کیش صاحب بورس بین‌الملل می‌شود

جهان صنعت نیوز| غلامحسین مظفری گفت: درخصوص ورود بانک‌های خارجی به منطقه به‌دلیل محدودیت‌های تحریم اتفاق تازه‌ای نیفتاده است اما تشکیل بورس بین‌الملل که به تصویب دولت هم رسیده، می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد کیش ایجاد کند.


کیش یکی از مناطق آزادی است که درکنار گردشگری، در بخش‌های مختلف اقتصادی نیز فعال است و میلیاردها تومان سرمایه بخش خصوصی را جذب کرده است. با این حال در آستانه عید نوروز جنبه گردشگری این جزیره که رابطه مستقیمی نیز با اقتصاد این منطقه دارد، برجسته‌تر می‌شود.

براساس گفته‌های غلامحسین مظفری رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد کیش طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تعطیلات نوروزی پیش رو تعداد مسافران ورودی به جزیره کیش حدود ۳۴ درصد رشد خواهد داشت، اتفاقی که پیش درآمد آن درتعطیلات ۲۲ بهمن ماه امسال با فرود روزانه ۱۲۰ هواپیما دراین جزیره آغاز شد. مظفری همچنین درادامه از هدفگذاری این منطقه برای راه اندازی بورس بین‌الملل خبر داد.

در ادامه گفت‌وگوی غلامحسین مظفری را می‌خوانید:

تنها چند روز به عید نوروز باقی مانده است. با توجه به اینکه هر ساله در این ایام تعداد زیادی گردشگر وارد جزیره کیش می‌شوند، چه تمهیدات و برنامه‌هایی برای ارائه خدمات به مسافران دارید؟

کیش جایگاه ویژه‌ای در مقاصد گردشگری کشور دارد که باعث شده تا در ایام تعطیل بخصوص نوروز برای سفر این جزیره را انتخاب کنند. به‌طور طبیعی تلاش می‌کنیم که میزبان شایسته‌ای برای مسافران باشیم. البته در کنار گردشگران داخلی، گردشگرانی نیز از کشورهای خارجی بویژه منطقه برای سفر به کیش برنامه‌ریزی می‌کنند. برای نوروز پیش رو تجربه خاصی خواهیم داشت چرا که با حجم بالای گردشگر مواجه خواهیم شد. پیش درآمد این رشد مسافر را در تعطیلات اخیر چند روزه در بهمن ماه امسال شاهد بودیم که در مقایسه با مدت مشابه سال‌های قبل با افزایش قابل توجهی همراه بود.

در این ایام چه تعداد مسافر وارد جزیره کیش شد؟

در این ایام رکورد تاریخی ورود گردشگر به جزیره ثبت شد به‌طوری که روزانه ۱۲۵ پرواز در کیش وارد فرودگاه شد که تعداد قابل ملاحظه‌ای مسافر را روزانه وارد جزیره کرد. البته به‌همین میزان هم از مسیر دریایی و با شناور وارد جزیره شدند.

براین اساس، در نوروز هم با افزایش مسافر روبه‌رو می‌شوید؟

در ایام نوروز پیش‌بینی ما این است که بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در طول این تعطیلات ورودی مسافر داشته باشیم که با توجه به مساحت ۹۰ کیلومتری جزیره، این رقم بالایی محسوب می‌شود.

این میزان در مقایسه با نوروز سال قبل چقدر افزایش دارد؟

تقریباً ۳۴ درصد رشد ورودی مسافر در ایام نوروز خواهیم داشت. با توجه به پیش‌بینی رشد بالای گردشگر در نوروز و تجربه‌ای که در تعطیلات ۲۲ بهمن داشتیم، ستاد تسهیلات نوروزی را امسال زودتر از موعد مقرر برگزار کردیم. بر این اساس، تمام اقداماتی که باید برای بهبود یا توسعه زیرساخت‌های ورود مسافر شامل فرودگاه و بندر انجام می‌شد را آغاز کردیم که هم‌اکنون به اتمام رسیده است. همچنین کارگروه‌هایی مشترک میان ستاد تسهیلات نوروزی کیش و مبادی هم‌مرز در بنادر مجاور تشکیل و با همکاری مشترک راهکارهایی برای ارائه خدمات شایسته به مسافران نوروزی اندیشیده شد. علاوه بر این، ارائه خدمات توسط مراکز اقامتی نیز بررسی شد که خوشبختانه در این بخش هیچ مشکلی وجود ندارد.

البته مسافرانی که قصد سفر به کیش را دارند، باید پیش از حرکت، پیش‌بینی‌های لازم را برای اقامت خود انجام دهند.

درخصوص ورود خودرو به جزیره نیز که از بنادر آفتاب انجام می‌شود به‌منظور کاهش هزینه مسافران، پیش‌بینی شده است تا از پارکینگ‌های رایگانی که در این بنادر در نظر گرفته شده است، استفاده کنند تا نیازی به حمل خودرو به جزیره نباشد. البته این کار باعث کاهش ترافیک جزیره هم می‌شود. در مجموع برنامه‌هایی که برای مسافران نوروزی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و تفریحی پیش‌بینی شده، بسیار متنوع است.

گردشگران خارجی در جزیره کیش چه سهمی از کل گردشگران دارند؟

در مقایسه با کل گردشگرانی که وارد جزیره می‌شوند، نسبت خارجی‌ها چندان بالا نیست. با این حال پروازهایی که از عمان به کیش انجام می‌شود، با ظرفیت کامل انجام می‌شود ولی تلاش ما این است که پروازهای منظمی از عراق به کیش دایر کنیم. هم‌اکنون از نجف به‌صورت مستقیم به کیش پرواز داریم که باید این پروازها به سایر شهرهای عراق که تمایل زیادی برای سفر به کیش دارند، راه‌اندازی شود که در این زمینه درخواست‌های زیادی برای راه‌اندازی پرواز هم داشته‌ایم.

برای کاهش هزینه‌های سفر به کیش چه اقدامی انجام داده‌اید؟

به‌طور معمول عرضه و تقاضا، قیمت خدمات از جمله بلیت هواپیما یا هتل را تعیین می‌کند و بر همین اساس در ایام نوروز به‌دلیل افزایش تقاضا، قیمت هم رشد می‌کند. با این حال، سعی کرده‌ایم هواپیمایی کیش ایر که متعلق به منطقه آزاد است، نقش متعادل‌کننده ایفا کند و با قیمت‌هایی پایین‌تر خدمات خود را به جمعیت بیشتری ارائه کند. در برخی از ایام سال قیمت بلیت هواپیما به یک پنجم می‌رسد ولی در نوروز این گونه نیست. بر این اساس، در ستاد تسهیلات نوروزی هم تصمیم گرفته شد تا کیش ایر متعادل‌کننده قیمت‌ها در ایام نوروز باشد. درخصوص هتل‌ها نیز با توجه به رشد بالای مسافران، ظرفیت تکمیل خواهد شد. در ایام نوروز به طور طبیعی ضریب اشغال هتل‌ها بالاست که این روند در نیمه دوم سال هم وجود دارد. برای اینکه ضریب اشغال هتل‌ها در مابقی ایام سال هم افزایش یابد، تلاش داریم با برگزاری رویدادهای مختلف و جذاب، گردشگر بیشتری جذب کنیم. سعی می‌کنیم برای متناسب‌سازی تمام ایام سال امتیازاتی برای مسافرانی که در ایام غیر پیک به جزیره سفر می‌کنند، قائل شویم. در مجموع و در مقایسه با سایر مناطق، وضعیت هتلداری کیش بهتر است.

در کنار گردشگری، یکی از وظایف کیش به‌عنوان منطقه آزاد، جذب سرمایه‌گذاری بخصوص سرمایه خارجی است. چقدر در این زمینه موفق بوده‌اید؟

همان‌گونه که اشاره کردید، علاوه بر گردشگری، منطقه آزاد کیش در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی نیز طرح‌های مهمی دارد. هم‌اکنون ۶ شهرک صنعتی در این منطقه فعال است که در زمینه‌هایی همچون تولید دارو، تجهیزات صنعت نفت و… فعالیت می‌کنند. تمام فعالیت‌هایی که در این منطقه انجام می‌شود توسط بخش خصوصی است و سازمان منطقه آزاد به‌عنوان بخش حاکمیتی زیرساخت‌ها را مهیا می‌کند. در بخش سرمایه‌گذاری خصوصی نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که طرح‌ها به نیازهای منطقه پاسخ دهد که خوشبختانه روند رو به رشدی هم داشته است. بر همین اساس، اراضی جزیره به فعالیت‌هایی اختصاص می‌یابد که جنبه عمومی داشته باشد. درخصوص درخواست مجوز برای سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در وضعیت کم سابقه‌ای قرار داریم و تعداد آن رو به افزایش است. بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها نیز توسط سرمایه‌گذاران داخلی انجام شده است و هرچند درخواست‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی مطرح شده ولی نسبت به داخلی‌ها سهم بالایی ندارد. یکی از طرح‌هایی که دنبال می‌شود، سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های ورزشی است. در این زمینه قرار شده است تا در کنار هتل‌هایی که ساخته می‌شود، مجموعه‌های ورزشی فوتبال احداث شود. در سوارکاری نیز یکی از چهار مجموعه ورزشی استاندارد کشور در جزیره کیش قرار دارد که با همکاری سایر دستگاه‌ها در حال توسعه است.

یکی از اهداف پیش‌بینی شده در مناطق آزاد، ورود بانک‌های خارجی به این مناطق بوده است. در زمینه توسعه صنعت بانکداری و بازار سرمایه چه اقدام‌هایی انجام شده است؟

درخصوص ورود بانک‌های خارجی به منطقه به‌دلیل محدودیت‌های تحریم اتفاق تازه‌ای نیفتاده است اما تشکیل بورس بین‌الملل که به تصویب دولت هم رسیده، می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد کیش ایجاد کند. هم‌اکنون شیوه‌نامه‌های راه‌اندازی بورس بین‌الملل در کیش در حال تدوین است و فرصت مناسبی محسوب می‌شود. هم‌اکنون تالار بورس کیش توسعه خوبی داشته به طوری که در سال‌جاری حجم معاملات آن به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است در صورتی که بورس بین‌الملل در کنار بورس کیش ایجاد شود، کمک زیادی خواهد کرد. تلاش ما این است که کیش به‌عنوان حلقه ارتباط اقتصاد ملی با جهان عمل کند. یک کمیته تخصصی اقتصادی بخصوص برای تأمین منابع مالی و بازارهای مالی راه‌اندازی کرده‌ایم که کارشناسان سرشناس کشور در آن فعال هستند و با سازمان‌های ذیربط هم همکاری دارد.

در زمینه تجارت خارجی بخصوص رویه واردات هدفگذاری سازمان منطقه آزاد کیش چیست؟

واردات نیز به‌عنوان یکی از رویه‌های تجاری در کنار صادرات باید حفظ شود اما برخلاف تصوری که وجود دارد، واردات در جهت حمایت از تولید انجام می‌شود و به طور عمده مواد اولیه تولید یا کالاهای واسطه‌ای وارد می‌شود. البته بخشی از واردات نیز کالای همراه مسافر است که به هر حال وجود دارد و جزئی از گردشگری است.

شما در حال طراحی یک برنامه راهبردی برای منطقه آزاد کیش هستید. این برنامه دارای چه محورهایی است؟

برنامه راهبردی که در حال تدوین است، از روز نخست حضور من در کیش آغاز شد و تاکنون ۳۳ جلسه برای آن برگزار شده که در آن از کارشناسان تا مدیران مشارکت دارند. این برنامه، یک برنامه ۳ ساله است و امیدواریم در نیمه دوم فروردین ماه سال آینده نهایی و ارائه شود. چشم‌انداز کلی این برنامه راهبردی متأثر از اسناد بالادستی کشور است و اهداف آن تا سطح پروژه‌ها نیز مشخص شده است. البته به‌دلیل اینکه بودجه سال آینده منطقه تدوین شده بود، امکان تغییر زیادی در بودجه وجود نداشت ولی با این حال سعی کردیم در قالب همین بودجه برنامه راهبردی را پیش ببریم. بر این اساس، برای دوره سه ساله‌ای که مسئولیت اداره این منطقه را دارم، یک برنامه جامع تدوین شده که از کلیات تا جزئیات اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در آن مشخص و تعیین تکلیف شده است. این برنامه می‌تواند الگویی برای سایر مدیران هم باشد.

بانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 12451
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا