محمود خاقانی در گفت‌وگو با جهان صنعت:

مشتری قیمت نفت را تعیین می‌کند

جهان صنعت نیوز| اخیرا رویترز در گزارشی نوشته است که ایران نفت سبک خود را در ژانویه سال جدید یعنی یک ماه آینده حدود سی سنت بیشتر از قیمت میانگین نفت عمان-دبی و تقریبا یک دلار کمتر از نرخ ماه دسامبر به فروش خواهد رساند. این در حالی است که آمارها نشان می دهد که اکنون قیمت هر بشکه نفت سبک ایران حدودا ۳۰ سنت کمتر از قیمت هر بشکه نفت سبک عربستان سعودی است. همزمان هر بشکه نفت سنگین ایران با قیمتی حدودا ۱٫۲۵ دلار ارزان تر از همین نوع نفت در عربستان سعودی فروخته می‌شود.


درهمین رابطه، محمود خاقانی، کارشناس انرژی درباره تخفیف نفتی ایران در بازارهای جهانی به جهان صنعت گفت: در حال حاضر در بازارهای بین المللی نفت، گاز و به طور کلی انرژی، تعریفی که از آن ها شده، مانند هر کالای دیگری این موارد نیز به عنوان یک کالا بررسی می شوند.

محمود خاقانی با اشاره به اینکه ایران باتوجه به تحریم ها با محدودیت هایی رو یه رو است، گفت: در این بازار، ایران باید هم رقابت کند و هم کالاهای اساسی مایحتاج عمومی را تامین کند. حال در میان کالاهایی که می تواند تولید کند و صادر کند، چیزی جز نفت ندارد. کشورهای دیگر هستند که در این شرایط بازار، به دنبال نفت ارزان تر هستند. اگر این مشتریان به دنبال خرید نفت با قیمت بالاتر و بلندمدت باشند، به کشورهای دیگر می رود.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: این مشتریان سراغ کشوری می آیند که با مشکلاتی دست به گریبان است. در این مرحله دیگر فروشنده نیست که قیمت را تعیین می کند، بلکه خریدار است که تعیین می کند به چه قیمتی نفت می خرد. با تبادل انرژی و مبادله انرژی، دیگر دلار در بازار استفاده نمی شود و این اتفاق موجب تضعیف دلار می شود که می تواند به سود کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین باشد.

صنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 5200
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا