رویای ناتوی عربی رنگ می‌بازد

جهان صنعت نیوز| این رسانه ادامه داد: تلاش‌های آمریکا برای تشکیل اتحادی جدید از کشورهای خاورمیانه برای مقابله با ایران، در سایه اختلاف‌های منطقه‌ای، خروج حامیان کلیدی این طرح از دولت ترامپ و عدم توافق برسر هدف این گروه، رو به تزلزل است.

گزارش می‌افزاید: آن ایده‌ای که در ابتدا به عنوان نسخه عربی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌رفت و اتحاد راهبردی خاورمیانه یا به اختصار «mesa» خوانده می‌شد، دیگر قرار نیست کشورها را برمبنای توافقی شبه ناتو کنار هم قرار دهد که حمله به یک کشور عضو، به منزله اعلان جنگ به همه اعضا باشد.

نویسنده ادامه می‌دهد: دولت ترامپ در عوض، متمرکز بر اهداف دست‌یافتنی‌تری مانند انعقاد قراردادهای تجاری و ایجاد مراکز رزمایش‌های مشترک نظامی است.

به گفته منابع خبری این رسانه، عبور از ایده اولیه ناتوی عربی و طرح‌ریزی اهداف دیگری برای آن، انگیزه بازیگران کلیدی منطقه را برای اجرای آن کمرنگ کرده است.

به نوشته این روزنامه، اکنون این طرح متمرکز بر کشورهای عربستان سعودی، امارات، مصر، اردن، قطر، کویت، بحرین و عمان است.

در همین ارتباط دولت آمریکا در نظر دارد روز چهارشنبه، میزبان نشستی با نمایندگان کلیدی طرح ناتوی عربی باشد تا درخصوص برپایی مراکز نظامی مشترک و دیگر موارد مشابه، بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.

با این وجود، اختلاف میان برخی از این کشورها به ویژه قطر و عربستان، سایه سنگینی بر تلاش‌های کاخ سفید انداخته است.

از جمله دیگر موانع طرح آمریکا، مقاومت کشورهای عربی در برابر تلاش‌ها برای مشارکت رژیم صهیونیستی در فرآیند تأسیس این نهاد است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط به این رسانه می‌گوید: لابی‌های قدرتمندی از سمت اسرائیلی‌ها وجود دارد. آن‌ها همین حالا خواستار اجرای طرح هستند.

وی ادامه می‌دهد: با این وجود، برخی کشورها در این زمینه به ما هشدار داده‌اند که نباید گذاشت این نهاد، راهی برای افزایش نفوذ اسرائیلی‌ها در منطقه باشد.

به گزارش ایرنا، طرح تشکیل ناتوی عربی که از سال ۲۰۱۷ از سوی آمریکا و متحدانش مطرح شد، به علت شکاف و گسست عمیقی که میان کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد، تاکنون راه به جایی نبرده است.

نمود این اختلاف و چندگانگی بوضوح در شورای همکاری خلیج فارس هویداست؛ نهادی که طرح نخست آمریکا برای ایجاد کمربند امنیتی در منطقه علیه ایران بود.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 11809
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا