واقعیت قیمت دلار در بازار با شایعات فضای مجازی متفاوت است

جهان صنعت نیوز| چند روزی است در بازار ارز شاهد افت چشمگیر قیمت دلار و یورو بوده‌ایم. کاهش قیمتی که مردم و دارندگان دلار را بر آن وا‌داشت تا هر چه زودتر با مراجعه به این بازار درصدد فروش ارزهای خود برآیند تا از ضرر بیشتر خود در پس این کاهش قیمت‌ها جلوگیری کنند. متأثر از این بازار و کاهش قیمت شاهد بودیم در برخی بازارهای موازی چون خودرو هم هرچند کم اما شاهد کاهش قیمت باشیم. بازار سکه و طلا هم از این کاهش‌ها بی‌نصیب نبود و دست‌خوش تغییر در قیمت‌ها بود تا جایی که نرخ سکه از ۵ میلیون به قیمتی نزدیک به ۴ میلیون رسیده است.


محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در خصوص کاهش قیمت طلا و سکه متأثر از کاهش قیمت دلار در بازار گفت: «در حال حاضر کاهش قیمت ارز تحت تأثیر هیجانات و التهاب بازار است و قیمت دقیقی در دست نیست. واقعیت قیمت دلار در بازار با شایعاتی که در فضای مجازی وجود دارد بسیار متفاوت است. به‌عنوان‌مثال در دادوستدهای چند روز قبل خبری منتشرشده که دریکی از شهرها دلار به قیمت ۷ هزار تومان خریداری می‌شود که این نرخ با واقعیت بازار متفاوت است. در حال حاضر نرخ ارز در فضای واقعی با آنچه در فضای مجازی و در شایعات منتشرشده به گوش می‌رسد کاملاً متفاوت است.»

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در پاسخ به این سؤال که آیا با کاهش قیمت دلار در بازار سکه و طلا شاهد مقاومت در برابر کاهش قیمت خواهیم بود یا خیر؟ گفت: «در بازار سکه و طلا با کاهش نرخ ارز به‌هیچ‌وجه شاهد مقاومت در کاهش قیمت طلا نخواهیم بود. هر قیمتی که ارز پیدا بکند بر همین اساس هم قیمت طلا و سکه هم تعیین می‌شود. بدین‌صورت که هراندازه قیمت ارز کاهش پیدا کند متعاقباً به همان اندازه قیمت طلا و سکه هم کاهش پیدا می‌کند.»

کشتی آرای در خصوص پیش‌بینی کاهش قیمت ارز و طلا گفت: «چون تخصصی درزمینهٔ بازار ارز ندارم پس پیش‌بینی در این زمینه نمی‌توانم داشته باشم. شاخص قیمت ارز بر اساس شاخص‌هایی است که بانک مرکزی و صراف‌ها تعیین می‌کنند. بازار طلا و سکه کاملاً متأثر از بازار ارز است. قیمت طلا و سکه حاصل‌ضرب قیمت جهانی طلا و قیمت ارز است. ما هم امیدواریم قیمت ارز پایین بیاید و از این امر استقبال می‌کنیم چون در کنار کاهش نرخ ارز قیمت هم طلا هم کاهش پیدا خواهد که این بدان معنی است در صنف طلافروشان شاهد رونق در کسب کارخواهیم بود.»

وی در پایان گفت: «علی‌رغم اینکه در بازار ارز شاهد هجوم گسترده مردم برای فروش ارزهای خود بودیم هنوز این اتفاق در بازار سکه طلا رخ نداده است. چراکه این بازار جدای متأثر بودنش از نرخ دلار، از بازار جهانی طلا هم تبعیت می‌کند.»

اخبار برگزیده
شناسه : 2720
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا