مدیر امور مهندسی و رابط صنعت و دانشگاه مجتمع مس سونگون مطرح کرد:

پایداری تولید و استفاده از تکنولوژی‌های نو در همکاری با دانشگاه

جهان صنعت نیوز| مدیر امور مهندسی و رابط صنعت و دانشگاه مجتمع مس سونگون با اشاره به جلسه اخیر مدیر این مجتمع و رئیس دانشگاه تبریز گفت: در راستای تفاهم‌نامه دانشگاه تبریز و مجتمع مس سونگون جلسات مستمری با این دانشگاه داریم؛ به‌طوری‌که از سال ۹۰ که این تفاهم‌نامه امضا شده بالغ بر ۸۰ جلسه با این دانشگاه برگزار شده است که جلسات ماهانه با مدیران بخش‌های مختلف و جلسات سالانه با مدیریت ارشد مس سونگون از جمله این جلسات هستند.


رضوی افزود: در جلسه اخیری که بین مدیریت ارشد مس سونگون و رئیس دانشگاه تبریز برگزار شد امکان گسترش همکاری‌ها بین دو مجموعه بررسی شد. به این دلیل که بسیاری از پروژه‌هایی که تاکنون با دانشگاه تبریز داشته‌ایم از مرحله تحقیقات اولیه و فاز یک بیرون آمده‌اند و در حال گسترده‌تر شدن هستند.

وی با تأکید بر کاربردی بودن پروژه‌های تحقیقاتی تعریف شده با دانشگاه تبریز گفت: تعداد پروژه‌هایی که با دانشگاه تبریز در حال حاضر داریم و در مرحله اجرا هستند ۱۵ پروژه است. اما از بدو همکاری با دانشگاه تبریز تاکنون بالغ بر ۶۰ پروپوزال به ما ارائه شده است که این نشان از توان بسیار سطح بالای دانشگاه تبریز دارد و از این میان ۲۴ پروپوزال به تصویب رسیده است.

رابط صنعت و دانشگاه مجتمع مس سونگون به معرفی برخی از پروژه‌های تحقیقاتی مهم دانشگاه تبریز در این مجتمع پرداخت و گفت: یکی از پروژه‌های زیست‌محیطی ما پروژه تولید برق از آب پروسس خط تولید است. در مجتمع مس سونگون یک اختلاف ارتفاع ۳۰۰-۴۰۰متری بین کارخانه و سطح باطله وجود دارد. به همین دلیل ما مجبور به پمپاژ آب در این ارتفاع هستیم که این آب مجدداً برای فرآوری باید به کارخانه برگردد. در پی این هستیم که با کمک دانشگاه تبریز از این آب برق تولید کنیم.

وی افزود: با این کار علاوه بر استفاده از انرژی پاک در مجتمع مس سونگون می‌توانیم برق تولیدشده را نیز به برق منطقه‌ای بفروشیم؛ بنابراین هزینه اجرای این پروژه ظرف مدت چند سال برمی‌گردد و درواقع می‌توان گفت این پروژه از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه است.

رضوی ادامه داد: ازجمله پروژه‌های خوب ما که اجرایی و نهایی شده است پروژه بررسی کیفیت برق مجتمع مس سونگون و ارائه روش‌های بهبود آن بود. مجتمع مس سونگون برقش را از خط ارمنستان می‌گیرد. مجتمع مس سونگون تک مصرف‌کننده این خط ویژه است و به همین دلیل است که هر نوسانی در برق منطقه‌ای این مجتمع را متأثر می‌کند. از آن‌جایی که توقف خط تولید برای ما بسیار مهم است این پروژه تعریف شد تا میزان نوسانات برق را به کمترین میزان ممکن برساند و این اتفاق افتاد.

وی با بیان این‌که این پروژه سه سال پیش آغاز شد، گفت: در یک همکاری با دانشگاه تبریز و برق منطقه‌ای تکنولوژی جدیدی جایگزین تکنولوژی قبلی شد و خروجی کار هم بسیار خوب بود؛ به‌طوری‌که در بارندگی‌های بهار سال گذشته ما کمترین قطعی برق را داشتیم. این پروژه ازجمله پروژه‌های تحقیقاتی است که به پایداری تولید مجتمع مس سونگون کمک بسیار زیادی کرده است.

مدیر امور مهندسی مجتمع مس سونگون همچنین اضافه کرد: پروژه بعدی طراحی اولیه سیستم پایش وضعیت پمپ‌های ایستگاه پمپاژ مواد باطله است که دانشگاه تبریز نرم‌افزاری جهت ثبت داده‌های ارتعاشی تدوین و سناریوی‌های مختلف را براساس تجهیزات اندازه‌گیری ارتعاشات ارائه کرد. در پی آن هستیم که فاز دوم این پروژه را نیز آغاز کنیم.

وی پروژه راه‌اندازی سیستم مولتی‌استریم آنالایزر (X-Ray) موجود در خط تولید کنسانتره مس مولیبدن فاز یک کارخانه تغلیظ را یکی دیگر از پروژه‌های مهم این مجتمع در همکاری با دانشگاه عنوان کرد و گفت: درنتیجه تحویل داده نشدن سورس رادیواکتیو این سیستم به‌خاطر تحریم‌های بین‌المللی، فرایند تهیه و آماده‌سازی نمونه کنسانتره بسیار طولانی بود که با اجرای این پروژه این مشکل حل شد. فاز اول این پروژه اجرایی شده است و در صورت تأیید کارخانه تغلیظ فاز دوم این پروژه هم ادامه پیدا می‌کند.

رضوی با تأکید بر این‌که هدف ما استفاده حداکثری از پتانسیل دانشگاه در زمینه تکنولوژی‌های جدید است، گفت: پروژه GIS ready نقشه‌ها و تشکیل Geodatabase برای تأسیسات مجتمع مس سونگون نیز از دیگر پروژه‌های ماست که تکنولوژی آن بسیار جدید است که به‌وسیله مکان‌یابی آنلاین و ثبت آن‌ها در نرم‌افزار مخصوص، امکان رصد کل تأسیسات را به مهندسین و تکنیسین‌ها می‌دهد. این تکنولوژی ابتدا به‌صورت پایلوت در یک بخش مجتمع اجرا شد و حالا برای کل مجتمع و همچنین معدن در حال اجرایی شدن است.

صنعت و معدن
شناسه : 3158
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا