چرا دیدار ماکرون و بایدن مهم است

به گزارش جهان صنعت نیوز: طبق گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، ماکرون از سال ۲۰۱۷ به این سو سعی کرده از بیروت تا بانکوک و از کرملین تا کاخ سفید، خود را در مرکز هر تحول و بحرانی قرار دهد. کارشناسان معتقدند که انتظار می‌رود ماکرون در دیدارش با بایدن در خصوص تعرفه‌های جدیدی که ایالات متحده برای کشورهای اروپایی وضع کرده مذاکره کند. این امر به یکی از چالش‌های مهم در روابط میان اروپا و واشنگتن تبدیل شده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد ماکرون و بایدن اختلاف نظرهای مهمی در خصوص جنگ اوکراین و نحوه مواجهه با چین با یکدیگر داشته باشند. با وجود این اهمیت فرانسه برای ایالات متحده آمریکا قابل کتمان نیست.


در این رابطه ماتیو دروین وزیر خارجه سابق فرانسه معتقد است که با توجه به عدم قطعیت‌های لندن، برلین یا رم در سال‌های اخیر و اگرچه دیدگاه و استراتژی فرانسه همیشه آن چیزی نیست که ایالات متحده می‌خواهد، اما دیدگاه های دو کشور در موارد فوری و حیاتی تقریباً سازگار با یکدیگر است.

با این حال منتقدان می‌گویند که اقدامات تحریک آمیز ماکرون می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. آنها تاکید می‌کنند، اظهارات ماکرون درباره مرگ مغزی ناتو یا دیدگاه‌هایش در خصوص ولادمیر پوتین، متحدان غربی را دچار اختلاف کرده است. هر چند که مقامات ارشد کاخ سفید، ماکرون را به واسطه نقشش در گروه جی هفت، ناتو، شورای امنیت و تقویت حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین اثرگذار تلقی می‌کنند.

در این راستا، جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید: «اگر فقط به سال گذشته نگاه کنید، فرانسه به معنای واقعی کلمه در مرکز همه مسائل امنیت ملی قرار داشته است که برای مردم آمریکا و متحدان ما اهمیت دارد.

همانطور که گفته شد، انتظار می‌رود که ماکرون در سفر به واشنگتن نگرانی‌های فرانسه و اروپا در خصوص قانون کاهش تورم دولت بایدن، لایحه ۴۳۰ میلیارد دلاری تغییرات آب و هوایی آمریکا و نیز معافیت ‌های مالیاتی آمریکا به برخی از صنایع داخلی را مطرح کرده و در مورد آن گفت و گو کند. همچنین بحث در مورد جنگ اوکراین و مقابله با روسیه در زمستان نیز از جمله دیگر دستور کارهای دو رئیس جمهوری خواهد بود.

آنها همچنین در مورد چین که دو هفته قبل در بالی اندونزی هر یک به صورت جداگانه با شی‌جین‌پینگ دیدار کردند هم گفت و گو خواهند داشت. در همین رابطه است که احتمالاً تضادها میان پاریس و واشنگتن نمایان می‌شود. چرا که ماکرون به دنبال یک راه حل سوم غیر تقابلی با پکن است؛ در حالی که بایدن از سایر رهبران ناتو خواسته تا در برابر اقتدارگرایی و قدرت نظامی رو به رشد چین مقابله کنند. یکی از مقامات آمریکایی در این خصوص می‌گوید: دیدگاه‌های ما در مورد چین یکسان نیست. اما من می‌کنم این دیدگاه قوی وجود دارد که باید در پاسخ به چین از یک خط مشترک صحبت کنیم.

از سوی دیگر این دیدار یک سال پس از آن صورت می گیرد که ماکرون از توافقی بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده خشمگین شد که در آن استرالیا به جای زیردریایی های دیزلی که برای خرید از فرانسه قرارداد بسته بود، زیردریایی های هسته ای ساخت آمریکا را دریافت می کند.

رئیس جمهوری فرانسه از اینکه یک قرارداد چند میلیارد دلاری لغو شده چنان آشفته بود که فیلیپ اتین، سفیر فرانسه در آمریکا را برای مشورت به پاریس فراخواند. در واقع پس از عذرخواهی بایدن به طور علنی که ماکرون کمی آرام گرفته و اعلام کرد: اعتماد مانند عشق است: اظهارات خوب هستند، اما اثبات بهتر است. در همین راستا یکی از مقامات فرانسوی به خبرگزاری رویترز می‌گوید: دو دولت از تحقیر یکدیگر عبور کرده و در نتیجه شاهد هستیم که پاریس هماهنگی بیشتری با آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام پیدا کرده است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 310095
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا