مصرف روغن غیر استاندارد «پومیس» سرطانزاست

به گزارش جهان صنعت نیوز: در پایان فصل روغن‌کشی از میوه زیتون ، تفاله آن در بخشی از کارخانه‌های روغن‌کشی در فضای آزاد یا در شرایط انبارداری بسیار نامناسب انباشته و سپس در خشک کن، خشک و به طور مجدد انبار می شود و رطوبت آن تحت کنترل قرار می گیرد و سپس توسط حلال هگزان صنعتی یا سایر حلال‌ها روغن آن استخراج می شود.


این روغن، روغن تفاله زیتون خام (پومیس) محسوب می‌شود که تنها برای مصارف صنعتی کاربرد دارد.

روغن تفاله زیتون به علت آلوده بودن به بنزوآلفاپیرن، مونوکلوروپروپان دی ال ها و هیدروکربن های حلقوی، سرطانزا بوده و روی اعصاب و سایر ارگان های بدن تاثیر نامطلوب دارد از این رو علیرغم اینکه در استانداردهای بین المللی مانند کدکس استفاده از درصدهای مختلف روغن تفاله زیتون تصفیه شده همراه با روغن زیتون بکر یا فرابکر مجاز است اما در  استاندارد ملی ایران استفاده خوراکی آن ممنوع اعلام شده است.

به منظور جلوگیری از واردات اینگونه روغن‌ها به کشور، استاندارد ملی ایران به شماره ۱۴۴۶ با عنوان «روغن‌زیتون – ویژگی‌ها و روشهای آزمون به عنوان مقررات فنی اعلام شد و به منظور تشخیص تقلبات موجود در روغن های وارداتی حتی روغنهای زیتون داخلی، آزمون نمونه های آن فقط در آزمایشگاه مرجع پژوهشگاه استاندارد انجام می گیرد.

طبق گزارش واصله از نتایج آزمون، نداشتن کیفیت به علت نامناسب بودن شرایط حمل و نقل یا انبارداری محیطی، اختلاط با سایر روغن های گیاهی، اختلاط با روغن تفاله زیتون از جمله دلایل عدم انطباق روغن های زیتون وارداتی با استاندارد ملی شماره ۱۴۴۶ اعلام شده است.

سازمان ملی استاندارد ایران از هموطنان خواست برای اطمینان از کیفیت روغن زیتون مصرفی و همچنین سایر محصولات خریداری شده به نشان استاندارد روی محصول توجه و با ارسال کد ۱۰ رقمی درج شده زیر نشان استاندارد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از صحت و سلامت محصولات خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 87296
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا