رئیس اتاق اصناف ایران:

مبارزه با قاچاق باید منجر به ارتقاء کیفیت تولید ملی شود

جهان صنعت نیوز| سعید ممبینی در دیدار با علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر ضرورت و اهمیت مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد و گفت: روح حاکم بر فرآیند‌های مبارزه با قاچاق کالا باید به شکلی باشد که تقویت و ارتقاء کیفیت محصولات تولید داخلی را به ارمغان آورد.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: یکی از اصلی‌ترین راه‌های مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با آن در مبادی ورودی و پیش از عرضه به مصرف‌کنندگان است.

وی با تأکید بر اهمیت حضور نمایندگان اصناف در مراجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی پیرامون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: در این زمینه باید توجه داشت که هر نوع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در خصوص مباحث مرتبط با قاچاق کالا و ارز، در صورتی عملیاتی و اجرایی می‌شود که با حضور نمایندگان اصناف و بخش خصوصی به تصویب برسد، نمایندگان بخش خصوصی هستند که می‌توانند ابعاد و ظرفیت‌های اجرایی قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب در این حوزه را تشخیص دهند.

رئیس اتاق اصناف ایران به نقش بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد در تامین کالا اشاره کرده و افزود: برخی از کالا‌های از طریق بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد وارد می‌شود که در حقیقت این کالا‌ها از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، لکن بعضاً در سطح عرضه توسط ضابطین به ظن قاچاق توقیف و مورد برخورد واقع می‌گردند، باید در این خصوص ضابطین مورد آموزش واقع و از بازرسان و کارشناسان اصناف به صورت تخصصی و حرفه‌ای استفاده شود.

ممبینی آموزش را رکن اساسی مبارزه با قاچاق کالا دانست و گفت: لازم است که عوامل ومجریان مبارزه با قاچاق کالا هم آموزش‌های لازم را ببینند این آموزش‌ها می‌تواند زمینه ایجاد آرامش و قانومند عنوان برخورد با متخلفین و عرضه کنندگان قاچاق را فراهم نماید.

وی موضوع امنیت سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و اصناف را مسئله‌ای حیاتی خواند و تأکید کرد: موضوع امنیت سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و واحد‌های صنفی مسئله‌ای است که باید مورد توجه مسئولان و مبادی ذیربط قرار گیرد؛ در بستر امنیت سرمایه‌گذاری است که می‌توان نسبت به آینده و توسعه فعالیت واحد‌های صنفی تولیدی و توزیعی قانون‌مدار امیدوار بود.

همچنین در این نشست علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بر نقش مهم و خطیر اصناف در مبارزه با قاچاق تأکید کرده و گفت: بدون شک بدون همراهی و همکاری اصناف و کسبه نمی‌توان انتظار مقابله جدی با موضوع قاچاق را داشت، تنها در صورت همکاری خیل عظیم اصناف است که امکان مبارزه با این پدیده شوم مهیا می‌شود.

وی گفت: رئیس جمهور همواره بر نقش بخش خصوصی و اصناف در برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های مبارزه با قاچاق کالا تاکید داشته اند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئله همکاری و تعامل میان ستاد و اتاق اصناف ایران را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: همکاری و هماهنگی در عملکرد‌ها و برنامه‌ریزی‌ها میان اتاق اصناف ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از اصلی‌ترین راهبرد‌های دستیابی حداکثری به اهداف از پیش تعیین‌شده است، لذا بنا داریم تا با ایجاد زمینه‌ها و بستر مناسب، امکان این همکاری‌ها را بیش از گذشته فراهم آوریم.

مویدی توجه به آموزش در مقابله با قاچاق را یک اصل اساسی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرض کرده و افزود: آموزش واحد‌های صنفی، کسبه، فروشندگان کالا و خدمات و حتی مصرف‌کنندگان از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد در صورت انجام این اقدامات و ارائه آموزش‌های مناسب با دستورالعمل‌های قابل اعتنا و علمی است که می‌توان توقع داشت تا آگاهی لازم به منظور جلوگیری از قاچاق کالا در جامعه فراهم آید.

در پایان طرفین بر آموزش اصناف و نیرو‌های اجرائی برای تحقق این مهم توافق و تاکید کردند تا با تهیه و تدوین راهبرد‌ها و سیاست‌گذاری‌های مشترک بستر هماهنگی‌ها اجرائی میسر گردد.

همچنین طرفین بر ضرورت تدوین برنامه عملیاتی هماهنگ جهت اجراء برنامه‌های پیشگیرانه در سال ۹۸ با مشارکت اصناف و ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید و توافق نمودند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 10969
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا