نخستین رییس‌جمهوری زن گرجستان سوگند یاد کرد

سالومه زورابیشویلی، به‌عنوان نخستین زن در مقام رییس‌جمهوری گرجستان سوگند یاد کرد‌. همزمان اعتراضات مخالفان به نتیجه انتخابات ادامه دارد‌.
در مراسمی در یکشنبه گذشته زورابیشویلی وعده داد به تفرقه‌های سیاسی داخلی در کشورش پایان دهد و روابط تلفیس با ناتو و اتحادیه اروپا را قوی‌تر از گذشته کند‌. سالومه زورابیشویلی گفت: به‌عنوان رییس‌جمهوری گرجستان که از حمایت شرکای راهبردی‌مان، ایالات متحده و دوستان اروپایی برخوردار است، تمام تلاش خود را می‌کنم تا روند یکپارچگی با ناتو و اتحادیه اروپا را گسترش دهم‌.
او در عین حال از روسیه خواسته، اگر می‌خواهد روابطش با همسایگان خود را عادی کند، به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد‌. روابط تفلیس و مسکو در پی جنگ پنج‌روزه در سال ۲۰۰۸ میلادی همچنان پرتنش است‌.
ارتش روسیه در ۲۰۰۸ به نیروهای گرجی در اوستیای جنوبی و نیز به تاسیسات زیرساختی و ارتباطی در اطراف تفلیس، و مراکزی در بندر پوتی در دریای سیاه حمله کرد‌. اوستیای جنوبی پس از تجزیه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، اعلام استقلال کرده بود، و پیش از حمله روسیه محل درگیری میان استقلال‌طلبان و نیروهای گرجی بود‌. جنگ پنج‌روزه دست‌کم ۸۰۰ کشته برجای گذاشت و پس از آن روسیه استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به‌رسمیت شناخت؛ آنچه البته با استقبال اندکی در جامعه جهانی روبه‌رو شد‌.
سالومه زورابیشویلی یکشنبه گذشته در مراسم سوگند گفت: روسیه باید درک کند که اگر می‌خواهد یک عضو تکامل‌یافته جامعه جهانی باشد و روابطش در منطقه را عادی سازد، باید پایبندی خود به معیارهای بین‌المللی را چه در زبان و چه عملا، ثابت کند‌. برای ایجاد یک رابطه مسالمت‌آمیز و برابر با همسایگان، این یک چیز الزامی ا‌ست‌. بیش از ۱۸۰۰ نفر در مراسم سوگند زورابیشویلی شرکت کردند، از جمله رییس‌جمهوری ارمنستان و رییس‌جمهوری پیشین فرانسه‌.
سالومه زورابیشویلی زاده فرانسه‌ است، ۶۶ سال دارد و پیشتر وزیر خارجه کشورش بود‌. او توانست در دور دوم انتخابات بیش از ۵۹ درصد آرا را به دست آورد‌. زورابیشویلی از حمایت حزب حاکم رویای گرجی برخوردار است‌. با این حال احزاب مخالف از پذیرفتن نتیجه انتخابات سر باز می‌زنند و مدعی هستند در آن تقلب شده‌است‌. ناظران بین‌المللی گفته‌اند فضای انتخابات رقابتی بود، اما زورابیشویلی از مزیت‌های بیشتری برخوردار بود‌.

عمومی
شناسه : 5538
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا