واكنش عربستان به قطعنامه سناي آمريكا در مورد جنگ يمن و خاشقجي؛

در امور داخلی ما دخالت نکنید

عربستان سعودی قطعنامه‌های سنای ایالات متحده در مورد پایان حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری ریاض و نیز معرفی محمد بن‌سلمان به‌عنوان مسوول قتل جمال خاشقجی را محکوم کرد‌.
وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای که یکشنبه گذشته منتشر شده می‌گوید: پادشاهی عربستان تازه‌ترین مواضع سنای ایالات متحده که بر پایه ادعاهای غیرواقعی بنا شده را محکوم و قاطعانه اعلام می‌کند هیچ‌ دخالتی در اوضاع داخلی کشور خود را نمی‌پذیرد‌. بیانیه وزارت خارجه عربستان در خبرگزاری رسمی آن کشور منتشر شده ‌است‌.
سنای ایالات متحده پیشتر دو قطعنامه‌ تصویب کرد که در یکی از آنها محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، مسوول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، معرفی شده و در دیگری قانونگذاران خواستار پایان حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن شده‌اند‌.
رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا خواستار رای مثبت سناتورها به قطعنامه مربوط به جمال خاشقجی شده بود چرا که به نظر او از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برخوردار است و نگرانی در خصوص یمن را نیز مطرح می‌کند‌.
بحران در یمن پس از آن آغاز شد که حوثی‌ها قدرت را در صنعا از دولت عبدربه منصور‌هادی گرفتند و سپس عربستان، ائتلافی تشکیل داد و برای بازگرداندن قدرت به‌ هادی وارد کارزار یمن شد‌. با گذشت سه سال اکنون پژوهشگران و ناظران، حملات هوایی به یمن را یکی از عوامل اصلی در بحران انسانی گسترده در این کشور توصیف می‌کنند‌.
ایالات متحده از ائتلاف به رهبری عربستان برای بازگرداندن قدرت به دولت‌ هادی که همچنان در سازمان ملل دولت رسمی یمن شناخته می‌شود، حمایت کرده‌ است‌.
همین موضوع نیز در قطعنامه‌ غیرالزام‌آور روز ۲۲ آذر ماه بازتاب پیدا کرد‌. سناتورها با ۵۶ رای موافق در برابر ۴۱ رای مخالف به دولت ایالات متحده توصیه کرده‌اند که حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان درجنگ یمن را متوقف کند‌. در همان روزی که قطعنامه سنای آمریکا تصویب شد، طرف‌های درگیر در جنگ یمن بر سر آتش‌بس در حدیده به توافق رسیدند‌.
موضوع قتل جمال خاشقجی دیگر مساله‌ای‌ است که شماری از قانونگذاران ارشد کنگره آمریکا، انتقادهای شدیدی را در پیوند با آن متوجه شخص ولیعهد عربستان کرده‌اند‌. خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن‌سلمان که ساکن آمریکا شده بود و برای واشنگتن‌پست یادداشت می‌نوشت، اوایل مهرماه پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول توسط عوامل امنیتی که از عربستان آمده بودند، به‌ قتل رسید‌. لیندسی گراهام از سناتورهای جمهوریخواه حامی ترامپ، به منتقدان سرسخت ولیعهد عربستان در جریان قتل جمال خاشقجی تبدیل شده ‌است. سناتور گراهام اخیرا گفته برای ایالات متحده زیانبار است که با محمد‌ بن‌سلمان و رژیم آدمکش آن همکاری کند‌. عربستان سعودی بارها تاکید کرده قتل خاشقجی ارتباطی با ولیعهد آن ندارد‌. مقام‌های دولت ترامپ از جمله وزیر خارجه آن کشور، نیز می‌گویند از برآوردها و ارزیابی‌های اطلاعاتی فعلی نمی‌توان مستقیما به این نتیجه رسید که محمد بن سلمان آمر قتل بوده است‌. این گفته‌ها البته در تصویب قطعنامه اخیر در سنا تاثیری نگذاشته‌ است‌. بنا بر گزارش‌ها، سی‌آی‌ای در بررسی‌های خود نتیجه گرفته که محمد بن سلمان به احتمال بسیار زیاد در جریان قتل خاشقجی نقش دارد‌. رییس‌جمهوری آمریکا اواخر آبان‌ماه اعلام کرد دولت او شریک ثابت‌قدم عربستان باقی خواهد ماند حتی اگر محمد بن‌سلمان از طراحی قتل خاشقجی باخبر بوده باشد‌.
آینده قطعنامه
ترامپ قول داده قطعنامه‌های سنا را وتو کند و درحال حاضر احتمال تصویب مشابه آنها در مجلس نمایندگان – که روز چهارشنبه رای‌گیری در این باره را مسدود کرد – کم است‌. با این حال سناتور دموکرات برنی سندرز که از طراحان این قطعنامه‌هاست گفت انتظار دارد بعد از روی کار آمدن دموکرات‌ها در ماه ژانویه در مجلس نمایندگان مشابه آنها تصویب شود‌.
دولت ترامپ استدلال کرده بود که طرح مربوط به یمن باعث تضعیف ائتلاف عربستان در برابر حوثی‌ها خواهد شد‌. مقام‌های کاخ سفید همچنین بر اهمیت روابط اقتصادی با ریاض تاکید کرده‌اند‌. گزارش‌ها در رسانه‌های آمریکایی حاکی است که جارد کوشنر مشاور و داماد ترامپ همچنان به روابط با ولیعهد عربستان ادامه می‌دهد‌.

عمومی
شناسه : 5534
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا