شگفتی جهان از بزرگترین کشف باستان شناسی مصر

جهان صنعت نیوز:  اخیرا ۳۰ جسد مومیایی شده کاهنان در مصر یافت شده است که از این کشف تاریخی به عنوان بزرگترین کشف باستان شناسی مصر یاد می شود و باعث شگفتی دنیای باستان شناسی شده است. 

باستان شناسان مصری این ۳۰ تابوت را با جسد مومیایی در شهر الاقصر مصر کشف نمودند.

به گفته کارشناسان، این تابوت ها متعلق به خانواده های کاهنان عالی قدر هستند که در زمان سلطنت ۲۲ ام سلسله فراعنه (۹۴۵-۷۲۰ قبل از میلاد) زندگی می کردند.

این نخستین کشف بزرگ باستان شناسان بومی مصر است. زیرا پیش از این، همه اکتشافات مهم توسط باستان شناسان کشورهای خارجی انجام شده بود.

وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرده است که  این تابوت‌ها که روی آن‌ها حکاکی و رنگ شده است، سه هزار سال قدمت دارند.

به زودی این تابوت ها پس از بررسی به موزه ملی این کشور ارائه می شود.

قبل از این هم خبرهایی منتشر شده بود که گویا باستان شناسان، اسرار ساخت اهرام مصر را کشف نموده اند.

گلن داش، باستان شناس و متخصص آمریکایی در رشته معماری مصر باستان، به این نتیجه رسید که طرز قرار گرفتن دیوارهای اهرام گیزا در امتداد دو سوی نور، از طریق ردیابی سایه ها در روز اعتدال پاییزی ممکن شده است.

خطوط اهرام و دیگر سازه های «گیزا» تقریبا به صورت ایده آل خطوط مستطیل هستند که با زاویه های غرب-شرق و شمال-جنوب یکسان می باشند.

دانشمندان معتقدند که انجام این کار با اندازه گیری نجومی مانند ردیابی سایه در روز اعتدال پاییزی و یا ردیابی وضعیت ستاره قطبی ممکن شده است.

در خبرهای قبلی آمده بود که کشف یک سیستم شیب‌دار بسیار پیچیده در اهرام ثلاثه مصر می‌تواند پرده از رازی بردارد که قرن‌ها بسیاری از تاریخدانان و باستان‌شناسان را به خود مشغول کرده بود.

زمانی که اهرام ثلاثه دو هزار ساله شدند، یک تاریخدان مصری به نام دیودوروس سیکولوس، از این سازه عجیب دیدن کرد و آنچه که می‌دید او را به شدت حیرت‌زده کرد زیرا «ماشین‌هایی که توان بالا بردن چنین سازه‌های سنگینی را داشتند هنوز اختراع نشده بودند».

شاید مصریان باستان راه‌حلی فوق تصور برای بالا بردن چنین سازه‌های سنگی غول‌پیکری یافته بودند.

اخیراً باقی مانده‌های یک سیستم شیب‌دار باستانی ۴٫۵۰۰ ساله در یک معدن سنگ مرمر سفید در بیابان مصر توسط محققان دانشگاه لیورپول و موسسه فرانسوی باستان‌شناسی شرقی در قاهره کشف شده است.

بر اساس نظریات این محققان، کارگران فعال در ساخت اهرام مصر این تکه‌های سنگی بزرگ که هر کدام از آن‌ها صدها تن وزن و طول داشتند را با سورتمه‌های غول‌پیکر جابجا می‌کرده‌اند.

یانیس گوردون، مدیر ماموریت مشترک باستان‌شناسان در این باره چنین می‌گوید: «این سیستم از یک سطح شیب‌دار مرکزی با دو راه‌پله در اطراف آن تشکیل شده که هر کدام دارای سوراخ‌های زیادی هستند.

با استفاده از سورتمه‌ای که یک سنگ را حمل می‌کند و با طناب به این سوراخ‌ها متصل شده، مصریان باستان می‌توانستند سنگ‌های مرمر سفید را از معدن بیرون کشیده و از این سطح شیب‌دار با شیب ۲۰ درصد یا بیشتر به سمت بالا بکشند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 55785
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا