ابزاری برای جبران کسری بودجه

جهان صنعت نیوز: فرید زاوه کارشناس بازار خودرو گفت: طرح اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت مکانیزم عملیاتی و اجرایی مشخصی نداشته وبا توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و کمبود بودجه به نظر می رسد ابزاری برای جبران کسری بودجه باشد.


زاوه ، در گفتگو با خبرنگار جهان صنعت نیوز با اشاره به این که در تمام دنیا خودرو مشمول مالیات است، افزود: «این موضوع به عنوان حربه ای است که اجازه نمی دهد خودرو و مسکن به کالاهای تفریحی و لوکس مبدل شود. به این شکل که مردم به عنوان مازاد مصرف خود این کالاها را خریداری و ذخیره کنند.»

وی با اشاره به این که کلیات این طرح مشکلی ندارد و حتی از خودروها مالیات های دیگری مانند مالیات بر تردد گرفته می شود، افزود: «سازوکار اجرایی و عملیاتی این طرح مشخص نیست و قیمت گذاری بر خودروهای مختلف و سازوکار پرداخت آن معین نشده است. برای خودرو نمی توان ارزش تقریبی و قطعی مشخص کرد. خودروهای تصادف کرده با خودروهای نو در یک مدل، قیمت های متفاوتی دارد و قرار است برکدام مبنا این مالیات دریافت شود؟»

این کارشناسان بازار در ادامه گفت: « در این طرح مشخص نیست  که این ارزش گذاری قرار است درکجا و به وسیله چه کسی انجام شود؟. اگر قرار است به افراد واگذار شود که تبدیل به یک منبع بالقوه فساد در بدنه دولت خواهد شد. چون سازوکار شفافی برای اجرای این طرح مشخص نشده، بنابراین ضمانت اجرایی قابل قبولی نخواهد داشت.»

 زاوه در ادامه گفت: « با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و کمبود بودجه کبه نظر می رسد این طرح راهکاری برای جبران کسری بودجه از منابع مختلف درآمدی باشد. اما عدم استفاده از نیروهای کارشناسی و تخصصی باعث شده که چنین طرح هایی در عمل به محلی برای رانت عده ای خاص تبدیل شده و مشکلات کشور را افزایش دهند»

وی  گفت: «به طور کلی قانونی که  چگونگی اجرای آن مشخص نیست   و معیارهای مشخصی برای اجرا ندارد، تصویب نشود بهتر است؛ چون تجربه ثابت کرده است که قوانینی از این دست نه تنها  درآمدی برای دولت ایجاد نمی کنند، بلکه مشکلات را بیشتر می کنند. »

به گفته وی: «بهترین مالیات برای خودرو، مالیات برسوخت است که در همه جای دنیا رایج است و همگان به طور مشخص مجبور به پرداخت آن هستند. تفاوت یک یورویی قیمت بنزین بین ایران و ایتالیا در خود قیمت بنزین نیست، بلکه این همان مالیات بر خودرو است. این مالیات باعث می شود که اصولا وسیله نقلیه چیز جذابی برای شهروندان نباشد و عده ای از مردم نتوانند با آن سوداگری کنند. »

به گزارش جهان صنعت نیوز: اخیرا کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۹ با تغییر پیشنهاد اولیه خود ضمن معاف کردن خانه‌های تا سقف ده میلیارد تومان و ماشین تا یک میلیارد تومان، انواع خودروهای سواری و وانتهای دو کابین با ارزش ۷۰۰ میلیون تومان به بالا مشمول را مشمون مالیات بر دارایی کرد. علاوه بر اثرات احتمالی این تصمیم بر بازار خودرو، مکانیزم اجرایی این تصمیم نیز سوالات زیادی در پی دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 85250
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا