علیرضا فیروزجا نوجوان ایرانی نایب قهرمان شطرنج برق‌آسای جهان شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: علیرضا فیروزجا نابغه نوجوان ایرانی که در پی عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات جهانی روسیه، با پرچم فدراسیون شطرنج در این رقابت‌ها شرکت کرد مقام دوم جهان را کسب کرده است.

به گزارش فدراسیون بین‌المللی شطرنج آقای فیروزجا که تنها در دور نهایی در میان پیشتازان قرار گرفت با شکست شهریار ممدیاروف از جمهوری آذربایجان در مقام دوم شطرنج برق‌آسای جهان قرار گرفت.

مقام قهرمانی جهان در این مسابقات از آن مگنوم کارلسون از نروژ شد.

به دنبال عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات جهانی روسیه، علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج تصمیم گرفت به جای مسابقه با نام ایران، زیر پرچم فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) مسابقه دهد.

فیروزجا که متولد بابل است در ۱۲ سالگی قهرمان ایران شد و دو سال بعد از آن عنوان “استاد بزرگ” را به دست آورد. آقای فیروزجا هنگامی که ۱۶ سال و یک ماه سن داشت از مرز ۲۷۰۰ امتیاز در رده‌بندی جهانی عبور کرد. او جوان‌ترین شطرنج‌باز جهان پس از “وی یی”، شطرنج‌باز چینی است که چنین افتخاری به دست آورده است.

 

علیرضا فیروزجا تنها شطرنج‌باز تاریخ ایران است که صاحب عنوان “سوپر استاد بزرگ” شده؛ عنوانی که گرچه جزو عناوین رسمی فدراسیون جهانی نیست اما به شطرنج‌بازانی داده می‌شود که از امتیاز ۲۷۰۰ عبور کرده‌اند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهورزشی
شناسه : 76911
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا