مدیر تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه:

انجام ۱۷۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه محیط‌زیست با همکاری دانشگاه

جهان صنعت نیوز| مدیر تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه با اشاره به این‌که با صنعتی شدن تمدن‌ها آلودگی محیط‌زیست، آب و خاک به وجود آمد گفت: تلاش ما در صنایع باید این باشد که به سمت صنعت سبز پیش برویم. شرکت ملی صنایع مس ایران در همین راستا و پس از ظاهر شدن برخی آثار زیست‌محیطی این صنعت شروع به فعالیت و تحقیقات در زمینه کاهش آثار زیست‌محیطی خود کرد.

وی افزود: تاکنون ۱۷۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه‌های زیست‌محیطی با همکاری دانشگاه‌های مختلف اجرا شده است.

صحرایی پاریزی حفظ و کاهش مصرف منابع انرژی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی مثل هوا، صدا و آب، مدیریت پساب، باطله‌ها و ضایعات، حفظ و نگهداری از پوشش گیاهی، ایمنی و بهداشت و فن‌آوری‌های نوین را محورهای تحقیقات زیست‌محیطی شرکت ملی صنایع مس ایران برشمرد.

وی به مهم‌ترین فعالیت‌های زیست‌محیطی شرکت ملی صنایع مس ایران نیز اشاره کرد و گفت: تدوین خط‌مشی زیست‌محیطی شرکت مس، ایجاد فضای سبز و شناسایی تراکم و تنوع پوشش گیاهی و ایجاد ۳۳۰ هزار هکتار فضای سبز در این زمینه، مدیریت پسماند، حذف روغن‌های اسکارل، کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی و… ازجمله مهم‌ترین این اقدامات است.

مدیر تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه افزود: دلیل اصلی ساخت دو کارخانه اسید سولفوریک در سرچشمه و خاتون‌آباد استان کرمان نیز حفاظت از محیط‌زیست است که پژوهش‌گران و محققان استان در حال حاضر در بحث مصرف اسید در استان و کشور به ما کمک کنند.

وی همچنین صنعت مس را یکی از صنایع آب‌بر عنوان کرد که با اجرای طرح جامع آب در این صنعت فرایندی اجرا شد تا ۸۰درصد آب مصرفی بازیافت شود.

صحرایی پاریزی بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی با استفاده از نیتروژن در کوره‌های آند در زمان احیا، طراحی، ساخت و کاربرد پوشش‌های فیزیکی جهت کاهش تبخیر، کنترل گرد و غبار در خروجی اضطراری مخازن سیلیس و آهک نرمه در واحد اختلاط مواد کارخانه ذوب سرچشمه با استفاده از تهویه صنعتی، بررسی وضعیت آلودگی خاک‌های اطراف مجتمع‌ها، تهیه نقشه پوشش گیاهی منطقه سرچشمه با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و انجام چندین طرح تحقیقاتی در زمینه گیاه‌پالایی را از مهم‌ترین پژوهش‌های انجام شده در زمینه محیط‌زیست در شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان خاطرنشان کرد: میزان کل فلز مس موجود در دنیا ۶۹۶ میلیون تن است که کشورمان با دارا بودن ۲۲ میلیون تن از این مقدار رتبه هشتم را دارد. سالانه ۲۰ میلیون تن مس معدنی در جهان تولید می‌شود که سهم ایران ۳۰۲ هزار تن است و رتبه دوم را در این حوزه دارد.

صنعت و معدن
شناسه : 2114
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا