فاطمه هاشمی: رییس‌جمهور باید مقابل تضییع حقوق شهروندی بایستد

جهان صنعت نیوز| علی فراهانی: نام سپنتا نیکنام را در ماه‌های اخیر بارها در رسانه‌ها خوانیدم و شنیدم‌. نیکنام نخستین‌بار در سال ۹۲ به عضویت در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد انتخاب شد‌. او در سال ۹۶ با ۲۲ هزار رای به عنوان نفر هفتم، بار دیگر برای عضویت در این شورا انتخاب شد‌. ماجرا از آنجایی شروع شد که دیوان عدالت اداری در حکمی عضویت نیکنام را به دلیل زرتشتی بودن معلق کرد و اعتراضات فراوانی را تا امروز در پی داشته است‌.


علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در دفاع از سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد در نامه‌ای به فقهای شورای نگهبان نوشت‌: «تشرع فقهای محترم شورای نگهبان قابل تقدیر است اما راه اعمال آن این نیست بلکه اگر قانونی را خلاف شرع می‌دانید باید به دولت و مجلس اطلاع دهید تا آنها با ارائه لایحه یا طرح، آن را اصلاح کنند نه اینکه هر چند وقت یک بار راسا و با یک ابلاغیه، قانونی را لغو و انضباط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را مختل کنید‌.»

همچنین علی اردشیر لاریجانی، رییس مجلس در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر تهران که در خانه ملت برگزار شد در واکنش به لغو عضویت نماینده زرتشتی در شورای شهر یزد گفت‌: «اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان درباره عضویت یک هموطن زرتشتی در شورای شهر یزد به وجود آمده که اگر حل نشود موضوع از طریق ارسال نامه به شورای حل اختلاف پیگیری می‌شود‌.»

چند روز بعد از این اعتراض‌ها محمد یزدی، عضو شورای نگهبان آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت‌: «فقهای شورای نگهبان بر اشکال شرعی فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد به اتفاق آرا رای دادند‌. بنابراین این تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل تغییر است‌.»

این واکنش‌ها معطوف به اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان نبود زیرا اصولگرایانی مانند عزت‌الله ضرغامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از سپنتا نیکنام حمایت کرد و گفت‌: «مسلمان‌ها در شوراهای شهری چه تخم دوزرده‌ای برای مردم کردند که حالا یک زرتشتی نمی‌تواند؟! ضرورت احترام به افکار عمومی به ویژه مردم متعهد یزد (مسلمان و زرتشتی) که براساس نظامات قانونی و اعلامی قبلی به آقای سپنتا رای داده‌اند‌. به اعتقاد من حفظ حرمت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در داخل و در سطح جهانی بالاترین مصلحت نظام است‌.» همچنین دیگر شخصیت‌ها مانند مجید انصاری، شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی و‌.‌.‌. از نماینده زرتشتی در شورای شهر یزد حمایت کردند‌.

از ماه‌های گذشته تاکنون، تعلیق عضویت سپنتا نیکنام با زمینه‌سازی شورای نگهبان و سکوت دولت در قبال آن در محافل خبری همچنان داغ است‌. در این راستا تصمیم گرفتیم با فاطمه‌ هاشمی‌رفسنجانی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت‌وگو کنیم‌. او معتقد است همه مسوولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حسن روحانی باید در این قضیه ورود کنند تا مشکل سپنتا نیکنام برطرف شود‌.

فاطمه‌ هاشمی‌رفسنجانی در ادامه به اظهارات آیت‌الله محمد یزدی و دیگر اعضای شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام واکنش نشان داد و به خبرنگار سیاسی روزنامه «جهان صنعت» گفت‌: «مگر آقای نیکنام دوره قبل در شورای شهر یزد حضور نداشت؟ پس دوره قبل با امروز چه فرقی کرده است؟ سوال من از آقای یزدی این است که اگر دوره قبل خلاف شرع صورت گرفته بود، شما و دیگر اعضای شورای نگهبان در آن دوره کجا بودید و چرا اعتراضی به عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد نکردید؟»

او افزود‌: «آیا در جایی داریم و نوشته شده که عضو یهودی، زرتشتی و مسیحی نمی‌تواند عضو شورای شهر باشد؟ مگر این افراد شهروندان ایران نیستند و نباید در جامعه زندگی کنند؟ وقتی ما ادیان الهی را قبول داریم و به پیامبران آنها احترام می‌گذاریم چگونه می‌توان امت این ادیان را جدا کنیم و نادیده بگیریم؟» عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد‌: «همه مسوولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و آقای روحانی باید در این قضیه ورود کنند تا مشکل آقای نیکنام حل و فصل شود‌.»

دختر مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی اظهار کرد‌: «فکر می‌کنم عده‌ای از روی جهالت چنین سخنانی را درباره آقای سپنتا نیکنام بیان می‌کنند‌. همچنین به نظرم ممکن است اقدامات و اظهارات اعضای شورای نگهبان نسبت به آقای نیکنام و دیگر ادیان الهی غرض‌ورزانه باشد‌.

یعنی اظهارات و سخنان آقایان درباره عضو شورای شهر یزد از این دو حالت خارج نیست‌. » این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان تصریح کرد‌: «برخی می‌خواهند جامعه را متشنج کنند و شورش اجتماعی را به وجود بیاورند زیرا چنین حرکت و اقداماتی با عقل سازگاری ندارد‌.»

سیاسی
شناسه : 7046
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا