برنج‌ وارداتی غیر استاندارد گواهی ترخیص دریافت نمی کند

جهان صنعت نیوز: نیره پیروزبخت روز سه‌شنبه در حاشیه همایش برترین های کیفیت در سالن موسسه تحقیقات علوم دامی  کشور در کرج به خبرنگاران گفت: در این مورد یکی بحث استاندارد ملی است که برای برنج اعطا می شود و بازرسی ها و ارزیابی های آن نیز در همین مورد صورت می گیرد.

وی افزود: بررسی های ما در این ارتباط انجام می شود و  به محض دریافت گواهی انطباق از گمرک ترخیص خواهد شد.

پیروزبخت گفت: وقتی کالایی وارد گمرک می شود تا زمانی که از سوی دستگاه های نظارت کیفیت مانند استاندارد اجازه صدور گواهی انطباق به آن داده نشود نباید اجازه ترخیص به این کالا داده شود و به اجبار باید در گمرک بماند اما به معنای دپو نیست که در آنجا مانده و به ناحق انبار شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با وجود این که گاهی اعلام‌ می شود مشکلاتی در تولید وجود دارد و یا واحدهای تولیدی تعطیل هستند در واگذاری پروانه کاربرد علامت استاندارد در سال جاری نسبت به پارسال ۱۹درصد رشد حاصل شد. این افزایش بدین معناست که واحدهای تولیدی برای ارتقای کیفیت کار خود تلاش و تمایل بیشتری نسبت به قبل داشته اند و تعداد واحدهای تولیدی و محصولات داخلی بیشتر شده است.

پیروزبخت همچنین با تاکید بر جدیت در بازرسی از واحدهای تولیدی گفت: سالانه به طور تقریبی از حدود ۴۰۰ هزار واحد صنفی بررسی و بازدید می شود که این کار در شناسایی  واحدهای غیراستاندارد و یا نابرخوردار از علامت استاندارد به ما کمک می کند.

وی با اشاره به هدفگذاری سازمان ملی استاندارد در تدوین استانداردها در سال جاری بر روی نهادهای دامی، برنج و یا گندم و برگزاری نشست هایی در این ارتباط گفت: استانداردها در این زمینه ها بر اساس آخرین فاکتورهای روز جهان و مجامع بین المللی بررسی و تجدیدنظر شده است.

پیروزبخت همچنین گفت: در سال ۲۰۱۸ خوشبخانه به این موفقیت نائل شدیم که تدوین استاندارد پنج روغن گیاهی از جمله بادام، بذر کتان، هسته انگور با استاندارد ایران در عرصه بین المللی نوشته شود. علاوه بر روغن های گیاهی چنین رویدادهای خوبی در خصوص تدوین استاندارد برای زعفران و دوغ نیز به ایران اعطا شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد افزود: در این زمینه برای تدوین استاندارد دوغ پنج سال مبارزه کردیم‌ چون رقیب های سرسختی از جمله لبنان و ترکیه داشتیم که خوشبختانه به ما واگذار شد، از این بعد دوغ ایرانی که در تمام کشورهای دنیا پخش می شود با استاندارد ایرانی و به نام ایران است.

وی درباره برنامه ایران برای کیفیت سازی در زمینه تولید محصولات و فراورده های حلال گفت: از قبل از تصویب قانون‌اعطای گواهی و نشان حلال به سازمان ملی استاندارد، ۴۲ پروانه استاندارد حلال با ۲ امضای وزارت جهاد و استاتدارد اعطا شده بود ، اما از سال ۹۶ که اعلام شد تنها مرجع صدور نشان حلال سازمان ملی استاندارد است، بحث حلال پیش می رود و به جز واحدهای ذبح بالغ بر ۲۰ واحد تولیدی نیز نشان استاندارد حلال دریافت کردند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 66983
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا