فرسایش خاک در ایران از میانگین جهانی بالاتر است

جهان صنعت نیوز: « کاظم خاوازی» روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت “روز جهانی خاک” که  در محل این سازمان برگزار شد افزود: قدرت تحمل و فرسایش‌پذیری خاک (تنظیم‌ سرعت خاک‌ورزی با فرسایش) در جهان بین  دو تن تا  ۲.۲ تن در هکتار است.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان های جهانی، هزینه هر تن فرسایش خاک حدود ۲۸ دلار است تصریح کرد: با توجه به دو میلیارد تن فرسایش خاک در ایران، سالانه ۵۶ میلیارد دلار برای این بخش هزینه می شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به احتساب ۱۰.۶ میلیون تن واردات محصولات کشاورزی اشاره کرد و  گفت: این میزان فرسایش خاک هزینه‌ای معادل پنج برابر ارزش این واردات به کشور تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای با فرسایش متوسط به بالا است اظهارداشت: برخی براین باورند که فرسایش خاک در ایران بیش از ۱۰ تن در هکتار است.

خاوازی درباره حد تحمل فرسایش خاک (افت عملکرد محصول و پایداری آن) افزود:  فرسایش شدید خاک از یک تن تا  ۱۱ تن در کاهش عملکرد محصولات مؤثر است و به همین دلیل امروزه نقش خاک در امنیت غذایی از آب نیز با اهمیت تر است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه برای کاهش فرسایش خاک روش‌های متنوعی وجود دارد گفت: در سال‌های اخیر رویکردهای خوبی در این زمینه اتخاذ شده که یکی از آنها تصویب قانون حفاظت از خاک و همچنین تأسیس دفتر خاک در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه ردپای خاک در قانون مورد توجه قرار گرفته است افزود: در حال حاضر کشاورزان با افزایش سطح آگاهی در حفاظت خاک برای انتقال به نسل های آینده تلاش می‌کنند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 66959
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا