مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

جهان صنعت نیوز| روزنامه الرای کویت در گزارش مفصلی از پیامدهای اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با شبکه سی‌بی اس، ادعا کرد ایران در پیامی به عراقی‌ها از آنها خواست در حال حاضر از هر حمله‌ای به نیروهای آمریکایی امتناع کرده و این حملات را به بعد از تصویب قانون اخراج این نیروها در پارلمان عراق موکول کنند.

این در حالی است که روزنامه الجریده دیگر روزنامه کویتی به حاشیه‌های سفر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به ایران پرداخته و خبر داد تهران و دمشق بر عزم خود جهت پاسخ به حملات اسرائیل در سوریه تاکید کردند.

این روزنامه همچنین خبر داد: ولید المعلم در تهران از کمک‌های گسترده ایران به ملت و دولت سوریه تشکر و تاکید کرد مستشاران نظامی ایرانی حاضر در سوریه به دعوت و خواست دولت دمشق برای کمک نیروهای سوریه جهت مقابله با تروریست‌ها در این کشور حضور دارند.

در این حال روزنامه الاخبار لبنان به نقل از محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، آمادگی تهران برای شرکت فعال در بازسازی سوریه را منعکس کرده ودر رابطه با ملاقات پیدرسون نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه با وزیر امور خارجه کشورمان هم نوشت: در این دیدار پرونده‌های تدوین قانون اساسی جدید سوریه، بازسازی این کشور، بازگشت آوارگان، اصلاحات سیاسی، مبارزه با تروریسم، عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و ادامه همکاری بین ایران وسازمان ملل متحد مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

این روزنامه لبنانی همچنین در تحلیلی به شایعات مربوط به پتانسیل شکل گیری اختلاف شدید بین ایران و روسیه در سوریه پرداخته و ادعا کرد رهبر ایران به مسئولان نظامی و سیاسی این کشور دستور داده از شکل گیری هر گونه شائبه ای در همکاری با روس‌ها در سوریه جلوگیری کنند.

در این مقاله تحلیلی، با اشاره به شکل گیری این ائتلاف راهبردی در سال ۲۰۰۷ بستر آن را به خصومت هر دو کشور با ایالات متحده مرتبط دانست.

«فراس الشوفی» نویسنده این گزارش با اشاره به ۳ دیدار ولادمیر پوتین با رهبر انقلاب اسلامی ایران بعد از اولین دیدارش در سال ۲۰۰۷ تاکید کرد پوتین در ملاقات نوامبر ۲۰۱۵ با رهبر ایران قدیمی‌ترین نسخه خطی قرأن کریم موجود در روسیه را به عنوان کادو با خود به این دیدار آورد تا ترسیم کننده ابعاد تاریخی ومنافع دو کشور باشد.

نویسنده به نقل از یک دیپلمات روس هم نوشت: همکاری روسیه و ایران شامل طیف وسیعی از همکاری‌های اقتصادی و تلاش‌های انجام شده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در کنار رویارویی سیاسی با واشنگتن در پرونده‌هایی همچون افغانستان ، ارمنستان و اکثر کشورهای آسیای میانه است.

این دیپلمات همچنین خبر داد مسکو تلاش‌هایی را برای تشنج‌زدایی بین ایران وعربستان انجام داده و به دنبال ایجاد زمینه کاهش تنش بین این دو کشور است.

روزنامه المستقبل که به تازگی به روزنامه‌ای الکترونیکی تبدیل شده در خبری رد بیانیه اتحادیه اروپا توسط ایران را تیتر کرده و به نقل از بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی اتهامات این اتحادیه را بی‌پایه و اساس توصیف کرد.

الدیار نیز اظهارات وزرای خارجه ایران و سوریه را در تهران، هشدار جدیدی برای اسرائیل دانسته و به نقل از علی شمخانی دبیر شورای امنیتی ملی ایران نوشت: ادامه حملات اسرائیل در خاک سوریه غیر قابل قبول است و اگر این تجاوزات ادامه یابد واکنش‌های بازدارنده  قاطع و مناسبی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در این میان روزنامه البناء لبنان هم به پروژه خط آهن تهران دمشق اشاره کرده و به نقل از وزیر راه وشهرسازی ایران خبر داد با آغاز عملیات احداث خط کرمانشاه- بیستون- حمیل یکی از قطعات مهم پروژه ارتباط ایران، عراق و سوریه آغاز شده است.

روزنامه الصباح الجدید عراق در اخبار اقتصادی خود از افتتاح نمایشگاه فرش ۱۰ شرکت ایرانی در بغداد خبر داد.

این نمایشگاه کار خود را از دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی  بغداد با حضور معاون وزیر بازرگانی عراق وسفیر  جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

این روزنامه همچنین در خبر دیگری اظهارات وزیر نفت ایران را که در آن تاکید کرد تحریم‌های آمریکا زیانبارتر از جنگ با عراق است را تیتر کرده وبا اشاره به سخن زنگنه گفت هیچ کشور اروپایی از ما نفت نمی‌خرد اما در عین حال به نقل از این وزیر تاکید کرد تهران هرگز به ایالات متحده اجازه نخواهد داد فروش نفتش را متوقف کند.

روزنامه الشرق الاوسط هم از عراق خبر داد سخنان ترامپ در مورد ادامه حضور نظامی‌اش در عراق ائتلاف های صدر وعامری را به یکدیگر نزدیک کرده  است.

این روزنامه فرامنطقه ای همچنین به هشدار تهران به اسرائیل در رابطه با ادامه تجاوزاتش به سوریه نیز پرداخته است.

در موضوع‌های دیگر الشرق الاوسط هشدار تهران به اروپا در رابطه با کندی ساز وکار مالی و رد درخواست برای توقف آزمایش موشک‌های بالستیک را هم منتشر کرده در حالی که به نقل از خبرنگار خود در جده عربستان از حمله سایبری به نمایندگی های دیپلماتیک خارجی در تهران خبر داد و مدعی شد این حملات از طریق ویروسی ایرانی به نام  (Chafer) انجام گرفته است.

روزنامه الکترونیکی الرای الیوم هم در خبری به نقل از گفت‌وگوی روزنامه «اوراسیا دیلی» با یک روزنامه نگار ایرانی از شکل گیری نسل جدیدی از چهره‌های روحانی در ایرانچه  محافظه کار وچه اصلاح طلب سخن گفت.

این روزنامه همچنین به نقل از مشاور رهبر انقلاب اسلامی هم خبر داد اطلاعات کاملا موثقی در اختیار داریم که نشان می‌دهد واشنگتن جنگجویان داعش را ازعراق و سوریه به افغانستان منتقل وحتی خلیفه ای هم برای آنها معین کرده است.

روزنامه البعث سوریه هم از برگزاری مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در دیر الزور این کشور گزارش داد و در خبر دیگری پاسخ وزارت خارجه کشورمان را به بیانیه اتحادیه اروپا در رابطه با  فعالیت‌های دفاعی  و اینکه این مسایل هیچ وقت در میز مذاکرات قرار نخواهد گرفت را منعکس  کرد.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 11149
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا