فرهاد آگاهی*

CFT درمان همه دردها نیست

جهان صنعت نیوز| هرچند این تجربه بسیار پرهزینه و فرسایشی حاصل شده ولی به هر حال همه ما را به درجه شهود و باور رسانده است که اگر به دنبال اقتصاد پویا و مقتدر هستیم، گریزی جز ارتباط با دنیا نیست.

در طول چند سال اخیر‌ اقتصاد ایران روزگار سختی را سپری کرده و از جوانب مختلف تحت فشار بوده است و بر همین اساس همه متفق‌القول شده‌اند که نباید فضای اقتصاد جهانی را به سمتی سوق دهیم که فشارها بر اقتصاد کشورمان تشدید شود.

باید با هوشمندی و آینده‌نگری، بهانه‌هایی که می‌تواند اقتصاد کشورمان را آزار دهد، بر تنش و التهاب در بازار بیفزاید و ریسک سرمایه‌گذاری را مضاعف کند، مهار کنیم و از این منظر باید بگوییم برای استمرار تجارت با دنیا، چاره‌ای جز پیوستن به معاهدات جهانی وجود ندارد.

شاید این مهم‌ترین پیام رای روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب CFT باشد.البته این پیوستن‌ها، قطعا آمیخته‌ای از فرصت‌ها و تهدیدهاست و نمی‌توان تصور کرد که صد‌در‌صد آن را سود و منفعت در‌بر گرفته، ممکن است مخاطرات و محدودیت‌هایی را هم به دنبال داشته باشد که مدیریت آنها و چاره‌اندیشی در مقابل آنها، به توان و تیزهوشی ما باز‌می‌گردد.

اینکه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را با استفاده از شیوه‌هایی انجام دهیم که از بالاترین درجه خردجمعی بهره‌برداری کنیم، نگرش‌های نو به بازارهای داخلی و خارجی را به رسمیت بشناسیم و فضا را برای ظهور آنها باز کنیم، تلاش کنیم ابزارهای نوین و مدرن برای هوشمندسازی نظام بانکی و نظام تجاری کشورمان را به خدمت بگیریم و در نهایت توجه به این نکته که نباید به دانسته‌های خودمان بسنده کنیم و باید از تجربیات سایر کشورها در این مسیر بهره بگیریم.

علاوه بر این، موضوع دیگری که قابل تامل است آن است که از آنجا که اقتصاد ایران از مشکلات و معضلات ساختاری متعددی رنج می‌برد، نباید تصور کنیم که CFT داروی همه دردهاست و می‌تواند مشکلات ریشه‌ای اقتصاد کشورمان را حل کند‌ بلکه این خود ما هستیم که باید با آسیب‌شناسی عملکرد گذشته، راه‌های بالندگی را دریابیم.

کشور ما از بوروکراسی کند و زائد اداری رنج می‌برد، دچار تراکم نقدینگی است، وجود پنجره‌های فساد اداری و رانت باعث نا‌امیدی سرمایه‌گذاران شده، اعتماد فعالان اقتصادی به وعده وعیدهای دولتمردان کاهش پیدا کرده، گردش اطلاعات ناقص و ابتر است، فضای کسب‌و‌کار غبارآلود است، رای انجمن‌های تخصصی جدی گرفته نمی‌شود، شفاف‌سازی جدی گرفته نمی‌شود و ده‌ها مشکل دیگر بر اقتصاد کشورمان سایه انداخته که CFT در بروز و ظهور آنها نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد‌ بنابراین باید بگوییم باید از فرصتی که کم یا زیاد از طریق CFT ایجاد می‌شود، بهره‌برداری و به جای وقت‌کشی، برای حل این معضلات ساختاری چاره‌اندیشی کنیم.

*نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران

یادداشت
شناسه : 2707
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا