فرسایش خاک چالش اصلی بخش کشاورزی

جهان صنعت نیوز: «عباس کشاورز» امروز (سه‌شنبه) در مراسم بزرگداشت «روز جهانی خاک» که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، سه مشکل اساسی پایین بودن عملکرد، بالا بودن هزینه های کشاورزی، پایین بودن درآمد تولیدکنندگان و ناپایداری کشاورزی را از جمله مشکلات بخش کشاورزی در ارتباط مستقیم با خاک دانست و افزود: همه این چالش‌ها با تغییر نگرش و تغییر رفتار با خاک قابل حل است.

وی تغییر رویکرد و نگرش در مواجهه با خاک را یک ضرورت عنوان کرد و اظهار داشت: نمی توانیم بیش از این به خاک فشار بیاوریم و نباید به جنگ خاک و طبیعت برویم؛ بنابراین تمامی دست اندرکاران حوزه کشاورزی باید با توجه به اثرات تصمیم گیری ها و اقدامات بر خاک تصمیم بگیرند و اقدام کنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید یک نقشه راه جامع در خصوص خاک تدوین شود، تصریح کرد: همه ارکان بخش کشاورزی و محیط زیست و همه اقشار و بخش ها در قبال خاک مسوول هستند و تقلیل وظیفه‌مندی در قبال خاک به یک یا چند معاونت و دفتر و سازمان، کار درست و دقیقی نیست و همه ما مسئولیم.

عباس کشاورز با اشاره به اینکه همه ارکان کشور به ویژه بخش کشاورزی و محیط زیست در قبال حفظ خاک مسوول هستند، افزود: کشاورزان دلسوزترین و دغدغه مندترین اقشار در مواجهه با مساله حفاظت خاک و آب هستند.

وی ادامه داد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  باید ادبیات و مبانی مرتبط با خاک را به تمامی دست اندرکاران و فعالان بخش کشاورزی و به خصوص کارشناسان، کارکنان و مدیران آموزش دهد.

کشاورز با اشاره به این که باید رفتارمان در قبال خاک مسوولانه و با در نظر گرفتن ضرورت ها و اهمیت حفاظت از خاک باشد، اظهار داشت: نباید بدون آشنایی علمی با مبانی خاک در حوزه کشاورزی تصمیم گرفت.

وی بر این باور است که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در خصوص استفاده از نهاده‌ها به ویژه انواع سم و کود باید متناسب و منطبق با یافته های تحقیقاتی تدوین شده، اقدام کنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کلید حفاظت آب طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب حفاظت خاک است گفت: در بحث آبیاری اراضی زراعی و باغ ها باید حتما به مقوله شوری و سایر ترکیبات شیمیایی خاک توجه شود و همه اقدامات باید سازگار با وضعیت و کیفیت خاک و بر پایه شناخت خاک به عنوان یک موجود زنده باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 66954
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا