کاهش یک تا سه میلیونی برخی تولیدات داخلی

شتاب قیمت خودرو کم شد/ بازار خودرو کاهشی می ماند؟

جهان صنعت نیوز| در حالی که  شب گذشته جلسه‌ای بین خودروسازان و قطعه‌سازان با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و طی آن مقرر گردید تا خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان با رعایت کردن ضوابط قیمتگذاری، افزایش قیمت بدهند،اما این موضوع سبب کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.


موضوع افزایش قیمت خودرو طی سه ماه گذشته مطالبه اصلی خودروسازان و قطعه سازان بوده است.هرچند بازار به این خواسته تولیدکننده توجهی نداشته و راه خود را رفته است،اما حالا فشارها و لابی های خودروسازان سبب شده تا دولت و مجلس برای افزایش قیمت خودرو رضایت بدهند.

به دنبال چراغ سبز برای افزایش قیمت خودرو،پیش از همه ایران خودرو قیمت چهار محصول خود را  شامل وانت آریسان،  پژو پارس اتوماتیک ۸۳ میلیون تومان،  S۳۰ اتوماتیک ، رنو تندر اعلام کرد. هرچند پیش از این کرمان خودرو با پیش ثبت نام اقدام به افزایش قیمت محصولات خود در بازار کرده بود،اما حالا با اعلام رسمی قیمت ها از سوی ایران خودرو،افزایش قیمت چند ماه گذشته خودروهای تولید داخل به رسمیت شناخته شد.

اگرچه این موافقت ضمنی دولت که قرار است با فرمول ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار آزاد برای خودروسازان اجرایی شود، مورد اعتراض سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته است.هنوز معلوم نیست که نظر این سازمان درباره این افزایش ها چه باشد،اما پیش بینی ها حکایت از آن دارد که لابی افزایش قیمت کار خود را کرده است.

پیش از این  شورای رقابت مصوب کرده بود که خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان عملا از شمول قیمتگذاری خارج شده و قیمت آنها با توجه به شرایط بازار تعیین شود. اما نرخ سایر خودروها قرار است با در نظر گرفتن ضوابط مربوطه و نظارت‌هایی که از سوی دستگاههای ذیربط انجام می‌شود، در بازار افزایش یابد.

واکنش بازار

در حالی که دولت و مجلس سرگرم افزایش قیمت خودرو هستند،بازار ساز دیگری کوک کرده است.کاهش نرخ ارز به کانال ۱۱ هزار تومانی سبب شده تا قیمت برخی خودروها طی یک هفته گذشته بین یک تا سه میلیون تومان کاهش یابد.

پیش بینی ها حکایت از آن دارد که همزمان با کاهش نرخ ارز،قیمت برخی خودروها از جمله تولیدات مشترک خودروسازان داخلی با چینی ها روند کاهشی تری به خود بگیرد.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 4941
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا