ترکیه رکورد خود را شکست

جهان صنعت نیوز| گردشگری ترکیه روز به روز رونق می گیرد و هرساله آمار گردشگران این کشور در حال افزایش است. یکی از سیاست های دولت ترکیه آن بود که تمامی سریال ها و فیلم های این کشور موظف هستند از جاذبه های گردشگری ترکیه فیلمبرداری کنند، تبلیغات رسانه ای و تولید محتوای جذاب نیز از مواردی بود که موجب شد این کشور تصویر گردشگری قدرتمندی بسازد و با حملات تروریستی نیز این تصویر مخدوش نشود.


رشد گردشگری در سال ۲۰۱۹

درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ با ۶/۴ درصد افزایش به ۴ میلیارد و ۶۲۹ میلیون و ۶۷۹ هزار دلار رسید. بر اساس گزارش سازمان آمار ترکیه، درآمد گردشگری کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به دوره مشابه سال گذشته با ۶/۴ درصد افزایش به ۴ میلیارد و ۶۲۹ میلیون و ۶۷۹ هزار دلار رسیده است.

۳/۸۰ درصد درآمد فوق از گردشگران خارجی و ۷/۱۹ درصد آن نیز از شهروندان ترک مقیم کشورهای خارجی حاصل شده است.

مطابق این گزارش، ۴ میلیارد و ۸۶ میلیون و ۹۰۳ هزار دلار درآمد گردشگری ترکیه از هزینه های شخصی و ۵۴۲ میلیون و ۷۷۶ هزار دلار نیز از بسته های گردشگری حاصل شده است.

گردشگران در این دوره به طور متوسط ۶۹۷ دلار هزینه کرده اند. این میزان به طور میانگین برای گردشگران خارجی ۶۷۸ دلار و شهروندان ترک مقیم کشورهای خارجی نیز ۷۶۵ دلار بوده است.

بر اساس آخرین داده‌های وزرات فرهنگ و گردشگری و مرکز آمار ترکیه، بیش از ۴۰ میلیون توریست در سال ۲۰۱۸ از کشور بازدید کردند و بدین ترتیب رکورد جدیدی در صنعت گردشگری کشور به ثبت رسیده است. دولت برنامه های ویژه ای برای جذب بیشتر گردشگر در سال ۲۰۱۹ دارد.

هدفگذاری برای جذب ۴۵ میلیون نفر

در سال ۲۰۱۸ نیز با اینکه  شمار گردشگران ایرانی در ترکیه کاهشی ۲۰ درصدی داشته‌ اما این کشور رشد درآمد گردشگری را تجربه کرده است.

وزارت گردشگری ترکیه اواخر ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرد شمار گردشگران خارجی هیچ‌گاه به اندازه سال ۲۰۱۸ نبوده است. آمار ثبت‌شده گردشگران خارجی نشان می‌دهد که میان ماه‌های ژانویه تا دسامبر سال گذشته، ۳۹ و نیم میلیون نفر، یعنی ۲۲ درصد بیش از سال ۲۰۱۷، وارد ترکیه شده‌اند.

این آمار به‌وضوح رکورد کنونی ترکیه در سال ۲۰۱۴ با ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر را شکسته است. حال ترکیه در پی  آن است که در سال ۲۰۱۹ میزبان دست‌کم ۴۵ میلیون گردشگر خارجی باشد.

گردشگران ایرانی نیز سهم اندکی در این میان نداشته‌اند. شمار این گردشگران البته به نسبت گذشته تحت تاثیر افزایش چشمگیر قیمت ارز در ایران کاهش یافته است. جایگاه ایران که در چهار ماه نخست سال گذشته میلادی با ۸۶۰ هزار توریست، بالاتر از آلمان و روسیه و در رتبه اول گردشگران خارجی به ترکیه بود، پس از آن به موازات کاهش ارزش ریال و افزایش هزینه پروازهای خارجی، به رتبه‌های پایین‌تر سقوط کرد.

وزارت گردشگری ترکیه هدف خود را برای سال ۲۰۲۳ مصادف با صدمین سال تاسیس جمهوری در این کشور، جذب ۷۰ میلیون گردشگر خارجی قرار داده است. بدین‌ شکل آنکارا عملا سال‌های ناموفق ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را که در آنها به‌ترتیب تنها میزبان ۲۵ و ۳۲ میلیون نفر بود فراموش کرده است.

دلایل کاهش چشمگیر مسافران به ترکیه در این سال‌ها حملات تروریستی، کودتای نافرجام ۲۰۱۶ و مقابله با آن از طریق اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی دولت و نیز تنش در روابط آنکارا با کشورهای غربی بود. بر اساس ارزیابی سازمان‌های حقوق بشری، از روش‌های اقتدارگرایانه در نظام تازه برقرار شده ریاستی تحت رهبری رجب طیب اردوغان به هیچ عنوان کاسته نشده است.

۲۶ درصد افزایش توریست

به دلیل بسترسازی مناسب دولت ترکیه در صنعت گردشگری،  آمار گردشگران ورودی این کشور از  کشورهای غربی، به‌ویژه از آلمان رو به افزایش است. شمار گردشگران آلمانی در سال ۲۰۱۸ به ۵/۴ میلیون نفر یعنی ۲۶ درصد بیش از سال پیش از آن می‌رسد. با اینحا آلمانی‌ها همچنان رکورددار سفر به ترکیه هستند. گردشگران آلمانی در سال ۲۰۱۵ با ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیشترین رکورد گردشگران خارجی در ترکیه را به خود اختصاص داده اند. 

 مسکو و آنکارا پس از دوره‌ای از روابط نه‌چندان گرم سیاسی، به هم نزدیک شدند و سفر روس‌ها به ترکیه رونق گرفت. شمار روس‌ها که در سال ۲۰۱۸ نیز همچون سال پیش از آن بزرگترین گروه گردشگران ترکیه را تشکیل می‌دادند، در سال گذشته میلادی با رشدی ۲۷ درصدی به ۶ میلیون نفر رسید.

در این میان نه تنها شمار مسافران خارجی به ترکیه، بلکه درآمد این کشور از توریسم هم افزایش یافته است. اداره آمار ترکیه درآمد این کشور از صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۸ را رقمی بالغ بر ۲۹ و نیم میلیارد دلار یعنی ۱۲ درصد بیش از سال پیش از آن برآورد کرده است. در سال ۲۰۱۴ این رقم ۳۴ میلیارد دلار اعلام شد، اما نه تورم و نه نوسانات ارزی در آن محاسبه نشده بود.

ائتلاف‌های جدید سیاسی 

در سال‌های گذشته از ارزش لیر ترکیه در برابر دلار و یورو به‌شدت کاسته شده است. افزون بر این، شرکت‌های مسافرتی ترکیه، به قصد جلب مشتری بیشتر، از بهای خدمات خود کاسته‌اند. این دو عامل دلیل اصلی رشد شمار علاقه‌مندان سفر به ترکیه شمرده می‌شوند. خبرگزاری آنادولو با استناد به شرکت‌های مسافرتی ترکیه گزارش داده است که سفارش زودهنگام برای سفر به این کشور کماکان با تخفیف ۵۰ درصدی همراه خواهد بود.

دولت ترکیه پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۱۹ از محل سفر گردشگران خارجی به این کشور، دست‌کم درآمدی ۳۴ میلیارد دلاری خواهد داشت؛ امری که در صورت تحقق خود رکوردی جدید بر جای خواهد گذاشت.

ترکیه همواره برای گردشگران کشورهای شرق اروپا محبوب‌تر می‌شود. آمار جدید نشانگر افزایش چشمگیر سفر شهروندان این کشورها به ترکیه است. مجارها در این میان رشدی ۵۵ درصدی داشته‌اند، کروات‌ها ۸۷ درصد رشد کرده‌اند، چک‌ها ۹۰ درصد و سفر گردشگران لهستانی به ترکیه حدود ۱۱۸ درصد افزایش داشته است. بلغارستان نیز با دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر، پس از روسیه و آلمان، بزرگترین گروه گردشگران خارجی در ترکیه را به خود اختصاص داده است. پس از این‌ها هم بریتانیا و گرجستان در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند.

ائتلاف‌های سیاسی جدید نیز تاثیر خود را بر تعداد گردشگران خارجی در ترکیه گذاشته است. در همین راستا شمار مسافران امیرنشین قطر به ترکیه در سال ۲۰۱۸ تقریبا دو برابر شده است. در مقابل اما شمار گردشگران ایرانی در ترکیه در سال گذشته میلادی، به عنوان یکی از مشتریان اصلی سفر به این کشور، کاهشی ۲۰ درصدی داشته است.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 18899
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا