سیاستگذاری به سمتی برود تا ذوب آهن معدن در اختیار داشته باشد

جهان صنعت نیوز: این درحالیست که در صورت تأمین مواد اولیه برای ذوب‌آهن حاشیه سود این مجموعه بیشتر شده و در نهایت به تسریع پرداخت مطالبات این مجموعه می انجامد ولی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذوب‌آهن یعنی تأمین پایدار مواد اولیه به‌خصوص سنگ آهن و ذغال‌سنگ ، به قوت خود باقی مانده و تاکنون اقدام موثری در رفع آن نشده است.

ذوب‌آهن که در دهه ۴۰ معادن اصلی سنگ‌آهن و ذغال‌سنگ کشور را اکتشاف، تجهیز و ساماندهی کرد و پایه‌گذار

فعالیتهای مدرن معدنی کشور به‌شمار می‌آمد در حال حاضر به دلیل برخی سیاست‌های

در واگذاری معادن طی دوره‌های مختلف با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شده است در حالی‌که سنگ‌آهن کشور صادرمی‌شود.

این شرکت برای حل این مشکل به دنبال حمایت مالی نیست بلکه حمایت دولت برای تأمین پایدار مواد اولیه از طریق معادنی که دربرهه‌ای از زمان توسط ذوب‌آهن راه‌اندازی شدند را نیاز خود می داند.

در خصوص شرایط بحرانی این مجموعه گفتگویی با مرتضی شیرین پرور، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان داشتیم.

شیرین پرور مطرح کرد: ذوب آهن به عنوان اولین مجموعه ای که خود پایه گذار معادن بوده حق دارد معدنی برای رفع نیاز مواد اولیه در اختیار داشته باشد درحالی که برخی معادن که در اختیار بخش خصوصی است تولید هم ندارد اما به ذوب اهن واگذار نمی شود.

پیشنهاد ما برای وزارت صمت برای حمایت از مجموعه ای که سبب اشتغال زایی بالایی در کشور شده است این است که سیاستگذاری ها به سمتی برود تا ذوب آهن معدنی در اختیار داشته باشد و بدلیل کمبود مواد اولیه حدود نیمی از ظرفیت تولید آن بلااستفاده نماند.

وی به این موضوع اشاره کرد که تنها مشکل مواد اولیه سنگ آهن نیست بلکه تامین ذغال‌سنگ نیز از دغدغه های این مجموعه است و افزود: دولت به عنوان سوبسید برای مجموعه های تولیدکننده فولاد،گاز را با قیمت حدود یک بیستم واقعی در اختیارشان می گذارد ذوب آهن به عنوان تنها مجموعه ای که انرژی مورد نیازش گاز نیست و به ذغالسنگ و کک نیاز دارد از این سوبسید هیچ استفاده ای نمی کند.

این در حالیست که ذغالسنگ را هم برابر با قیمت واقعی بازار دریافت تهیه می کند. اگر سوبسید گاز برای دیگر مجموعه های فولادی تعدیل شود ذوب آهن تنها تولیدکننده فولاد است که تولید پایدار خواهد داشت. در شرایطی که تولیدکنندگان فولاد را به عنوان تولیدکننده محصول استراتژیک کشور محق همراهی و ارائه سوبسید می دانند برای مجموعه ما که از سوبسید گاز بهره ای نمی برد امکاناتی برای بهره برداری از معادن ذغالسنگ و سنگ آهن فراهم کنند بعلاوه اینکه رقبای ذوب‌آهن به دلیل برخوردار بودن از یارانه انرژی دارای توان پرداخت بهای بیشتر برای خرید سنگ‌آهن دارند.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 50310
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا