جاذبه های رمضان برای گردشگران

جهان صنعت نیوز| جذب گردشگران خارجی در ماه رمضان، با توجه به قوانین مربوط به خوردن و آشامیدن، دشوار به نظر می‌رسد و در ایران، به طور معمول در این ماه، شاهد کاهش آمار گردشگری خارجی هستیم با این حال برخی کشورهای اسلامی توانسته‌اند با رونق دادن به مراسم ویژه افطار و سحر، صنعت گردشگری خود را از رکود در این ماه نجات دهند.


بسیاری از کشورها مانند ترکیه، مالزی و مصر به منظور جلوگیری از زیان‌دهی در این ماه از ظرفیت‌های افطاری تا سحر استفاده کرده و در این مدت، برنامه‌های متنوع تفریحی برگزار می‌کنند. در این کشورها، چه در هتل‌ها و چه مکان‌های گردشگری پس از افطار با پهن کردن سفره‌های رنگارنگ افطاری، پذیرایی با غذاهای افطاری و برنامه‌های مفرح گردشگران غیرمسلمان بسیاری به این کشورها جذب شده و حتی روزه گرفته‌اند تا هم بیشتر با روزه گرفتن و فواید آن آشنا شوند و هم طعم غذاهای افطاری را بچشند.
رونق گردشگری رمضان ۲ نتیجه بسیار مهم خواهد داشت؛ نخست آنکه از زیان‌دهی مکان‌های گردشگری و کاهش حضور گردشگران خارجی جلوگیری کرده و مانع از رکود گردشگری می‌شود، مورد دوم اینکه گردشگری رمضان گردشگران خارجی را با آیین، مراسم و سنت‌های ماه رمضان و فرهنگ روزه گرفتن آشنا می‌کند. بنابراین گردشگران بدون آنکه در مقابل قوانین مربوط به خوردن و آشامیدن در این ماه، واکنش منفی نشان دهند، به دلیل علاقه به مراسم ماه رمضان به کشورهای اسلامی سفر می‌کنند.
ازجمله اقداماتی که در ماه رمضان در بسیاری از کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، برپا کردن سفره افطاری در خیابان‌ها و متوقف کردن تمامی کسب‌وکارها در زمان افطار است که این مسئله، برای گردشگران خارجی جذابیت‌های بسیاری دارد. ایران نیز به عنوان یک کشور اسلامی که در شهرها و روستاهای مختلف، آداب و رسوم متنوعی برای لحظه‌های سحر و افطار دارد، می‌تواند از ظرفیت‌های ماه رمضان بهترین استفاده را داشته باشد تا گردشگری دچار رکود نشده و کسب‌وکارهای این صنعت، با زیان روبه‌رو نشود. همچنین برگزاری برخی مراسم متنوع و شاد در ماهی که ماه مهمانی خدا نام گرفته می‌تواند فضای مناسبی برای حضور گردشگران خارجی در کشور ایجاد کند.

بسیاری از افراد غیرمسلمان ماه رمضان به ترکیه می‌آیند تا از نزدیک شاهد مراسم روزه‌داری باشند؛ در واقع غذا نخوردن به مدت یک روز در کنار مراسم افطار و سحری برای آنها بسیار جذاب است. بسیاری از گردشگران غیرمسلمان حتی در این سفر، روزه هم می‌گیرند و به رستوران‌های مختلف سر می‌زنند تا با انواع افطاری‌ها آشنا شوند.

به عنوان نمونه گردشگری شبانه و مراکز تفریحی شبانه در سایر کشورهای اسلامی از جمله ترکیه و مالزی فعال است و این کشورها از این ظرفیت استفاده کرده‌اند تا از زیان‌دهی گردشگری در ماه رمضان جلوگیری کرده و از جاذبه‌های ماه رمضان به عنوان پدیده‌ای در حوزه گردشگری استفاده کنند.

همچنین برخی کشورهای مسلمان و پیشرو در گردشگری با در نظر گرفتن تخفیف‌های مناسب پس از افطار، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده و در کروزها و مراکز گردشگری برنامه‌های تفریحی را اجرا می‌کنند.

اگرچه تورهای سفر در این ماه نیز رونق داشته و شاهد حضور گردشگران خارجی بسیاری هستیم اما برای پذیرایی از مسافران با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شویم. در مجموع گردشگران خارجی محدودیت‌های ایران را پذیرفته و می‌دانند در ماه رمضان باید قوانین ویژه این ماه را رعایت کنند البته نباید فراموش کنیم گردشگران غیرمسلمان نیاز به غذا و پذیرایی دارند.

به طور کلی ماه رمضان باید فعالیت سایت‌های گردشگری افزایش یابد، زیرا با توجه به گرم بودن هوا و طولانی بودن روز، عصر زمان بسیار مناسبی برای بازدید از موزه‌ها و سایت‌های گردشگری است.

در مجموع ماه رمضان به عنوان یک مراسم، آیین و عبادت زیبا می تواند جاذبه های توریستی بسیاری برای گردشگران سراسر دنیا به همراه داشته باشد.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 17304
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا