سخنگوی شورای نگهبان: با جرأت می‌گویم مرحوم هاشمی اصلا رد صلاحیت نشد

جهان صنعت نیوز| عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روایتی متفاوت از بررسی صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ ارائه می کند:


 ۱۳ نکته از حرف‌هایی که سخنگوی شورای نگهبان در یک گفتگوی اختصاصی به سازندگی گفت را می‌خوانید:

* در مورد انتخابات ریاست جمهوری ما اصلا رد صلاحیت نداریم، پس با جرات می گویم که مرحوم آقای هاشمی اصلا رد صلاحیت نشدند.
* آن زمان آقای مصلحی به شورای نگهبان آمد و مباحث کلان کشوری را مطرح کرد حتی کسی از ایشان سؤال کرد شما نظرتان به آقای هاشمی منفی است که ایشان جواب داد: من اصلا نیامده ام درباره آقای هاشمی صحبت کنم، ایشان درباره جریانات کلان کشور و تهدیداتی که کشور دارد و فضای انتخابات صحبت کرد.
* تنها کاری که انجام دادیم این بود که برای حفظ حرمت مرحوم هاشمی و برخی افراد دیگر از دو نفر بزرگان آقای لاریجانی و روحانی دعوت کردیم که از ایشان بخواهند اگر مایل هستند انصراف دهند این کار را انجام دهند و ما نتیجه را اعلام نکنیم که ایشان انصراف ندادند.
* در انتخابات ۸۸ ایشان بیاناتی داشتند که به صورت مکتوب برای بقیه آقایان دیگر هم فرستادم و درباره آن صحبت کردیم و از ایشان خواستیم وقتی بگذارند و بیایند جریان انتخابات را توضیح دهند اما ایشان آن موقع هم مایل نبودند و هیچ وقتی نگذاشتند که توضیح دهند. ما هم اصراری نکردیم اما در زمان تصمیم گیری تصمیم خودمان را می گیریم و اعلام می کنیم.
* حتی اگر محدوده اختیارات شورای نگهبان را به همان اختیارات و وظایف سال ۵۸ و ۵۹ برگردانند ما استقبال می کنیم.
* آیت الله صافی در سال ۶۰ به عنوان دبیر شورای نگهبان نامه ای به وزارت کشور نوشتند که افرادی مثل کیانوری و احسان طبری از انتخابات حذف شوند ۴ روز قبل از انتخابات به وزارت کشور رفت. این چه نوع نظارتی است؟ همان نظارت مؤثر شورای نگهبان است.
* اصلا نظارت استصوابی را کنار بگذارید. ما این عبارت را دوست نداریم. شما از همان عبارت نظارت مؤثر استفاده کنید، چون گاهی نظارت استصوابی اسم رمز حمله به شورای نگهبان است.
* ما حلقه مفقوده ای برای ابزار شایسته سنجی داریم، در اینجا باید سراغ احزاب برویم احزاب می توانند حلقه مفقوده را پر کنند. قانون به ما اجازه نداده شایستگی ها را تعیین کنیم.
* هر کجا که رهبری نظری داشت طبق قانون ابلاغ می کند و ما هم تابع ایشان هستیم.
* در جریان لوایح چهارگانه (FATF)، رهبری مطلب مکتوبی ارسال نکردند. آقای روحانی رئیس جمهوری، نامه ای را مرقوم کردند که از رهبری چنین سوالی شود که آیا نظرشان این است که این لوایح تصویب شود یا خیر؟
* پیام رهبری این بود که مجلس شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت هر کدام می توانند مسیر خودشان را در مواجهه با این لوایح طی کنند.
* مجمع در زمانی که شورای نگهبان در حال بررسی است هم می تواند نظرش را اعلام کند چون باید نظراتش را از طریق شورای نگهبان اعلام کند و خودش رأسا نمی تواند به مجلس ارسال کند.
* چرا باید آقای جنتی از دبیری شورای نگهبان کنار بروند؟ شورای نگهبان محل تبادل تجربه و مباحث فقهی و حقوقی است. چرا کسی که چنین توانایی دارد با بد کنار برود؛ خیلی از مراجع تقلید از ایشان بزرگ تر هستند.

پیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 6525
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا