مدیر پروژۀ اسید سولفوریک و نماینده مشارکت فناوران پارسیان و رامکو:

بزرگ‌ترین طرح محیط زیستی سرچشمه در موعد مقرر به پایان می‌رسد

جهان صنعت نیوز| «محمد دانشمند» مدیر پروژۀ اسید سولفوریک و نماینده مشارکت فناوران پارسیان و رامکو که به عنوان پیمانکار اصلی طرح اسید سولفوریک سرچشمه طی سال گذشته فعالیت می‌کرده است گفت: کارخانۀ اسیدسولفوریک را با مشارکت شرکت اتوتک که یک شرکت فنلاندی است.

دانشمند ادامه داد: بیشتر تجهیزات اصلی کارخانه، توسط صنعت‌گران داخلی ایجاد شده و عمده‌ترین تجهیز که کامورتور است نیز با وزن حدود ۷۰۰ تن توسط یکی از شرکت‌های داخلی در ایران ساخته شده است.

مدیر پروژۀ اسید سولفوریک با بیان این‌که پلنت‌های اسید سولفوریک عموماً تجهیزات خاصی دارند که به‌راحتی در اختیار ایران قرار نمی‌دهند، گفت: خوشبختانه پس از برجام، توانستیم این تجهیزات را از شرکت اتوتک خریداری کنیم.

وی وزن تجهیزات این پلنت را حدود ۷۰۰۰ تن دانست و افزود: بهترین تجهیزات مثل بلوور، پمپ‌ها، ابزار دقیق و تجهیزات آلیاژی که برای پایپینگ و اینترنال برج‌ها استفاده می‌شود نیز تأمین و نصب شده است و هم‌اکنون در مرحله، پیش‌راه‌اندازی قرار داریم.

وی با بیان این‌که اتوتک، پیش از آغاز سال جاری میلادی به‌دلیل تحریم‌های آمریکا روابط فنی و تجاری خود را با ما قطع کرد، گفت: اما خوشبختانه بدون شرکت اتوتک برنامه‌ریزی کردیم و با کمک تجربه کارشناسان داخلی مراحل آخر این پروژه را بدون هیچ مشکلی انجام دادیم و ظرف چند روز آینده با انتقال گاز به کارخانه، اسید سولفوریک تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: الان، حدود ۵۵۰ نفر پرسنل به‌صورت مستقیم در این پروژه کار می‌کنند؛ ضمن این‌که با کارکنان پیمانکارانی که در دیگر شهرهای ایران فعال هستند، ۱۰۰۰ نفر در این پروژه کار می‌کنند.

دانشمند بیان کرد: در سال‌های گذشته هم به همین تعداد به‌صورت مستقیم کار می‌کرده‌اند و اگر کارکنانی که به‌صورت غیرمستقیم در این پروژه کار می‌کنند، در نظر بگیریم، حدود سه‌سال روزانه ۱۰۰۰ نفر در پروژه کار کرده‌اند و با ایجاد این طرح، اشتغال‌زایی مطلوبی ایجاد شده است.

وی افزود: در اجرای این طرح اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه تجربیات خوبی اندوخته شده که می‌توانیم در طرح‌های دیگر به کار بگیریم.
دانشمند ادامه داد: جا دارد از تمام عوامل، کارفرما، مشاور ام‌سی و دیگر پیمانکارانی که ما را کمک می‌کنند، تشکر کنم.

صنعت و معدن
شناسه : 12576
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا