بورسی‌ها فروشنده شدند

جهان صنعت نیوز| نگرانی ناشی از آینده اقتصاد، امروز بیش از گذشته معامله‌گران بازار سرمایه را نگران کرده و در کنار این موضوع عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در هفته گذشته بر داد و ستدها در بازار سهام تاثیرگذار بوده است.


فعالیت حقوقی‌ها در هفته گذشته کفه عرضه را به شدت نسبت به تقاضا سنگین کرد و باعث شد قیمت سهم‌ها در بسیاری از گروه‌ها با افت شدید همراه شود.

امروز در ادامه افت‌های شدید هفته گذشته، معامله‌گران بازار سهام نگاه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا در ۱۳ آبان دارند. بعد از مدتی که با توجه به افزایش قیمت دلار بازیگران بازار سهام شاهد رشد پی در پی قیمت‌ها و شاخص کل بودند، امروز ریسک سیستماتیکی همچون تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، سبب شده سهام‌داران بورسی تقریبا ۲۰ روز قبل از استارت خوردن تحریم‌ها در بسیاری از گروه‌ها در صف فروش بایستند.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران شاهد افت ۵۹۸۲ واحدی شد و تا تراز ۱۷۵ هزار و ۳۲ واحدی پایین آمد. این در حالی است که در هفته‌های گذشته بسیاری امید داشتند نماگر اصلی بازار برای اولین بار در تاریخ بورس کانال ۲۰۰ هزار واحدی را بشکند.

شاخص کل هم‌وزن نیز ۶۹۹ واحد افت کرد و به رقم ۲۸ هزار و ۷۴۰ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز با افت فزاینده ۶۴۲۸ تا رقم ۱۸۷ هزار و ۴۱۵ واحدی پایین آمد و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب افت ۴۷۰۰ واحدی و ۱۰ هزار واحدی را تجربه کردند.

این افت قیمت‌ها و شاخص طی چند ماهه گذشته کم‌سابقه است؛ به طوری که در حال حاضر شاهد این هستیم که چه در گروه‌هایی که صادرات محور هستند و چه در گروه‌هایی که صادرات محور نیستند، لحظه به لحظه قیمت‌ها در حال کاهش است.

فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل‌گهر و ملی صنایع مس ایران هر یک به ترتیب ۴۹۷، ۳۱۲ و ۲۸۴ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص کل داشتند. بازار امروز در حدی افت قیمت را تجربه کرد که کمتر شرکتی سعی کرد در راستای تقویت شاخص کل حرکت داشته باشد.

در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای روند قیمت‌ها به شدت کاهنده بود؛ به طوری که در تقریبا تمام سهم‌ها شاهد افت قیمت تا مرز پنج درصدی بودیم. از طرفی صف‌های فروش پایدار تقریبا در بسیاری از سهم های این گروه کاملا مشهود بود.

موضوع عرضه نفت خام در بورس و نحوه قیمت‌گذاری آن امروز بیش از گذشته محل مناقشه قرار گرفته و این موضوع می‌تواند روی قیمت سهم‌ها و تصمیم معامله‌گران تاثیرگذار باشد.

در گروه فلزات اساسی نیز تمام نمادها یکدست قرمزپوش شدند و بسیاری کاهش قیمت بیش از چهار درصدی را تجربه کردند. محصولات شیمیایی نیز شاهد روند مشابهی بودند.

خودرویی‌ها نیز همگان با روند کلی بازار با کاهش قیمت مواجه شدند. صف‌های فروش در این گروه نیز کاملا قابل مشاهده بود.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۷۲۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۱.۷ میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. تعداد معاملات این بازار نیز به ۱۰۰ هزار و ۵۲۶ نوبت رسید.

آیفکس نیز که طی روزهای گذشته کانال ۲۰۰۰ واحدی را پشت سر گذاشته بود، امروز ۷۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۹۴۰ واحدی رسید. ارزش معاملات این بازار تقریبا ۳۲۸ میلیارد تومان را رد کرد.

بانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 2788
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا