ایران در دام دشمنان نیفتد

جهان صنعت نیوز| افشار سلیمانی-  این حادثه نقطه عطفی در تحولات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و حقوقی محیط بین‌المللی، حوزه خاورمیانه، غرب آسیا، خلیج فارس و به ویژه امارات خواهد بود و پیامدهای متنوع و متعددی در پی خواهد داشت.


بندر فجیره، تنها بندر نفتی و صنعتی اماراتی‌ها در ساحل دریای عمان به‌شمار می‌رود. اینکه چرا شبکه خبری المیادین زودتر از دیگر منابع خبری از این حادثه مطلع شد مورد استفهام و ابهام است. شاید یکی از دلایل عدم پوشش این خبر نگرانی شدید از افزایش بهای جهانی نفت و به هم ریختن بازار سرمایه در ابوظبی، ریاض و دوبی باشد.اتفاقی که در فجیره رخ داد، احتمال وقوع در سایر بنادر از جمله بندر راس‌التنوره یا بندر ینبع در ساحل دریای سرخ نیز دارد.

تهدید بین‌المللی

امارات این حادثه را تحولی خطرناک دانسته و از جامعه جهانی خواسته به مسوولیت خود عمل کند و جلوی هر طرفی که به دنبال ناامن کردن کشتیرانی است را بگیرد، چراکه تهدیدی علیه امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود.

 این واکنش می‌تواند به معنای جلب توجه جهانی برای نظارت بین‌المللی بر این آبراه تلقی شود و شاید نوعی واکنش به تهدیدات ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز. به ویژه اینکه حادثه همزمان با لشکرکشی آمریکا به خلیج فارس رخ داده است.

اینکه این حادثه با سناریوی متحدان آمریکا در منطقه از جمله امارات، عربستان و اسراییل با هدف متهم کردن ایران به دست داشتن در آن صورت گرفته باشد، چندان هم دور از ذهن نیست. باید توجه کرد که این حادثه در این سوی آبراه یعنی نزدیک ابوظبی و دوبی نبوده تا آسیبی به وضعیت امنیتی و تجاری این دو امارت اصلی وارد کند.

اثرگذاری در بازار نفت و انرژی

در ماجرای جنگ ویتنام و جنگ جهانی دوم، آمریکا حمله به کشتی این کشور را بهانه ورود به درگیری کرد و در مورد جنگ ویتنام حتی حاضر به شنیدن توضیحات و دفاعیات دولت ویتنام نشد. محتمل است برخی تحرکات با برنامه از پیش تعیین شده و در قالب سناریوهایی علیه ایران اتفاق بیفتند. اگر آمریکا علاقه به درگیری با ایران حتی در سطح محدود داشته باشد، بهترین اقدام زمینه‌سازی برای چنین بهانه‌هایی است که ایران باید مانع از تحقق چنین سناریوهایی شود و در دام دشمنان کشور نیفتد.
نخستین و موثرترین پیامدهای آن بر بازار انرژی و نفت محسوس است و امنیت در خلیج‌فارس را دوباره در راس اهداف کشورهای منطقه و جهان قرار خواهد داد و از طرفی سیر تحولات تعیین‌کننده در دو سوی شبه‌جزیره عربستان را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.

ناامنی در خلیج فارس

 در صورتی که کشورهای منطقه وارد یک گفت‌وگو و همکاری سازنده برای تقویت ثبات و امنیت خلیج فارس نشوند و تنش‌زدایی نکنند، منطقه بیشتر در معرض بی‌ثباتی و ناامنی و دخالت خارجی و در نهایت رویارویی نظامی قرار خواهد گرفت که به درجات مختلف برای همه کشورها و ملت‌های منطقه و تا حدودی جهان از جمله افزایش موج مهاجرت و تحرکات تروریستی و شیوع بیشتر ترانزیت موادمخدر و… زیانبار خواهد بود.
نکته حائز اهمیت این است که ایران باید منادی صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان باشد و نباید به هیچ وجه به آمریکا و متحدانش بهانه‌ای برای امنیت‌زدایی در خلیج فارس بدهد و همواره حامی گفت‌وگو و تعامل در راستای حفظ و تقویت امنیت و اقتصاد منطقه باشد.

باید به این نکته توجه شود که ناامنی در خلیج فارس به زیان همه کشورهای منطقه است و با توجه به افزایش تولید نفت آمریکا و وجود نفت شیل و رونق تولید نفت روسیه، افزایش قیمت نفت به سود این دو کشور و به زیان کشورهای منطقه و چین و هند و کره‌جنوبی و ژاپن و ترکیه خواهد بود.
*
کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 18639
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا