نیاز ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی برای توسعه شبکه فاضلاب

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تازه ترین گزارش وزارت نیرو حکایت از رشد ۵ برابری تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری دارد تا آنجا که تصفیه‌خانه‌ها از ۲۷ به ۱۴۹ واحد رسیده و ۵۰.۸ درصد جمعیت شهری کشور زیر پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار دارند. این در حالی است که این رقم در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۸.۵ درصد بود.

همچنین در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چهار واحد تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در کشور احداث شده بود که اکنون به ۲۳۲ واحد رسیده و این بخش  رشد افزون بر ۲۲۸ واحدی یعنی ۵۷ برابری داشته است و اکنون با اجرای تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب، شاخص جمعیت شهری تحت پوشش این تاسیسات به حدود ۶۰درصد رسیده است.

از سوی دیگر برنامه ششم توسعه(۱۳۹۶تا۱۴۰۰) مقرر کرده تا درصد جمعیت تحت پوشش تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب در پایان این برنامه (سال ۱۴۰۰) به ۷۲ درصد افزایش پیدا کند. رسیدن به این هدف براساس گفته های «رضا اردکانیان» وزیر نیرو نیاز به تخصیص اعتباری برابر با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال دارد.

همچنین در برنامه ششم توسعه مقرر شده شاخص جمعیت تحت پوشش خدمات مدرن فاضلاب در بخش روستایی در سال ۱۴۰۰ به ۳درصد برسد که تحقق این هدف نیز نیاز به تامین اعتباری برابر با ۱۳ هزار میلیارد ریال است.جمع آوری و تصفیه فاضلاب به عنوان یکی از سیاست‌های کلان و محوری مدیریت آب کشور و از اهم برنامه‌های سازگاری با کم آبی است.

چندی پیش نیز وزیر نیرو گفته بود که در طول ۸ سال فعالیت دولت تدبیر و امید، ۵۸ تصفیه خانه آب ساخته شده و خواهد شد. این بدان معنا است که به طور متوسط سالیانه ۷ واحد تصفیه‌خانه آب در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد .

وی همچنین با بیان این که بخش عمده ای از صنایع رو به رشد کشور از فاضلاب تصفیه شده استفاده می‌کنند تاکید کرده بود که از ۴تصفیه خانه فاضلاب در سال ۵۷، این تعداد در ابتدای دولت، به ۱۶۸ واحد و اکنون به ۲۳۲ واحد رسیده که تا پایان دولت به ۲۹۴ تصفیه خانه می رسد یعنی هر ۴۵ روز یک واحد تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 88058
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا