چگونه سیاست کووید صفر برای دولت پکن دردسرساز شد؟/از کرونا تا اعتراض خیابانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: می‌دانیم که دولت چین از ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا، سیاست کووید صفر را در پیش گرفت. طبق این سیاست مقررات و محدودیت‌های شدیدی به منظور کنترل بیماری اعمال شده و حتی شهرهای بزرگی مانند شانگهای  یا ووهان که کرونا از آن آغاز شد به طور کامل قرنطینه شدند. این سیاست در ابتدای امر برای پکن چند فایده مهم داشت. نخست اینکه در شرایطی که تمامی دنیا با همه گیری کرونا دست و پنجه نرم کرده و اقتصادهای جهانی دچار رکود شدند، چین با خیالی راحت از کنترل همه گیری، ۵.۳ درصد در اوج کرونا رشد اقتصادی ثبت کرد.

از سوی دیگر چینی‌ها از این فرصت استفاده کرده و مدل حکمرانی متمرکز خود را نیز به رخ جهانیان کشیدند. در واقع در اوج همه گیری کرونا برخی نظریه پردازان این سوال مهم را مطرح کردند که مدل چینی در بحران جهانی پیش رو نشان داد که احتمالاً از دموکراسی‌های غربی کارآمدتر است. علاوه بر این اقتصاد جهانی با این واقعیت مواجه شد که زنجیره تامینی که به صورت مشترک سال‌ها روی آن سرمایه گذاری کرده بود، با بروز همه‌گیری کارکرد خود را از دست داده و اقتصادهای مهم جهانی برای تامین نیازهای خود در شرایط بحرانی، همکاری مشترک اقتصادی را به بوته فراموشی می سپارند.

مردم چین به خیابان‌ها آمدند

در اوج این بحث‌های نظری و رسانه‌ای اما گویا این روزها ویروس کرونا روی دیگر خود را این بار به چینی‌ها نشان می‌دهد. از ماه‌ها قبل مطابق گزارش‌های منتشر شده، رشد اقتصادی چین تقریباً دو برابر کمتر از پیش‌بینی‌ها صورت گرفته در سال جاری میلادی رقم خواهد خورد. یکی از دلایل اساسی این افول اقتصادی هم سیاست های سختگیرانه دولت برای مهار کرونا عنوان شده که بر بخش ساختمان و بورس چین بیش از همه جا تاثیر منفی گذاشته است.

از سوی دیگر علاوه بر چالش‌های اقتصادی، اکنون دولت چین با اعتراضات اجتماعی و تظاهرات نیز دست به گریبان شده، به طوریکه مطابق با گزارشی که اخیراً خبرگزاری یورو نیوز منتشر کرده، همزمان با شکسته شدن رکورد ابتلا به کرونا در چین،  مردم این کشور در اعتراض به گسترش قرنطینه‌‌ها در سراسر چین در پی افزایش شمار ابتلاها به کووید-۱۹ در چندین شهر به خیابان‌ها آمدند.

شماری از مردم در شهر اورومچی، پایتخت استان سین‌کیانگ به خیابان‌ها آمدند و شعار می‌دادند که «به قرنطینه پایان دهید». ویدئوها نشان می‌دهد که مردم در میدانی سرود ملی چین را با این بیت شعر تکرار می‌کنند: «ای آن‌هایی که بردگی نمی‌خواهید، برخیزید».

شهر چهار میلیون نفری اورومچی تحت یکی از طولانی‌ترین قرنطینه‌های این کشور بوده است؛ به طوریکه برخی از شهروندان در ۱۰۰ روز اخیر از خروج از خانه‌های خود منع شده‌اند.

اما شهروندان پکن نیز اعتراضات کوچکتری را برنامه‌ریزی کردند. رویترز با استناد به چند ویدئو گفت که ساکنان بخش‌هایی از پکن روز شنبه در اطراف یک پارکینگ سرباز راهپیمایی کردند و فریاد زدند که «به قرنطینه پایان دهید.»

جرقه اصلی این خشم عمومی، آتش‌سوزی در یک ساختمان در اورومچی بود که در هفته گذشته ۱۰ کشته برجای گذاشت. برخی از شهروندان گفتند ساکنان این ساختمان به دلیل قرنطینه امکان خروج سریع از محل زندگی خود را پیدا نکردند. با این حال مقامات محلی این شهر، این موضوع را تکذیب کردند.

از سوی دیگر در پی تظاهرات در این شهر برخی از محدودیت‌های کرونا در شماری از محله‌ها برداشته شد اما طبق گزارش‌ها بسیاری از محله‌ها همچنان در قرنطینه هستند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 308863
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا