ابتکار: همه متفق‌القول خواستار توقف ازدواج کودکان زیر ۱۳سال‌اند

جهان صنعت نیوز| معصومه ابتکار در نشست خبری که امروز صبح به مناسبت دهه فجر در ساختمان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد گفت: به طور خاص با همکاری شورای اجتماعی کشور طرحی تحت عنوان توان افزایی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در سکونت گاه‌های غیررسمی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تشکلهای غیررسمی در ۱۰ استان اجرا خواهد شد.


به گفته وی، این طرح هفته گذشته رونمایی شده است.

ابتکار در ادامه با اشاره به گزارش روند چهل شاخص در چهل سال که توسط معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تهیه شده است گفت: این گزارش در عین حال که اولین است به طور حتم اشکالات و کمبودهایی دارد. برای دستیابی به آمار تفکیک شده به جنس” مشکلات زیادی وجود دارد. در آینده گزارش تحلیلی از وضعیت و تحولات عرصه زنان که به طور حتم برای مدیران و تصمیم سازان مفید خواهد بود ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به گزارش روند ۴۰ شاخص در ۴۰ سال بیان کرد: این گزارش حاکی از تحولات جامعه زنان ایران است تحولات و پیشرفت چشمگیری در حوزه مرتبط با زنان و خانواده بعد از انقلاب داشتیم اما این موضوع به این مفهوم نیست که امروزه کمبود و مشکلاتی وجود ندارد، قرار نیست مشکلات را انکار کنیم، در همه عرصه‌ها کاستی و مشکلاتی داریم.

وی با بیان اینکه در عرصه حقوق و قوانین پیشرفت‌های خوبی داشته ایم گفت: در عرصه آموزش نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم اما این موضوع دلیل بر آن نیست که کودکان بازمانده از تحصیل و یا دخترانی که به ترک تحصیل مجبور شده اند و یا مسائل کیفیت آموزش و توجه به مهارتهای زندگی در نظام آموزشی و حوزه پرورشی و یا نقش مدیریت زنان در آموزش و پرورش را نادیده بگیریم.

به گفته ابتکار، در عرصه آموزش عالی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه زنان وجود داشته است اما زمانیکه به تعداد اساتید زن و زنانی که رتبه استادی را کسب می‌کنند نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که هنوز تعداد آنها به میزان زنانی که وارد عرصه عالی می‌شوند نرسیده است. تعداد زنان در عرصه مدیریت آموزش عالی همچنان کمتر هست. در عرصه بهداشت نیز تحولات بسیار خوبی وجود داشته است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه در عرصه اشتغال زنان فراز و نشیب‌هایی زیادی وجود داشته است، افزود: یکی از مشکلات بحث اشتغال، اشتغال غیررسمی زنان است؛ با این حال در طی سه سال اخیر تحولات بسیار خوبی در حوزه اشتغال زنان رخ داده به طوری که از ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسعه پایدار ۴۲% بانوان در روستاها از آن استفاده کردند.

وی با اشاره به موضوع تأمین اجتماعی که تحولات بسیار خوبی برای زنان وجود داشته است گفت: در عرصه ورزش زنان برخی در ابتدای انقلاب امید نداشتند اتفاقاتی برای زنان رخ دهد اما در چارچوب موازین شرعی امروز دختران قهرمانی‌های چشمگیری دارند به طوری که یک سوم از تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی را زنان تشکیل می‌دادند و یک سوم مدال‌ها را نیز زنان کسب کرده اند.

ابتکار ادامه داد: پیش بینی می‌شود که نیمی از هیأت‌های ورزشی در بازی‌های جهانی را زنان کسب کنند. یقیناً در دسترسی عموم مردم به خدمات ورزشی و امکان دسترسی زنان به امکانات ورزشی در شهرهای کوچک همچنان عقب‌ماندگی‌های وجود دارد.

وی با اشاره به مشارکت سیاسی زنان ایرانی گفت: در هر انتخاباتی شاهد بودیم که نیمی از شرکت کنندگان زن بودند هرچند در ارائه آمار این موضوع دچار مشکلاتی هستیم و تلاش می‌کنیم تا آمار کاملی از مشارکت زنان تهیه کنیم. حضور زنان در مجلس و شوراها نیز بسیار چشمگیر بوده اما نسبت به درصد زنان شایسته جامعه، این حضور کافی نیست.

ابتکار در ادامه با بیان اینکه شاهد تحولات خوبی هستیم گفت: انتصاب خانم دکتر صادق به عنوان اولین معاون وزیر راه و شهرسازی که هفته پیش رخ داد اتفاق بسیار خوبی بود.

ابتکار در ادامه با اشاره به لایحه تأمین امنیت زنان علیه خشونت گفت: سال گذشته به صورت تخصصی و تنگاتنگ با معاونین، قضات، دادستان‌ها و صاحبنظران در ارتباط با این لایحه کار شده و جلسات تخصصی برگزار شد لذا انتظار می‌رود که این لایحه که مورد انتظار جامعه زنان و ایران است به تصویب برسد امیدواریم که این کار دوباره به چرخه‌های طولانی بازنگری برنگردد، اما چنانچه لازم باشد این لایحه قابل اصلاح است.

ابتکار افزود: همانطور که اطلاع داده شد ایراد اصلی این لایحه در بحث موضوع حبس و مجازات بوده است اما اعلام کردیم که اگر مجازات جایگزین حبس پیش‌بینی شود مشروط بر اینکه بازدارنده و به اصلاح و تغییر رفتار منتهی شود، مشکلی وجود ندارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به زنان سرپرست خانوار گفت: بر اساس آماری که وزارت کار ارائه داده جمعیت زنان سرپرست خانوار حدود ۳.۵ میلیون نفر هستند. لذا ستادی با حضور دستگاه‌ها که دارای نقشه راه هستند در معاونت تشکیل شده است. این دستگاه‌ها دارای نقشه راه مشترک تقسیم کار ملی برای فعالیت‌های خود تعریف کردند که این تقسیم کار در حال تصویب نهایی در دولت است و می‌تواند تکلیف هر دستگاه را از نظر سهمیه ی نقشی که دارد مشخص کند.

ابتکار در ادامه با اشاره به طرح کودک همسری گفت: این طرح دارای دو بعد مهم است؛ مباحث حقوقی که همه تلاش خود را انجام می‌دهیم و نباید ناامید شد. همه درباره ازدواج زیر ۱۳ سال متفق القول هستند که باید متوقف شود، چرا که آسیب‌های جسمی و روحی برای کودکان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی آماری ارائه کرده که نشان می‌دهد میزان طلاق در اینگونه ازدواج‌ها بسیار بالاست لذا لایحه‌ای آماده کردیم که به زودی ارائه خواهد شد. فراکسیون زنان مجلس نیز در تلاش هستند و ناامید نمی شویم.

ابتکار ادامه داد: در بعد فرهنگی نیز با علمای اهل سنت و علمای مناطق مرزی نشست‌هایی داشت ایم و روی این موضوع تاکید شده است. میان کودک همسری و بازماندگی از تحصیل ارتباط وجود دارد که به طور خاص معاونت زنان و خانواده با آموزش و پرورش در این زمینه در حال فعالیت است و همین مسائل فرهنگی می‌تواند مسائل کودک همسری را کاهش دهد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به حضور زنان در ورزشگاه‌ها بیان کرد: خانم مولاوردی زحمات زیادی برای این موضوع کشیدند، دولت نیز دستور العملی در کمیسیون تصویب کرد و بخشنامه شد تا دستگاه‌ها در ارتباط با سالم سازی فضای ورزشگاه‌ها پذیرای بانوان باشند. همچنین نشست‌هایی را به صورت تخصصی با باشگاه هواداران داشتیم که این باشگاه از این مسئله استقبال کردند تا روی فضای فرهنگی ورزشگاه‌ها کار شود، به نظر می‌رسد مشکلات به حداقل رسیده تا بتوانیم در فضای خوب و سالم حضور زنان را در ورزشگاه‌ها و در مناسبات مختلف ورزشی شاهد باشیم.

وی در ادامه درباره موضوع انقلاب و تأثیرات آن گفت: انقلابی که در آموزش زنان اتفاق افتاده، اگر انقلاب نمی‌شد اتفاق نمی‌افتاد، چرا که در بسیاری از نقاط کشور خانواده‌ها دختران خود را به نظام آموزش رسمی به خصوص آموزش عالی نمی‌فرستادند و در بسیاری از نقاط کشور در دوران قبل از انقلاب با چنین پدیده‌ای مواجه بودیم چراکه آنها نگران بودند که این موضوع با موازین اعتقادی و دینی مغایرت داشته باشد.

ابتکار با بیان اینکه هدف اصلی انقلاب اسلامی توسعه مشارکت بود افزود: روند نرخ شتاب علم در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا بالاتر است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: دیدگاه امام به عنوان مرجع دینی در مسائل فقهی و رهبر انقلابی راه را باز کرد، دیدگاه‌هایی وجود داشت که حضور زنان ارزش‌های اخلاقی جامعه را متزلزل می‌کند و به اخلاق جامعه لطمه وارد می‌کند اما عملاً می‌بینیم که در این ۴۰ سال حضور زنان رو به رشد بوده و فقدان زنان و بی توجهی به حقوق زنان لطمه وارد کرده است.

ابتکار با بیان اینکه در جامعه ایران تلاش شده الگوی جدیدی پیاده شود که در این الگو سو استفاده از زن به عنوان یک کالا اتفاق نیفتد
خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌هایی که در جامعه وجود دارد این است که اگر زنان در جامعه باشند، خانواده‌ها تضعیف می‌شوند. این تصور که زنان به موجب همسر یا مادر بودن باید در خانه بمانند امری است که در جامعه امروزی دیگر قابل قبول نیست و انقلاب اسلامی موجب تثبیت حضور فعالانه زنان در جامعه شده است.

معاون امور زنان و خانواده درباره انتقال جنسی ایدز در میان زنان که به ۱۰ برابر افزایش یافته است گفت: این مساله نباید به آمار کلان کشور تعمیم داده شود. بر اساس آخرین پیمایش شورای اجتماعی کشور، خانواده به عنوان رکن مهم اجتماعی در کشور است. افزایش نرخ ایدز در بین زنان نگرانی دارد اما دلیل نمی‌شود که بگوییم این مساله فروپاشی اخلاقی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که روند طلاق رو به افزایش است و ما نگرانی هم داریم، ایدز و مباحث اخلاقی و روابط خارج از ازدواج را نیز انکار نمی‌کنیم. وزارت بهداشت نیز تلاش‌های زیادی کرده است اما نگاه خاص در قالب نگرانی‌های مذهبی مانع این موضوع شده است و معتقدیم به دلیل برخی نگاه‌های دینی و مذهبی از ارائه آموزش‌های جنسی ممانعت شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۷۴ نیز کارهای مطالعاتی درباره آموزش‌های جنسی انجام شد. آن زمان هم اعلام شد که وضعیت بسیار بد است و جوانان اطلاعات غلط را از گروه‌های همسالان دریافت می‌کنند. وزیر بهداشت وقت نیز تاکید کرد که عزت نفس جوانان در گرو آگاهی است و اینکه تصور شود نباید آموزش به جوانان تا زمان ازدواج صورت گیرد و جوانان تا آن زمان چشم و گوش بسته باشند، اشتباه بزرگی است.

به گفته ابتکار، در کارگروه سلامت معاونت زنان ریاست جمهوری طرحی تحت عنوان کلینیک سلامت با وزارت بهداشت اجرایی شد. در نشست اخیری که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته‌اند حضور فعال داریم و تاکید داریم که در این سند باید مبانی دینی و شرعی و اسلامی در نظر گرفته شود و مبانی علمی و تخصصی و مباحث روانشناسی نیز در نظر گرفته شود. برای ارائه خدمات و آموزش‌هایی که در سنین مختلف ارائه شود مسیولیت آن به اموزش و پرورش ارائه شده؛ همچنین سندی برای آموزش حین، قبل و بعد از ازدواج در ستاد ملی زن و خانواده تهیه شده است.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 10446
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا