ابراز تاسف فرانسه از لغو معافیت‌های هسته‌ای فردو

جهان صنعت نیوز: اگنس فون در مول در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که به دنبال تصمیم آمریکا مبنی بر لغو معافیت های مرتبط با سایت فردو ، آیا توافق هسته ای در حال مرگ مغزی است ؟ اظهار داشت: ما از تصمیم آمریکا در لغو معافیتی که برای تسهیل در اجرایی شدن پروژه های عمرانی در این سایت(فردو) در نظر گرفته شده متاسف هستیم.


سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین تصریح کرد: حفظ برجام بطور مستقیم به صلح و امنیت بین المللی و ثبات منطقه کمک می کند. بنابراین فرانسه قصد دارد به تلاش های خود در همکاری نزدیک با شرکای‌اش برای حمایت از این توافق و ایجاد شرایطی برای تسهیل در کاهش تنش‌ها ادامه می دهد.

وی بدون اشاره به عدم پایبندی طرف های اروپایی برجام به تعهدات خود در قبال این توافق بین المللی، گفت که فرانسه از ایران می خواهد بدون ایجاد وقفه‌ای، توافق نامه را به طور کامل انجام دهد.او همچنین گفت که «فرانسه نگران اقدام ایران درخصوص برداشت گام‌های کاهش تعهدات برجامی است که می تواند پیامدهایی برای نظام عدم اشاعه هسته ای داشته باشد». 

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه ۲هفته پیش در حاشیه سفر خود به چین در گفت و گو با خبرنگاران در پکن گفت: در روزهای آتی رایزنی هایی از جمله با طرف ایرانی انجام خواهد داد که باید منجر به نتیجه ای شود. او با بیان این که بازگشت به وضعیت عادی تنها زمانی رخ می دهد که ایران و ایالات متحده در مورد از سرگیری نحوه اعتمادسازی توافق کنند تصریح کرد: این موضوع را با رئیس جمهوری آمریکا به بحث خواهد گذاشت. مکرون دوشنبه گذشته بار دیگر در یک تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود در مورد ایران با یکدیگر گفت و گو کردند. این دومین گفت و گوی دو رئیس جمهوری در طول یک هفته و با بررسی موضوعات مختلفی از جمله ایران بود.

وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه امروز – چهارشنبه – در بروکسل ملاقات خواهند کرد تا درباره گام چهارم ایران برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام رایزنی کنند. بر اساس اعلام وزارت امورخارجه انگلیس، این ملاقات در حاشیه نشست پایانی وزیران امورخارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزار می‌شود تا طرف‌ها درباره چالش‌های مشترک در حوزه سیاست خارجی تبادل نظر کنند.

اروپا پس از اجرای گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات در چارچوب برجام، از یک سو به دنبال بهره‌مندی تهران از مزایای اقتصادی این توافق و از سوی دیگر گزینه‌های باقی‌مانده برای حفظ برجام را بررسی می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو هفته گذشته آغاز فرایند غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فردو و عبور ذخایر آب سنگین ایران از مرز ۱۳۰ تن تعیین شده در برجام را تائید کرده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۸ اردیبهشت‌ در پی کوتاهی طرف‌های برجام در حمایت از حقوق تصریح‌شده کشورمان ذیل برجام و مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در چارچوب صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، برخی اقدامات خود در ارتباط با برجام را متوقف خواهد کرد. از آن زمان تاکنون ایران در چهار مرحله به کاهش تعهدات هسته‌ای خود اقدام کرده و به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده است که دیگر حاضر به اجرای یکجانبه برجام نخواهد بود.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 62827
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا