اعلام سود سال ۹۶ سهام عدالت در آبان ماه

جهان صنعت نیوز| سید جعفر سبحانی درباره واریز سود سهام عدالت مشمولین و آخرین تصمیمات گفت: بخشی از سهام ۴۹ شرکت مربوط به سهام عدالت است و به آن ها شرکت های سرمایه پذیر می گوییم. مثل دخانیات، مخابرات، بانک ها، بیمه ها، پتروشیمی ها، پالایشگاهها و … که لیست همگی آنها در سایت سازمان خصوصی سازی قرار دارد.


وی ادامه داد: سودی که تا امروز بین ۴۰ میلیون مشمول توزیع شده است، مربوط به سود عملکرد شرکت های سرمایه پذیر در سال ۹۵ بود.

سبحانی افزود : سود عملکرد این شرکت ها در سال ۹۵ حدودا ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان آن در همان ابتدا برای افزایش سرمایه این شرکت ها اختصاص یافت و ۳۸۰۰ میلیارد آن برای مشمولین ماند. در این میان بیش از ۳۳۰۰ میلیارد آن توزیع شده است.

دریافت شماره شبا

مشاور سازمان خصوصی سازی درباره مشمولانی که هنوز موفق به گرفتن سود سال ۹۵ خود نشده اند نیز تاکید کرد: این افراد عده کمی هستند که با مجوز اصل ۴۴ از ۱۰ شهریوراجازه وارد کردن شبای خود به سامانه سهام عدالت را به دست آورده اند و این کار اکنون در حال انجام است.

سبحانی در خصوص زمان واریز سود مشمولان جامانده از دریافت سود ۹۵ نیز خاطرنشان کرد: این عده هر زمان شبای خود را وارد کنند و راستی آزمایی لازم از بانک های عامل آنها انجام شد، سود آن ها نیز واریز خواهد شد.

سود سال ۹۶ سهام عدالت در انتظار آخرین مجمع

مشاور مدیر عامل سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که سود عملکرد سال ۹۶ شرکت های سرمایه پذیر هنوز مشخص نشده است یادآور شد: مجامع حدود ۴۵ شرکت تاکنون برگزار و ۴ شرکت برگزار نشده است که مجامع سه شرکت از شرکت های باقی مانده ۳۰ مهرماه و یکی از آن ها در آذرماه است.

وی با تاکید بر این که برای تعیین سود سال ۹۶ سهام عدالت در انتظار آخرین مجمع شرکت های سرمایه پذیر نخواهیم ماند گفت: بر اساس مجامع و صورت های مالی سنوات گذشته، یک شرکت چندان سودده نیست و تاثیر چندانی بر سود مصوب ندارد. اما از سوی دیگر هلدینگ خلیج فارس جزو سه شرکتی است که مجمع آن ها در ۳۰ مهرماه برگزار می شود و این شرکت بخش مهمی از سود سهام عدالت را توزیع می کند.

تاثیر سود هلدینگ خلیج فارس

این مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی تصریح کرد:هلدینگ خلیج فارس در سال گذشته نیز سود خوبی مصوب کرده بود، امسال نیز پیش بینی می کنیم که سود خوبی داشته باشد. در حال حاضرسود مصوب شرکت هایی که مجامع آن ها برگزار شده است حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که تا زمانی که مجمع هلدینگ برگزار نشود نمی توان گفت که سود سال ۹۶ چقدر خواهد بود.

وی درباره برآورد سود هلدینگ خلیج فارس گفت: پیش بینی می کنیم با توجه به سود ۸۰۰ میلیاردی این هلدینگ در سال گذشته، امسال سودی بیش از هزار و ۲۰۰میلیارد تومان در مجمع آن تصویب شود که با با سودی که از سایر شرکت های سرمایه پذیر تا به امروز قطعی شده است مجموعا به حدود ۵ هزار میلیارد تومان برسد.

مشاور سازمان خصوصی سازی زمان قطعی تعیین سود سال ۹۶ شرکت های سرمایه پذیر را هفته اول آبان ماه عنوان کرد و یادآور شد:پس از تعیین قطعی میزان سود، سهم مشمولین به حساب مشمولان واریز می شود.

وضعیت آزادسازی سهام عدالت

سبحانی آزادسازی سهام عدالت را منوط به تصمیم مجلس دانست و اظهار کرد: آزادسازی مرحله پایانی کار سهام عدالت است؛ بر این اساس از دو تا سه سال قبل این مساله در قالب یک لایحه از سوی سازمان خصوصی سازی به وزارت اقتصاد و از وزارت اقتصاد به دولت داده شد. دولت هم آن را مورد بررسی قرار داد و تصویب کرد و اواخر سال گذشته لایحه را به مجلس تقدیم کرد.

وی ادامه داد: مجلس چند ماه است که مشغول بررسی و کارشناسی این لایحه است و چندین نوبت هم نمایندگان سازمان خصوصی سازی، نمایندگان بورس اتاق های بازرگانی و …به کمیسیون های مجلس دعوت شده‌اند. این لایحه پس از بررسی در کمیسیون تخصصی به صحن علنی می آید و باید منتظر تصویب لایحه در صحن علنی باشیم.

ظرفیت صندوق های ETF

این مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی از پیش بینی صندوق های ETF در فرآیند آزادسازی سهام عدالت خبر داد و افزود: در حال حاضر یک ETF عمومی داریم که بخشی از سهام هر یک از این ۴۹ شرکت سرمایه پذیردر این صندوق  ریخته می شود و ۴۹ میلیون یونیت ارائه می شود.

یعنی به هر مشمول یک یونیت داده می شود که می تواند نسبت به خرید و فروش آن از طریق کارگزاری ها اقدام کند. این پیشنهاد اکنون در مرحله بررسی در مجلس است و هر آن چیزی که مجلس تصویب کند سازمان خصوصی سازی آن را اجرا خواهد کرد.

اخبار برگزیدهبانک و بیمه
شناسه : 2575
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا