یوآن به جنگ دلار می رود

جهان صنعت نیوز- دولت چین مقابله با سیاست‌های آمریکا در اعمال تعرفه بر واردات کالاهای چینی را آغاز کرده و در نخستین اقدام بانک مرکزی این کشور ارزش یوآن در برابر دلار را ۰.۶ درصد کاهش داد. بر همین اساس در حالی که دوشنبه گذشته هر دلار آمریکا ۶.۷۹۵۴ یوآن بود، دیروز هر دلار آمریکا ۶.۸۳۶۵ یوآن داد و ستد شد.

یکی از راهکارهای چین برای کم اثر کردن تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای چینی در آمریکا پایین آوردن ارزش یوآن در برابر دلار و در نتیجه کاهش دادن قیمت دلاری کالاهای خود است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بانک مرکزی چین از ابزار کاهش ارزش یوآن برای توسعه صادرات استفاده می‌کنند.

دولت چین و بانک مرکزی این کشور مدت هاست در حال کنترل ارزش یوان، پول ملی این کشور هستند و این موضوعی است که از دیرباز مورد اختلاف پکن و واشنگتن بوده است. از دیدگاه آمریکا هر تلاشی از سوی بانک مرکزی چین برای این صورت می گیرد که ارزش پول ملی این کشور به نفع تولید کنندگان و صادر کنندگان چینی باشد و باعث شود کالاهای تولیدی و صادراتی آنها، با قدرت رقابتی بیشتری در بازار بین المللی ورود کند.

همین موضوع موجب شده تا آمریکا بارها چین را تحت فشار قرار دهد و با انواع حربه ها، این امکان را به وجود آورد که چین نرخ پول ملی اش را تضعیف نکند؛ زیرا تضعیف آن باعث می شود همچنان تولیدات چینی توان رقابتی بیشتری در برابر کالاهای دیگر داشته باشند.

تغییر ارزش پول ملی

آنچه مهم است، اینکه آمریکا می داند بانک مرکزی چین حربه های فراوانی در اختیار دارد که با استفاده از آنها فوراً بتواند ارزش پول ملی را تغییر دهد.

از دیدگاه آمریکا و شماری از متحدان این کشور، بانک مرکزی چین در تعیین نرخ ارز ملی این کشور مستقیماً مداخله می کند و هر زمانی که اراده کند این کار را صورت می دهد. رییس جمهوری آمریکا بارها به چین در این باره هشدار داده و تلاش کرده تا با نامیدن چین به عنوان انحصارگر ارزی، این کشور را در عرصه بین المللی تحت فشار قرار دهد.

گفتنی است بین ماه مارس تا اکتبر سال ۲۰۱۸ نرخ یوان پول ملی چین نزدیک به ۱۲ درصد ریزش کرد و همین نشان داد که هر زمان دولت مرکزی چین تحت فشارهای تجاری قرار می گیرد برای مقابله به سمت تغییر ارزش یوان گام بر می دارد و کارشناسان بر این باورند که چین خیلی راحت قادر به چنین کاری هست.

جمعه گذشته آمریکا تعرفه گمرکی بر واردات ۲۰۰ میلیارد کالا از چین را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد و با این اقدام تنش بین دو کشور مجددا شعله‌ور شد.

به گفته ترامپ واشنگتن قصد دارد بر واردات ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر واردات کالا از چین نیز تعرفه اعمال کند. دوشنبه گذشته پکن اعلام کرد در پاسخ به این اقدامات آمریکا از ابتدای ماه ژوئن در ۵ هزار و ۴۱۰ کالای آمریکایی  به ارزش وارداتی ۶۰ میلیارد دلار تعرفه ۲۰ و ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد.

تعرفه چین بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی

بر اساس اعلام روزنامه چاینا دیلی، چین در اقدامی تلافی جویانه علیه آمریکا از این پس تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی بر روی نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از این کشور از جمله گاز مایع، باتری، قهوه و سبزیجات یخ‌زده اعمال خواهد کرد.

چین پیشتر نزدیک به ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا را در اقدامی تلافی جویانه مشمول ۵ درصد تعرفه کرده بود که حالا ۶۰ میلیارد دلار دیگر شامل ۱۰ تا ۲۵ درصد تعرفه خواهد بود و مابقی مشمول همان ۵ درصد است. تعرفه هایی که چین در نظر گرفته است حدود ۵ هزار قلم کالای آمریکایی را در بر می گیرد و از روز نخست ماه ژوئن امسال اجرایی خواهد شد.

چین تاکید کرده اعمال تعرفه بر روی کالاهای آمریکایی نتیجه سیاست های واشنگتن است و پکن نشان داد که برای حراست از موسسات و شرکت های خود از هیچ اقدام ضروری و مقابله جویانه علیه آمریکا دریغ نخواهد کرد.

تعرفه ها در شرایطی از سوی چین اجرایی می شود که تنها ساعاتی پیش از آن دونالد ترامپ که ظاهرا از تصمیم چین اطلاع پیدا کرده بود به این کشور هشدار داد تعرفه ها علیه آمریکا را افزایش ندهد. ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: دلیلی ندارد که مصرف کننده آمریکایی هزینه تعرفه هایی را که امروز در مورد چین به اجرا در می آید، بپردازد.

خرید کالا از داخل آمریکا

او اضافه کرد: این مساله به تازگی اثبات شده است، زمانی که فقط چهار درصد این تعرفه ها را آمریکا و ۲۱ درصد آن را چین پرداخت کرد، زیرا چین به میزان زیادی برای کالا یارانه می پردازد همچنین در صورت خرید از کشوری که مشمول تعرفه نمی شود یا خرید کالا از داخل آمریکا که بهترین ایده است، می شود به طور کامل از تعرفه ها صرف نظر کرد این یعنی تعرفه صفر.

ترامپ ادامه داد: بسیاری از شرکت هایی که مشمول تعرفه شده اند، چین را به مقصد ویتنام و دیگر کشورهایی از این دست در آسیا ترک خواهند کرد به همین دلیل است که چین به شدت درصدد دستیابی به توافق است.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیت دیگری نوشت: دیگر هیچ کس در چین نمی ماند که بتوان با او تجارت کرد این برای چین خیلی بد و برای آمریکا خیلی خوب است، اما چین طی سال های زیادی به حدی از آمریکا سوءاستفاده کرده که آنها به مراتب جلوتر هستند. (روسای جمهوری ما کار لازم را انجام ندادند). از این رو، چین نباید تلافی کند، زیرا اوضاع بدتر خواهد شد.

ترامپ در توئیت دیگری افزود: من آشکارا به پرزیدنت شی و همه دوستانم در چین می گویم که چین به شدت آسیب خواهد دید، اگر به توافق نرسید، زیرا شرکت ها مجبور خواهند شد چین را به مقصد کشورهای دیگر ترک کنند خرید در چین بسیار پرهزینه خواهد بود توافق خوبی داشتید که تقریبا کامل شده بود، اما کنار کشیدید.

بهترین زمان برای توافق

رئیس کاخ سفید همچنین به چین هشدار داده که بهترین زمان برای دستیابی به توافق تجاری همین حالا است، در غیر این صورت اگر مذاکرات به دور دوم ریاست جمهوری وی بیانجامد، شرایط دستیابی به توافق به مراتب بدتر و سخت تر خواهد شد. تازه ترین دور مذاکرات تجاری آمریکا و چین جمعه  گذشته بدون دستاورد پایان یافت و ترامپ به بخش بازرگانی آمریکا دستور داد شروع به اعمال تعرفه بر همه کالاهای وارداتی باقی مانده از چین کند.

رابرت لایتیزر، مذاکره کننده تجاری آمریکا اعلام کرد که ترامپ به تیم مذاکراتی واشنگتن دستور داده است فرآیند افزایش تعرفه ها بر همه کالاهای وارداتی از چین را در دستور کار قرار دهند چین نیز بخش کشاورزی آمریکا را با اعمال تعرفه های تلافی جویانه، تهدید کرده است.

 گزارش رسانه ها حاکی است که چین تدابیر مقابله جویانه فراوانی برای رویارویی با آمریکا در جنگ تجاری دارد. مانند اکثر موارد پیشین سرمایه‌گذاران به دارایی‌های قابل اتکا پناه برده‌اند و در نتیجه ارزش ین، واحد پول ژاپن، افزایش یافته‌است.

کریستینا هوپر، از تحلیلگران ارشد موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری اینوسکو در آمریکا، به رویترز گفت: روشن است که بسیاری از مذاکرات تجاری چین و آمریکا دل‌نگران شده‌اند و نگرانی‌ها از زوال چشم‌گیر اوضاع بر تمامی عرصه‌های بازار تاثیر گذاشته‌است.

ویلیام رینش، تحلیل‌گر دیگری در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی هم به اسوشیتدپرس گفت: به‌نظر می‌رسد در قطار خرابی که با سرعت آرام در حال حرکت است گیر افتاده‌ایم، در حالی‌که طرف‌ها حاضر نیستند از موضع خود کوتاه بیایند.

ریزش سنگین بورس های جهان

با بالا گرفتن تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان، بازارهای جهانی متلاطم شد. منحنی سود اوراق ۳ ماهه و ۱۰ ساله آمریکا، برای دومین بار در کمتر از یک هفته اخیر معکوس شد. معکوس شدن این منحنی یکی از مهمترین نشانه‌های هشداردهنده در مورد رکود اقتصادی در آینده نزدیک است.

پس از این که چین اعلام کرد در نظر دارد تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای برای واردات آمریکایی وضع کند، با وحشت از این که دور جدیدی از جنگ تجاری، اقتصاد جهان را به رکود بکشاند، سهام وال‌استریت در همان آغاز معاملات ۲ درصد سقوط کردند و از  طرف دیگر بورس های چین روز خوبی را سپری نکردند.

نگاهی به گاردین

موضع سرسختانه ترامپ در جنگ تجاری با چین ضمن آن که جمهوریخواهان به عنوان حامیان سنتی سیاست بازار آزاد را در موقعیتی دشوار به منظور حمایت کردن از این جنگ تجاری قرار داده، دموکرات ها را نیز دچار دو دستگی کرده است.

روزنامه گاردین در گزارش خود درباره تأثیرات جنگ تجاری دولت دونالد ترامپ با چین در سیاست داخلی این کشور نوشت: دونالد ترامپ بار دیگر از افزایش تعرفه‌های واردات در راستای جنگ تجاری سرسختانه اما بعضاً دچار تناقض خود علیه چین دفاع کرده اما این وضعیت باعث شده که مخالفان و هم‌حزبی‌ها و همپیمانان او در موقعیت دشواری قرار بگیرند.

در حالی که جدال این دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان، نگرانی‌ها از بابت وارد شدن شوک به اقتصاد جهانی را افزایش داده، ترامپ این مساله که مصرف‌کنندگان آمریکایی نیز در این جنگ تاوان می‌پردازند را رد می‌کند.

ترامپ در توییتی نوشت: هیچ دلیلی وجود ندارد که مصرف‌کننده آمریکایی برای افزایش این تعرفه‌ها که علیه چین اجرایی می‌شود هزینه پرداخت کند.

این مواضع ترامپ مغایر با موضع لری کادلو، مشاور اقتصاد ملی دولت او بوده است. کادلو در گفت و گو با فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره این که آیا مصرف‌کنندگان و شرکت های آمریکایی نیز از بابت این وضعیت تاوان می‌پردازند گفت: بله، من با این مخالف نیستم. او همچنین اذعان کرد که در این جنگ تجاری دو طرف آسیب خواهند دید.

این سیاست ترامپ وفاداری‌های سیاسی را به چالش کشیده است. این وضعیت به طور ویژه برای جمهوری‌خواهان دشوار است. دستور کار محافظه‌کارانه ترامپ مشهور به “اول آمریکا” ضد حمایت سنتی حزب جمهوری‌خواه از اصول بازار آزاد بوده و برای جلب آرای رأی‌دهندگان در ایالت‌های قرمز(ایالتهای به طور سنتی حامی جمهوری‌خواهان) مضر است.

جمهوری‌خواهان به چالش های مواضع غیر منتظره ترامپ در ارتباط با انواع مسائل عادت کرده‌اند. در این مورد نیز وضعیت فرقی ندارد. چند روز پیش کاخ سفید فهرستی از کسانی را منتشر کرد که از ترامپ در اتخاذ این موضع سرسختانه علیه چین بعد از وارد کردن اتهام نقض تعهدات مربوط به مذاکرات با پکن حمایت کردند.

تقلب‌های چین

این فهرست شامل سناتور مارکو روبیو بود که پیشتر گفت: جای تعجب نیست که چین تلاش می‌کند از تعهداتی که پیشتر بر سر آنها توافق کرده بود سرباز بزند.

سال‌ها است که آنها در مقابل طرف‌هایی که به شدت متمایل به یک توافق بودند، به خودشان اجازه طفره رفتن از تعهداتشان را دادند. ترامپ اولین کسی است که تهدید واقعی برای خارج شدن از یک توافق بد محسوب می‌شود.

سناتور لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی نیز گفت: من کاملاً از رویکرد ترامپ در مذاکرات تجاری با چین حمایت می‌کنم. این بهترین و آخرین شانس برای آمریکا و جهان است برای آن که چین را وادار به پایبندی به قوانین کند.

همچنین در این فهرست نام چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا نیز بود که گفت: به سرسختی با چین ادامه بده رئیس جمهور و عقب نشینی نکن چون تنها، قدرت راه پیروزی بر چین است.

یک دموکرات به نام سناتور شرود براون از اوهایو گفت: تقلب‌های چین مدت خیلی زیادی است که به کارگران آمریکایی آسیب زده است. تعرفه‌ها چین را به پای میز مذاکره کشاند و حال که  ما به این جا رسیدیم رئیس جمهور باید تغییرات واقعی برای هموار کردن زمین بازی به دست بیاورد.

این صحبت ها نشان می‌دهد که دموکرات ها هم نسبت به رویکرد دولت ترامپ در قبال چین دچار مناقشه هستند. جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و کاندیدای پیشتار ریاست جمهوری حزب دموکرات اخیراً در اظهاراتی به نظر، این رقابت تجاری با چین را کم اهمیت دانسته است و به خاطرش مورد انتقاد قرار گرفت.

خطر افزایش رکود

برنی سندرز یک کاندیدای ریاست جمهوری دیگر حزب دموکرات وعده داده که به چین برچسب دستکاری کننده ارز را بزند. این موضعی است که ترامپ پیشتر قولش را داده بود که انجام دهد، اما مشاورانش او را منصرف کردند.

سندرز و الیزابت وارن یک کاندیدای ریاست جمهوری دیگر دموکرات ها موضع مشترکی با ترامپ در مخالفت با بازار آزاد دارند. اما دموکرات های میانه‌رو عمدتاً ترامپ را مورد حمله قرار دادند. ست مولتون یک نماینده دموکرات کنگره و از کاندیداهای ریاست جمهوری برای ۲۰۲۰ به فاکس نیوز گفت: این که رئیس جمهور تعرفه‌ها را مثل چماق دستش بگیرد باعث می‌شود قوی به نظر برسد؟ این تنها به خانواده‌های آمریکایی آسیب می‌زند.

بسیاری احساس می‌کند که ترامپ با پرداختن به تهدید چین که سابقه طولانی در زیر پا گذاشتن قوانین دارد، به سراغ مساله مهمی رفته است. چندین نفر از جمهوری‌خواهان نسبت به طولانی شدن این مناقشه هشدار دادند. سناتور رند پال از کنتاکی به شبکه ای بی سی گفت، به رئیس جمهور توصیه کرده که سریعاً توافق با چین را نهایی کند.

او اظهار کرد: هر چه بیشتر ما در این جنگ بر سر تعرفه‌ها یا جنگ تجاری درگیر بشویم، احتمال گرفتار شدن ما به یک رکود در نتیجه آن افزایش می‌یابد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 18755
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا