پیش‌بینی وضعیت صادرات غیرنفتی پس از اتمام معافیت‌ها

جهان صنعت نیوز| رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این پرسش که پس از اتمام معافیت‌های نفتی وضعیت صادرات ایران چه وضعیتی را خواهد داشت گفت:با توجه به شرایط پیش آمده اهمیت صادرات غیرنفتی توجه بیشتری را می‌طلبد. به نظر می‌رسد دولت هم با توجه به کمبود منابع ارزی که ممکن است در آینده با آن مواجه شود مدیریت منابع ارزی از محل صادرات را بیشتر مورد توجه قرار داده که این موضوع هم در شرایط کنونی اجتناب‌ناپذیر است.

محمد لاهوتی با طرح این پرسش که آیا با توجه به شرایط موجود،تعهد ارزی، آن هم با مدت سه ماه که دولت برای آن تعریف کرده امکان‌پذیر است یا خیر؟ پاسخ داد: معتقدیم این زمان هیچ گاه قابل اجرا نیست. حداقل این بازه زمانی برای بخش‌خصوصی واقعی امکان‌پذیر نیست؛ چرا که مشکلات حمل و نقل به نحوی است که کالاهای ما در بازه زمانی یک تا دو ماه در بنادر معطل بارگیری هستند، در حالی که اظهارنامه مالیاتی ما محدودیت سه ماهه را در نظر می‌گیرد.

هزینه نقل و انتقال پول افزایش یافته است

او در ادامه اظهار کرد: از طرف دیگر امسال هزینه نقل و انتقال پول بسیار مشکل‌تر از سال‌های گذشته شده و هزینه‌های آن افزایش پیدا کرده است. معتقدیم چنانچه همکاری و تعامل در این زمینه از سوی دولت انجام نگیرد قطعا بخش‌خصوصی در این شرایط حساس قادر نخواهد بود در ارزآوری و افزایش ارز حاصل از صادرات و تسریع آن در کنار دولت کمک قابل توجهی کند.

لاهوتی گفت: همانطور که سال گذشته دولت و بخش‌خصوصی به یک ادبیات مشترک رسیدند امسال نیز باید این روش ادامه پیدا کند و مشکلات حاصل از برگشت ارز، پیمان سپاری، واردات در مقابل صادرات با تعامل بین بخش‌خصوصی و دولت برطرف شود.دولت باید شرایط بخش‌خصوصی را درک کند و در مقابل بخش‌خصوصی هم شرایط منابع ارزی کشور را استنباط کند تا در کنار هم از این شرایط پیش آمده عبور کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 15123
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا