بهرام قاسمی:

درباره سیاست موشکی ایران شفاف‌سازی می‌کنیم ولی مذاکره نه

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر ظریف به قطر برای شرکت در نشست بین‌المللی دوحه اظهار کرد: در حاشیه این سفر وزیر امور خارجه رایزنی‌ها و تبادل نظرهای مفید و سازنده‌ای با مقامات عالی‌رتبه قطر داشت .
بهرام قاسمی در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه در ساز‌و‌کار مالی اروپا قرار است کشورهای اروپایی در ازای پول نفت ایران فقط نیازهای دارویی و غذایی ایران را تامین کنند، گفت: این سازوکار صرفا برای تامین داروها و مواد غذایی تعریف نشده است و مجموعه‌ای از مبادلات و همکاری‌های اقتصادی‌، صنعتی و حتی سرمایه‌گذاری را باید در‌بر گیرد .
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین اقدامات وزارت امور خارجه جهت دفاع از حقوق شهروندان ایرانی که به گرجستان سفر می‌کنند و اینکه با وجود اینکه سفیر گرجستان در ایران دو بار به وزارت امور خارجه احضار شده و همچنین سفیر ایران در تفلیس با برخی از مقامات گرجستان از جمله وزیر خارجه این کشور در رابطه با این موضوع رایزنی کرده است، ولی همچنان خبرها حاکی از برخورد نامناسب با شهروندان ایرانی در مرزهای گرجستان است، اظهار کرد: با توجه به روابط حسنه‌ای که بین ایران و گرجستان وجود دارد ما انتظار این نوع برخوردهای نامناسب را نداشتیم و این نوع برخوردها با شهروندان ایرانی برای ما تعجب‌برانگیز بود.
وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق شهروندان خود در نقاط مختلف جهان، گفت‌: اتفاقات رخ داده برای شهروندان ایرانی در گرجستان و مبادی ورودی به این کشور را مورد بررسی قرار دادیم. در تفلیس و تهران تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌ایم تا این مشکل حل شود‌. در این چارچوب رایزنی‌هایی نیز با مقامات گرجستانی انجام شده و این پرونده همچنان به صورت جدی برای ما مفتوح است و ما در حال پیگیری آن هستیم. مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و به صورت روزانه در تهران و تفلیس این موضوع را دنبال می‌کنیم. این دیپلمات ارشد کشورمان‌ تاکید کرد: این نوع رفتار از سوی مقامات مرزبانی تفلیس قابل قبول نیست. مقامات سیاسی این کشور در مورد این نوع برخوردها اظهار نگرانی و تاکید کرده‌اند که این موضوع را پیگیری خواهند کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه‌ در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برایان هوک یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در ویدئویی اعلام کرده بحث اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا را دولت این کشور مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد و اینکه این مقدار به چه میزان با قوانین بین‌المللی مغایر است، گفت‌: ایشان حرف‌های بی‌ربط می‌زند و خیلی نباید جدی بگیریم. حرف‌های بی‌ربط یک فرد غیر‌ایرانی که تلاش می‌کند هر لحظه مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند. شاید ماموریت ایشان ایجاد یک جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی در مقابل اراده ملت ایران است و همان طور که گفتم فکر می‌کنم نباید به حرف‌های ایشان که زیاد صحبت می‌کنند توجه کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به گزارش رییس سازمان سیای آمریکا به سناتورهای آمریکایی در ارتباط با قتل جمال خاشقجی شاهد این بودیم که تعدادی از اعضای سنای آمریکا اقدام به اتخاذ مواضعی تند علیه عربستان و بن سلمان کردند، ولی ترامپ در موضع‌گیری مجدد خود در ارتباط با این مساله باز هم پای ایران را وسط کشید و اقدام به بیان‌ اظهاراتی علیه ایران کرد به نظر شما سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ را چگونه می‌توان تحلیل کرد گفت‌: مگر آقای ترامپ سیاست یا سیاست خارجی دارد؟ آقای ترامپ هر بار که از تخت خود بلند می‌شود یک سیاست را اعلام می‌کند؛ سیاست‌هایی که بعضا نسنجیده و نادانسته است و من پاسخی درباره این گونه رفتارها ندارم که وقتی از او در مورد موضوعی سوال می‌کند، او آن قدر مدهوش و بیهوش طعم دلار و فروش سلاح است که صحبت‌هایش را البته شاید در موارد ناخواسته به سمت دیگری سوق می‌دهد و این از ویژگی‌های هیات حاکمه کنونی کاخ سفید است.
وی با اشاره به اینکه سخنان ایشان نسنجیده و بی‌ربط است و در برگیرنده انصاف، آگاهی و منطق نیست، گفت‌: ایشان بیشتر دلار و میزان سلاح‌های مرگباری که به فروش می‌رساند، برایش مهم است و جان انسان‌ها و ارزش‌های انسانی مساله‌ای گمشده نزد وی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در هفته گذشته شورای امنیت در ارتباط با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی ایران در مورد فعالیت‌های موشکی‌اش تشکیل جلسه داد و در این جلسه کشورهای شرکت‌کننده غیر از آمریکا حمایت خود را از برجام اعلام کردند ولی انتقادات تندی را در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران مطرح کرده‌اند از جمله نماینده انگلیس در سازمان ملل موضع تندی داشت و از دیگر سو خانم موگرینی نیز اعلام کرد حمایت اتحادیه اروپا از برجام باعث نمی‌شود که این اتحادیه در مورد دیگر اقدامات ایران چشم‌پوشی کند. حال با توجه به این موضوعات به نظر می‌رسد در مورد مسائل منطقه از جمله بحث سوریه و یمن گفت‌وگوهایی بین ایران و اتحادیه اروپا صورت گرفته است. آیا ایران قصد ندارد در مورد مسائل موشکی نیز نه مذاکره بلکه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی با اتحادیه اروپا داشته باشد تا آنها تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا علیه ایران در این زمینه قرار نگیرند، اظهار کرد: در گذشته نیز گفته‌ام هیچ دو کشوری در عرصه بین‌المللی نیستند که در مورد تمام مسائل اشتراک نظر داشته باشند. در حوزه برجام کشورهای اروپایی و بسیاری دیگر از کشورهای جهان مواضع مشخص و راسخی دارند و بر استمرار برجام تاکید دارند اما در مورد سایر مسائل از جمله مسائل موشکی ممکن است اختلاف نظرهایی بین ایران و دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی وجود داشته باشد و ما در این زمینه یکسان فکر نکنیم. در ارتباط با مسائل موشکی اختلاف‌نظرهایی بین ما و برخی از کشورهای اروپایی وجود دارد که این اختلاف نظرها با برخی از کشورها از شدت بیشتری برخوردار است و با برخی از کشورها میزانش کمتر است.
بهرام قاسمی با بیان اینکه اظهار نگرانی‌ای که بعضا مقامات این کشورها در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران دارند بی‌ربط‌ است و ناشی از تلاش‌های کسانی است که می‌خواهند علیه ایران جنگ روانی سختی را ایجاد کند خاطرنشان کرد:‌ بارها اعلام کرده‌ایم که سیاست‌های موشکی ایران منافاتی با قطعنامه ۲۲۳۱ و سایر قطعنامه‌ها ندارد. فعالیت‌های موشکی ایران جزو سیاست دفاعی ملی ایران است و ایران به دلیل تجربه‌های تاریخی و موقعیت منطقه‌ای که در آن قرار دارد باید این سیاست را دنبال کند.
وی با بیان اینکه ایران بر اساس امکانات و توانمندی‌های خود در این مسیر حرکت کرده است و به حرکت خود ادامه می‌دهد چرا که هیچ‌کس تضمینی برای امنیت ما، به ما نمی‌دهد و اگر ما مورد تجاوز قرار بگیریم این ملت ایران است که باید از خود دفاع کند خاطرنشان کرد: این حق را داریم که این سیاست را دنبال کنیم و همان‌طور که گفتم این سیاست متکی بر توانمندی‌های خودمان است.
این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه اقدامات ایران در عرصه دفاعی و موشکی بازدارنده است و علیه هیچ کشوری نیست ادامه داد: ما همواره بر همزیستی مسالمت‌آمیز و اهمیت داشتن رابطه خوب با همسایگان‌مان تاکید داریم و معتقدیم که باید کشورهای همسایه با کمک یکدیگر امنیت را در این منطقه به وجود آورند ولی ما نمی‌توانیم از سیاست دفاعی خود چشم‌پوشی کنیم.
قاسمی گفت: مواضع نماینده انگلیس در سازمان ملل در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران مواضع تندی بود و آنها در این زمینه دچار اشتباه هستند و یا دچار استانداردهای دو‌گانه هستند چنان که از یک طرف می‌پذیرند که شرکت‌های آنها سلاح‌های سنگین به منطقه ارسال کنند و باعث ایجاد تنش بیشتر در منطقه شوند اما در مقابل ایران مدعی می‌شوند که سیاست موشکی ایران خطرناک است.
وی با بیان اینکه موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای و مسائلی که آنها ادعا می‌کنند نیست و آنها نباید به ادعاهای محافل صهیونیستی و آمریکایی در این زمینه توجهی داشته باشند گفت:‌ ایران سیاست‌های خود را در این زمینه با حفظ قوانین و مقررات بین‌المللی ادامه می‌دهد و از طرف دیگر ما اجازه نمی‌دهیم که دیگران در این حوزه ما را محدود کنند. ما در مورد این سیاست‌های خود با کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده‌ایم و شفاف‌سازی انجام داده‌ایم ولی در مورد این سیاست‌ها مذاکره‌ای نمی‌کنیم. چرا که ما نمی‌توانیم امنیت خود را قربانی این نوع موضع‌گیری‌ها و صحبت‌ها کنیم.


عمومی
شناسه : 5569
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا