰ تن سیب و ۲۵۰ تن پرتقال برای شب عید فراهم شده است.

این مسئول طولانی بودن و هزینه بر بودن صادرات مرکبات را از مرز آستارا در استان گیلان به‌عنوان تنها راه زمینی به کشورهای حاشیه دریای خزر از مهم‌ترین مشکل برشمرد و گفت: با توجه به انبوه تولید و شرایط مناسب بازارهای هدف، نیاز است صادرات مرکبات از طریق مرز دریایی انجام شود زیرا هم برای تولید کننده به صرفه‌تر است و هم در زمان کوتاه‌تری حدود دو تا سه روز انجام می‌شود در حالیکه صادرات از راه زمینی ۱۵ روز طول می‌کشد.

عنایتی با تاکید بر اینکه مرزهای زمینی پاسخگوی این حجم از صادرات نیست، بیان کرد: راه دریایی و استفاده از کشتی‌های “رو رو” بهترین گزینه است.

وی به صادرات نخستین محموله پرتقال و کیوی با حجم  ۲۲۰ تن از طریق مرز دریایی بندر امیرآباد به بندر ماخاچ قلعه داغستان اشاره کرد و گفت: سیاست دولت سیزدهم در مازندران بر ادامه روند صادرات از مرز دریایی است که نخستین گام در این خصوص برداشته شد و این موضوع یکی از اتفاقات مهم در جهت تولید پایدار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، صادرات از راه دریا را موجب امیدآفرینی برای تولید کننده دانست و ادامه داد: تولید کننده می‌تواند محصول خود را به موقع و با قیمت مناسب عرضه و متحمل هزینه‌های جانبی حمل‌ونقل زمینی نشود از این‌رو میوه را با قیمت مناسب در اختیار بازار قرار می‌دهد.

عنایتی خاطرنشان کرد: سایر بنادر مازندران از جمله بندر نوشهر نیز ظرفیت این صادرات را دارد به شرط آنکه برای حمل مجهز به کشتی “رو رو” باشد.

کشاورزی
شناسه : 326922
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا