هوشمندسازی درصنعت برق عقب تر از انتظارهاست

جهان صنعت نیوز| معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر معتقد است روند هوشمند سازی در سه بخش کنتورهای هوشمند، خود شبکه و بخش مصرف عقب ماندگی زیادی دارد و در حد انتظارپیش نرفته است.

تعرفه های برق از روز دوم اردیبهشت ماه برای همه مشترکان افزایش هفت درصدی داشت، علاوه براین و با هدف تشویق مشترکان پر مصرف به مدیریت صحیح از ابتدای خرداد ماه، این مشترکان باید ۱۶ درصد بیشتر بهای برق مصرفی خود را پرداخت کنند.

یکی از راهکارهای مناسب برای اعمال صحیح مدیریت مصرف استفاده از روش های هوشمند سازی است.

در همین رابطه «محمود رضا حقی فام » روز چهارشنبه هوشمند سازی را شامل بخش های مختلفی همانند کنتورها، شبکه تولید برق و مصرف کنندگان دانست و افزود:در ارتباط با کنتورهای هوشمند، خیلی برنامه ها طبق انتظار جلو نرفته است به گونه ای که تعداد کنتورهای هوشمند نسبت به تعداد مصرف کنندگان بسیار کم است.

وی افزود: امسال جهشی در نصب کنتورهای هوشمند خواهیم داشت و میزان تولید را درحد میلیونی افزایش خواهیم داد.

حقی فام با تاکید بر عقب ماندگی زیادی که در بخش کنتورهای هوشمند وجود دارد، خاطرنشان ساخت: اقدامات گسترده ای باید در این بخش انجام شود تا به نقطه مطلوب برسیم.

هوشمند سازی شبکه در گرو محدودیت های مالی
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: هوشمند سازی در بخش شبکه چنانچه به معنای اتوماسیون در نظرگرفته شود، درحال گسترش است.

به گفته وی، اکنون در بخش شبکه در خیلی نقاط کلید ها، از راه دور کنترل می شوند و کارهای مختلف دیگری هم در حال انجام است.

حقی فام افزود: ایجاد زیرساخت ها در این بخش نیاز به تامین منابع مالی دارد و اکنون محدودیت های مالی اجازه کار بیشتری نمی دهد. هرچند که می توان کارهای زیادی در این بخش انجام داد.

نیاز به ورود نظام مهندسی ساختمان به هوشمند سازی در بخش مصرف
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر هوشمند سازی در بخش مصرف کننده را شامل مصارف خانگی، تجاری و اداری دانست و افزود: هوشمند سازی در این بخش ارتباط زیادی با شرکت توانیر ندارد و باید سازمان نظام مهندسی ساختمان به آن وارد شود.

وی اضافه کرد: چنین به نظر می رسد هوشمند سازی در بخش مصارف خانگی هم چندان پیشرفت خوبی ندارد و در این بخش نیز کارزیادی صورت نگرفته است.
حقی فام گفت: مطالبه عمومی ما از سازمان نظام مهندسی ساختمان این است که به هوشمندسازی ساختمان ها جدی تر وارد شده تا بتوان مدیریت مصرف صحیحی در این بخش اعمال شود.

هوشمند سازی یعنی استفاده از تکنیک ها و ابزارهای فناوری و اطلاعات به منظور مدیریت، ادراه صحیح امور، ساده سازی فعالیت ها، ارتقا سبک زندگی، حرفه ای تر شدن کارها و فعالیت ها، سرعت بخشیدن به امور، انجام کار صحیح ، کاهش مصرف انرژی و بصورت کلی استفاده حداکثری از کیفیت و سرویس هایی که می توان از فناوری اطلاعات در چارچوب شاخص ها و فاکتورهای زندگی از آن بهره گرفت.

اقتصاد کلان
شناسه : 16146
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا