هشدار کاخ سفید نسبت به مخالفت با بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک

تعطیلی دولت فدرال

هشدار سناتورهای آمریکایی درباره بحران در آمریکا و تهدید به استیضاح با چالش حقوقی جدید دونالد ترامپ در پرونده تحقیقات روسیه، در کنار امکان تعطیلی دولت بر سر اختلافات بر سر بودجه دیوار مرزی آینده‌ای غیر قابل پیش‌بینی را برای آمریکا رقم زده است‌.
در تازه‌ترین اقدام، کاخ سفید خواهان آن شد که کنگره آمریکا بودجه پنج میلیارد دلاری برای ساخت دیوار در مرز آمریکا با مکزیک را باوجود مخالفت‌های قانونگذاران هر دو حزب تامین کند و نسبت به تعطیل شدن بخشی از دولت آمریکا در صورت عدم این رخداد هشدار داد‌.
این‌ در حالی است که بدون یک مصالحه در این زمینه، بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا نیمه شب جمعه‌ تعطیل خواهد شد‌. استفان میلر، مشاور ارشد کاخ سفید، اظهار کرد: ما می‌خواهیم هر آن چه که لازم است برای پروژه‌ ساخت این دیوار انجام دهیم تا این بحران فعلی مهاجرت غیرقانونی را متوقف کنیم‌. او در صحبت‌هایی و در پاسخ به این سوال که آیا معنای این صحبت تعطیل شدن دولت است، گفت‌: اگر کار به این جا کشیده شود حتما همین طور خواهد شد‌.
ترامپ چند روز پیش اظهار کرد، مایه افتخار او است که برای وادار کردن کنگره به تصویب بودجه پنج میلیارد دلاری برای ساخت این دیوار و عمل به وعده انتخاباتی‌اش، دولت را تعطیل کند‌. با این حال رییس‌جمهور آمریکا از آرای لازم در کنگره این کشور برای حمایت از طرح ساخت این دیوار برخوردار نیست‌.
هر دو حزب اصلی در کنگره پیشنهاد داده‌اند که دونالد ترامپ احتمالا نیاز خواهد داشت که برای حل این بن‌بست اقدام بعدی را صورت دهد‌. مجلس نمایندگان آمریکا به یک تعطیلی آخر هفته‌ بیشتر از حد معمول رفته و چهارشنبه از این تعطیلی برمی‌گردد، در حالی که سنا نیز بعد از یک غیبت سه روزه کار خود را از سر می‌گیرد‌.
به‌ گزارش ‌آسوشیتدپرس، سناتور چاک شومر و نانسی پلوسی، رهبران دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا گفته‌اند که برای این پروژه‌ حداکثر ۶/۱ میلیارد دلار بودجه خواهند داد و این طبق چیزی است که در لایحه دو حزبی سنا تشریح شده است‌. در ‌عین ‌حال این پول برای دیوار اختصاص نیافته است،‌ بلکه برای به‌روزرسانی حصارها و دیگر تدابیر امنیت مرزی تعلق گرفته است‌.
دموکرات‌ها همچنین این پیشنهاد را داده‌اند که بودجه مربوط به این حوزه که در سطح فعلی آن ۳/۱ میلیارد دلار است، باقی بماند‌. شومر یکشنبه گذشته‌ در حالی که نشانه‌ای از عقب‌نشینی نداشت، گفت‌: این بر عهده ترامپ است که تصمیم بگیرد بخشی از دولت فدرال تعطیل شود و هزاران کارمند فدرال بدون حقوق، روانه تعطیلات شوند‌.
این‌ در حالی است که در صورت تعطیلی، یک چهارم دولت از جمله ادارات و وزارت امنیت داخلی و وزارتخانه‌های حمل‌ونقل، کشاورزی، امور خارجه و دادگستری تاثیر خواهند پذیرفت‌. شومر تاکید کرد: ترامپ به هیچ شکلی به این دیوار نخواهد رسید‌.
جمعه‌ گذشته ترامپ پیشنهادات دموکرات‌ها را نه قبول و نه رد کرد و تنها گفت که نگاهی به پیشنهادات‌شان خواهد انداخت‌. با این حال ترامپ چه در مقطع فعلی و چه در سال ۲۰۱۹ به آرای دموکرات‌ها برای تصویب بودجه ساخت دیوار نیاز پیدا خواهد کرد‌.
سناتور جان باراسو، مقام سوم جمهوریخواهان در سنا، گفت‌: جمهوریخواهان همچنان امیدوار هستند که به پیشنهادی برسند که هم برای ترامپ قابل قبول باشد و هم در کنگره تصویب شود‌.
او اظهار کرد: خیلی کارها برای امنیت مرزی باید انجام شود‌. یک مورد مربوط به مانع فیزیکی است، اما همچنین مسائل دیگر شامل تکنولوژی، نیروی انسانی، اعمال قانون و مسائل دیگر وجود دارند و قوانین فعلی ما فعلا به‌گونه‌ای است که مردم را برای ورود غیرقانونی به این کشور تشویق می‌کند و آنها را به سمت یک ریسک بزرگ و آسیب احتمالا بزرگی می‌کشاند‌.
همزمان چاک شومر از گفتن اینکه آیا دموکرات‌ها مایل به در نظر گرفتن پیشنهاداتی غیر از دو گزینه ارائه شده از سوی خود او و پلوسی هستند، خودداری کرد‌. او گفت‌: جمهوریخواهان باید به ما درخصوص یکی از این دو طرح پیشنهادی بپیوندند و به ‌این‌ ترتیب از میزان آرای بیشتری برخوردار خواهند شد و جلوی تعطیلی گرفته خواهد شد، اما اگر رییس‌جمهور سال آینده میلادی درباره دیوار بحث و مناظره کند، می‌تواند این کار را انجام دهد، اما فکر نمی‌کنم که به آن برسد‌. بنابراین او نباید کارمندان بی‌گناه را به گروگان بگیرد‌.
عدم صداقت ترامپ در پرونده روس‌گیت
از طرفی نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ۶۲ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند دونالد ترامپ در تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تبانی احتمالی تیم انتخاباتی خود با مسکو، جانب صداقت را رعایت نکرده است‌.
براساس نتایج نظرسنجی مشترک ان‌بی‌سی‌نیوز و وال‌استریت ژورنال که اوایل یکشنبه گذشته منتشر شد، ۹۴ درصد از دموکرات‌ها و ۲۴ درصد از جمهوریخواهان نسبت به صداقت ترامپ در مورد این پرونده ابراز تردید کرده‌اند و نیمی از جامعه آماری این نظرسنجی اذعان کرده‌اند که تحقیقات مداخله روسیه آنها را در مورد ریاست‌جمهوری ترامپ مردد کرده است‌. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد که بیشتر آمریکایی‌ها می‌خواهند تا سیاستگذاری‌های کشور به جای ترامپ برعهده دموکرات‌های کنگره گذاشته شود‌.
میزان بی‌اعتمادی به ترامپ در ماه‌های اخیر تشدید شده است، در ماه آگوست ۳۸ درصد آمریکایی‌ها به صحت و سقم توضیحات ترامپ در مورد تبانی انتخاباتی با روسیه، باور نداشتند آماری که اکنون به ۶۲ درصد رسیده است‌. این نظرسنجی در بازه ۹ تا ۱۲ دسامبر و در میان ۹۰۰ آمریکایی انجام شد‌.
آن طور که برمی‌آید، جمهوریخواهان باوجود شواهدی که دال بر سوءمدیریت و تخلفات ترامپ وجود دارد همچنان به حمایت از وی اصرار می‌ورزند‌. در جدیدترین مورد، نتاج نظرسنجی اخیر انجمن‌های حزبی ایالت آیوای آمریکا نشان داد که ۸۱ درصد از رای‌دهندگان جمهوریخواه در این ایالت از شیوه مدیریتی ترامپ حمایت می‌کنند و ۶۷ درصد از آنها بدون تردید در انتخابات آینده نیز بار دیگر به وی رای خواهند داد‌.
گفته می‌شود که ستاد انتخاباتی ترامپ پیش از پیروزی وی در انتخابات ۲۰۱۶ با روس‌ها ارتباط داشته و با آنها علیه هیلاری کلینتون نامزد دموکرات تبانی کرده است‌. مولر تاکنون در جریان تحقیقات خود علیه برخی مشاوران و نزدیکان ترامپ از جمله مایکل فلین، پال مانافورت و مایکل کوهن و بیش از بیست تبعه روس اعلام جرم کرده است‌. ترامپ انتظار داشت جف سشنز در زمانی که وزیر دادگستری بود به نفع وی در تحقیقات مولر دخالت کند اما وی خود را از این پرونده کنار کشید‌. سشنز در نهایت اوایل ماه نوامبر به درخواست ترامپ از سمتش استعفا داد‌.
تحقیقات مولر به کاخ سفید نزدیک‌تر شده که این وضعیت با واکنش رودی جولیانی، وکیل ترامپ روبه‌رو شد‌. جولیانی امکان مصاحبه مولر با ترامپ را رد کرد و به شبکه فاکس‌نیوز گفت: برای انجام این کار باید از روی جسد من رد شد‌. در جدیدترین تحولات در این باره، روزنامه واشنگتن‌پست خبرداد که به یک گزارش سنا دست یافته است که شاهدی بر جزئیات دخالت ادعایی روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و کمک به رییس‌جمهور شدن دونالد ترامپ است‌.
مخمصه امور مالی و پولشویی
این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در تازه‌ترین اتفاق نیویورک‌پست نوشت: آدام شیف، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر دونالد ترامپ را به تحقیق در امور مالی شخصی وی تهدید کرد؛ چیزی که ترامپ خط قرمز خود می‌داند‌.
این نماینده ایالت کالیفرنیا که به زودی ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان را برعهده می‌گیرد، می‌گوید در پی آنکه مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ تایید کرد که همزمان با شعارهای انتخاباتی ترامپ در مورد لزوم برقراری روابط صمیمانه‌تر میان آمریکا و روسیه، سازمان ترامپ برای ساخت یک برج در مسکو به طور مخفیانه مذاکره می‌کرد، می‌خواهد از موقعیت خود برای تحقیق در مورد گردش‌های مالی این شرکت استفاده کند‌. این در حالی است که ترامپ در ژوئیه سال ۲۰۱۷ در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌پست گفته بود که تحقیق در مورد کسب‌و‌کار خانوادگی وی، خط قرمز اوست‌.
رییس آینده کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: اگر رابرت مولر بازپرس ویژه تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نمی‌خواهد در این باره تحقیق کند، یک نفر باید این کار را بکند زیرا در غیر این صورت در مورد امنیت‌مان کوتاهی کرده‌ایم‌.
شیف همچنین می‌خواهد با توجه به اتهامات مربوط به پولشویی، درخواست ارائه سوابق مالی ترامپ با دویچه‌بانک را نیز به دادگاه بدهد‌. دویچه‌بانک سال گذشته به خاطر دست داشتن در نقشه پولشویی ۱۰ میلیارد دلاری در روسیه جریمه شد‌. شیف می‌گوید: این بانک ظاهرا تنها بانکی بود که به معامله با سازمان ترامپ تمایل داشت‌. ترامپ در دهه ۹۰ میلادی پس از آنکه وال‌استریت، بازار بورس آمریکا، دیگر به شرکت وی که در آستانه فروپاشی مالی بود پول قرض نداد، با دویچه‌‌بانک رابطه برقرار کرد‌.
با توجه به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، دموکرات‌ها از ماه ژانویه کنترل مجلس نمایندگان این کشور را برعهده خواهند گرفت‌. چهره‌های برجسته این حزب که از منتقدان پروپاقرص بسیاری از سیاست‌های ترامپ هستند بارها ترامپ را به تحقیق و حتی استیضاح تهدید کرده‌اند‌.
اظهارات مایکل کوهن نیز درخصوص نقش او در پرداخت حق‌السکوت به برخی زنان برای عدم افشای روابط نامشروعش، بار دیگر طرح استیضاح و پیگرد قانونی رییس‌جمهوری آمریکا را به موضوع بحث نمایندگان و سیاستمداران ارشد دموکرات تبدیل کرد‌.
شیف پیشتر با اشاره به این موضوع در جمع خبرنگاران گفته بود: احتمال زیادی وجود دارد که اولین روز بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید، وزارت دادگستری علیه او کیفرخواست صادر کند‌. ممکن است او نخستین رییس‌جمهوری در دهه‌های اخیر باشد که مساله زندانی شدنش مطرح شود‌.


عمومی
شناسه : 5532
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا