نماینده‌ مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر‌ نشریات وزارت علوم:

نگران برخورد با نشریات دانشجویی هستیم

جهان صنعت نیوز| احمدی که چندی پیش خبر توقیف بیش از ۱۰ نشریه دانشجویی را در سطح کشور در ابتدای سال تحصیلی داده بود، ضمن اعلام این خبر جدید، این تعداد توقیف و برخورد با نشریات دانشجویی را اتفاقی کم‌نظیر در سال‌های اخیر دانست .

وی می‌گوید: در دوره کارشناسی مدیرمسئول نشریه دانشجویی سلام در دانشگاه علم و صنعت بودم. هرچند در همان سال‌ها هم مواردی از برخورد و توقیف نشریات در این دانشگاه وجود داشت، اما مسئولان دانشگاه علم و صنعت امسال در توقیف و برخورد با نشریات دانشگاه چنان شتاب زده عمل کرده‌اند که فضای دانشجویی این دانشگاه را حیرت‌زده کرده. متاسفانه همین روند در دانشگاه امیرکبیر در حوزه نشریات دانشجویی نیز حاکم شده است و چند نشریه دانشجویی در این دانشگاه طعم برخوردهای کمیته‌ی ناظر را در این ایام، چشیده‌اند.

وی با اشاره به برخی پرونده‌سازی‌ها و احضارهای امنیتی-قضایی دست اندرکاران نشریات دانشجویی در سطح کشور گفت: روندی که در برخی دانشگاه‌ها در مواجهه با نشریات دانشجویی در پیش گرفته شده، مخالف مقررات ناظر بر نشریات دانشجویی و سیاست‌های ابلاغی اخیر وزارت علوم در حوزه نشریات دانشگاهی است. گویا برخی مسئولان و برخی نهادهای خاص در دانشگاه‌ها، از هیچ تلاشی برای بستن دهان‌ها و شکستن قلم‌ها دریغ نمی‌کنند و قانون برای آن‌ها ارزش ورق‌پاره هم ندارد.

مدیرمسئول نشریه دانشجویی سلام نو در دانشگاه تهران تأکید کرد: قطعا پیگیر صیانت از حقوق و آزادی‌های دست اندرکاران نشریات دانشجویی هستیم و گزارش‌های بسیاری از نقض حقوق ایشان در دانشگاه‌های مختلف دریافت کرده و پیگیری می‌کنیم، اما نسبت به عملکرد وزارت علوم در برخورد با مسئولان متخلف دانشگاهی نقد جدی وجود دارد و متأسفانه مسئولان امر در وزارت علوم، جدیت و قاطعیت لازم را برای دفاع از حقوق نشریات دانشجویی ندارند و حتی پیگیر اجرای سیاست‌های ابلاغی خود در دانشگاه‌ها نیز نیستند.

احمدی از وجود مشکلات متعدد در زمینه نشریات دانشجویی در سطح کشور گفت و افزود: مشکلات نشریات دانشجویی در سطح کشور منحصر در این برخوردها نیست؛ مشکلات مالی و عدم حمایت مسئولین دانشگاه‌ها، اعمال محدودیت‌های غیرقانونی برخی مسئولان دانشگاهی در توزیع نشریات، عدم حمایت بایسته و شایسته از نشریات علمی دانشجویی، نبود فضای مناسب جهت پخش نشریات، عدم صدور مجوز نشریه برای نشریات با زبان‌ها و گویش‌های غیرفارسی و دیگر برخوردهای سلیقه‌ای با نشریات دانشجویی، همه و همه تنها بخشی از مشکلات نشریات دانشجویی است که بارها در جلسات با مسئولان امر در وزارت علوم و همچنین طی نامه‌ها و گزارش‌های مفصلی طرح شده، اما هیچ خروجی مشخص و مؤثری نداشته است.

احمدی در پایان ضمن ابراز گلایه از عملکرد دولت و وزارت علوم در زمینه صیانت از حقوق شهروندی دانشجویان، حق آزادی بیان را یکی از حقوق اساسی دانشجویان دانست.

وی افزود: ما به عنوان نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی کشور موظفیم که از تمام توان خود برای احقاق این حق مسلم شهروندی استفاده کنیم و هرچند تا کنون سعی داشتیم مسائل و مشکلات موجود از طریق تعامل و به صورتی دوستانه حل و فصل شود، اما در صورت ادامه اانفعال موجود، قطعا از تمامی راه‌های موجود برای شکستن این فضای بسته و برخورد قانونی با مسئولانی که سلیقه، منافع و مصلحت را بر قانون ترجیح می‌دهند و یا در دفاع از دانشجو و حقش اراده لازم و جدی ندارند، استفاده خواهیم کرد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 11788
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا