خوراکی های مفید برای تقویت مو

جهان صنعت نیوز: داشتن موهای زیبا و درخشان آرزوی هر شخصی است و این موضوع باعث شده است که هر روز مدل های جدید از شامپوها و تقویت کننده های موی سر را در بازار ببینیم. اما از نظر پژوهشگران آمریکایی تغذیه مناسب، یکی از عوامل جلوگیری از ریزش مو و تقویت آنها می باشد.

حبوبات، منبع خوبی از ویتامین B6، روی، گوگرد و اسیدفولیک هستند و تمام این ریزمغذی‌ها می‌توانند به تقویت ریشه موها کمک کنند. گوشت بوقلمون نیز پروتئین و آهن فراوانی دارد و مصرف آن می‌تواند استحکام ریشه موها را در پی داشته باشد. بنابراین نقش تغذیه در جلوگیری از ریزش موها بسیار مهم‌‌تر از استفاده از مواد شیمیایی است.

اصولا موهای ما برای رشد به انرژی و درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها نیاز دارند. یعنی اگر فردی دچار سوءتغذیه ناشی از کمبود پروتئین یا انرژی باشد، به دلیل کمبود درشت‌‌مغذی‌ها دچار ریزش مو می‌شود. کمبود ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌های گروه B، آهن و روی هم می‌توانند ریزش مو را در پی داشته باشند.

با این حال ممکن است یک نفر از منابع انرژی و پروتئین کافی در طول روز بهره‌مند شود یا حتی بیشتر از نیازش هم دریافت داشته باشد اما در مجموع، سطح آهن، روی یا ویتامین‌های گروه B در بدنش پایین باشد و در نتیجه به ریزش مو مبتلا شود.

برای مثال برخی افراد در اثر پرخوری و دریافت انرژی مازاد،‌ دچار افزایش وزن و چاقی می‌شوند اما چون انرژی را با خوردن بی‌اندازه مواد غذایی مختلف به دست می‌آورند، بنابراین ممکن است مشکلی مانند بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدنشان به وجود آید و معمولا این به هم ریختگی هورمون‌ها بیشتر به نفع هورمون‌های مردانه است.

با بالا رفتن سطح هورمون‌های مردانه نیز مشکلی مانند ریزش مو برای فرد چاق پیش می‌آید.

تفاوت ریزش موی مستقیم و غیرمسقیم 

در این نوع ریزش موی (غیرمستقیم)، برخلاف ریزش موی مستقیم، تعادل هورمون‌های بدن به هم می‌ریزد و ممکن است خانم‌ها در کنار ریزش مو از مشکلات دیگری مانند بی‌نظمی در قاعدگی، ایجاد موهای زائد یا حتی کیست هم رنج ببرند.

اولین توصیه متخصصان پوست و مو به چنین افرادی، کاهش وزنشان است. بنابراین می‌توان گفت که به‌طور کلی در رژیم‌های غذایی هرگونه عدم تعادل چه در مصرف انرژی، چه پروتئین و چه ریزمغذی‌ها که همان ویتامین‌ها هستند، ریزش مو را به دنبال خواهد داشت.

تاثیرات رژیم هایاشتباه در ریزش مو

در درجه اول باید بگویم که در هیچ رژیم اصولی و علمی‌ای، برنج و به‌طور کلی کربوهیدرات‌ها حذف نمی‌شوند.

اینکه خیلی‌ها می‌گویند حذف برنج باعث ریزش مو می‌شود، بیشتر به این دلیل است که برنج منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B است.

در رژیم‌های غیرعلمی که معمولا افرادی که متخصص تغذیه نیستند، آنها را تجویز می‌کنند، برنج و سایر کربوهیدرات‌ها مانند نان و ماکارونی از برنامه غذایی حذف می‌شوند. در این رژیم‌های غیراصولی بیشتر مواد غذایی پروتئینی گنجانده می‌شود.

در این صورت، چون خود فرد در دوران رژیم‌ از خوردن چربی‌ها هم پرهیز می‌کند، در نتیجه تعادل تغذیه‌ای‌اش به هم می‌ریزد و دچار عوارضی مانند ریزش مو خواهد شد.

ما در رژیم‌های اصولی، راه و روش درست غذا خوردن را به افراد می‌آموزیم وهیچ یک از گروه‌های غذایی را حذف نمی‌کنیم.

اگر برنج، نان یا ماکارونی از رژیم غذایی افراد حذف شوند، اولین اتفاقی که می‌افتد، همین ریزش مو است.

خیلی از افراد برای غلبه بر استرس خود به غذا خوردن روی می‌آورند. یعنی غذا برایشان حکم دارو دارد.

حالا چنین فردی اگر بعد از مدتی دچار اضافه وزن و چاقی شود و به متخصص تغذیه مراجعه کند و حتی یک رژیم منطقی هم بگیرد، باز ممکن است به ریزش مو مبتلا شود.

به دلیل اینکه خود استرس یکی از دلایل ریزش مو به حساب می‌آید اگر متخصص تغذیه هنگام رژیم دادن، این نکته را در نظر نگیرد و داروی استرس چنین فردی که همان غذاست، از او گرفته شود، به احتمال زیاد بیمار به دلیل زمینه استرس و نه وجود اشکال در نوع رژیم غذایی‌، دچار ریزش مو می‌شود بنابراین گرفتن شرح حال پیش از دادن رژیم غذایی به افراد اهمیت زیادی دارد.

منابع غذایی ویتامین B

انواع جوانه‌ها، سبزی‌ها، گوشت‌هایی مانند گوشت قرمز یا ماهی، تخم‌مرغ و غلات منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شوند. در بین ویتامین‌های گروه B، بیوتین برای رشد و تقویت موها بسیار کمک‌کننده است.

زرده تخم‌مرغ، گوشت و سبزی‌های برگ سبز تیره هم از بهترین منابع دریافت بیوتین به شمار می‌روند.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

خوراکی هایی که چربی سوز هستند آخرین مطالب اخبار برگزیده بهداشت و درمان پیشنهاد ویژه  رژیم مناسب رژیم غذایی چربی سوزی بهترین رژیم غذایی   https://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده

اخبار برگزیده
شناسه : 57031
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا