مافیا اجازه لیدری خودرو در بازار را می‌دهد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: برخی کارشناسان حتی معتقدند این اقدامات اگر به معنای واقعی نتیجه بخش باشد تا مدتی گروه خودرو می‌تواند یکی از لیدرهای مهم در بازار شود. با این همه اما نگرانی هایی نیز از بابت به نتیجه نرسیدن حذف قیمت گذاری دستوری هم وجود دارد.

بهنام علیزاده کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر حذف قیمت قیمت گذاری دستوری در بازار بورس به جهان صنعت نیوز می گوید: «بازار می تواند با درایور یا لیدر رشد کند. برخی درایورها(پیشبرنده ها) می‌توانند میزان سوددهی برخی شرکت‌ها را بالا ببرند و به تبع قیمت ها خود را با آن سودها تطبیق دهند. این درایورها در حال حاضر می تواند دلار یا حذف قیمت گذاری دستوری باشد که صورت های مالی شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی می افزاید: این دوعامل در حاضر هر دو محرک های مهمی در بازار هستند. از سوی دیگر حتی اگر قیمت گذاری دستوری حذف نشود و دلار خود را در محدوده ۳۵ هزار تومان حفظ کند، بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد پتانسیل رشد دارد.

علیزاده تاکید می کند: سرریز پول می تواند خودروهایی را هم رشد دهد که این حتی وضعیت بدون حذف قیمت دستوری است. اما اگر قیمت گذاری دستوری حذف شود باز هم نه تنها خودرو که همه بازار از آن سود خواهد برد.

مافیای خودرو اجازه حذف قیمت گذاری دستوری را می دهد؟

بهنام علیزاده اما در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری و دست انداز مافیا می گوید: اما مسئله نگران کننده در خصوص عرضه خودرو در بورس و حذف قیمت گذاری دستوری این است که مافیایی اجازه این کار را ندهد.

وی تشریح می کند: اگر یک حساب سرانگشتی کنیم قیمت درب کارخانه پژو ۲۰۷ که حدود ۱۸۰ میلیون بود بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در بازار بورس فروخته شد. مابه التفاوت این عدد برای ۲ هزار خودرو بزرگ خواهد بود حالا حساب کنید این مابه التفاوت به جای رفتن در جیب مافیای پنهان دلالی به سمت تولید و خودروسازان سرازیر شود. آیا این مافیا حاضر است به راحتی از این سود چشم پوشی کند. این پول را به خودروسازان دیگر هم تعمیم دهید و ببنید چه فرصتی تا به حال از این قیمت دستوری از دست رفت و چه سودی نصیب عده ای شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می کند: نگران از این بابت است که این مافیا با انواع بازی ها اجازه حذف قیمت گذاری دستوری را ندهد. کمایانکه یکی از مسئولان بورس نیز اشاره ای به برخی مانع تراشی ها حتی از سمت برخی در وزارت صمت اشاره داشت. با این همه اگر قیمت گذاری دستوری حذف شود نه تنها به نفع مصرف کننده خواهد بود که تولیدکننده هم از نفع می برد. در نهایت این وضعیت در بازار سرمایه نیز اثر مثبتی خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 310150
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا