حسین ساسانی کارشناس اقتصادی در گفت وگو با جهان صنعت:

بکارگیری مدیرخارجی در کنار مدیر ایرانی می تواند توسعه آفرین باشد

جهان صنعت نیوز| حسین ساسانی تحلیلگر توسعه پایدار با بررسی به کارگیری مدیران خارجی در پایدار سازی کسب و کارها و دستیابی به نتایج برجسته آن گفت: درحوزه‌های اقتصادی و صنعتی آمادگی لازم برای پذیریش این موضوع نیست به دلیل اینکه فکر می‌کنیم خودمان بلد هستیم و نیازی به مدیرانی سطح کلاس جهانی نداریم.
اوگفت: توسعه صنعتی و توسعه اقتصادی نیازمند مدیران در کلاس سطح جهانی است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در ایران توجهی به کارگیری مدیرانی در سطح کلاس های جهانی توجه نمی شود،تصریح کرد: به نظر می آید در دو سال اخیر با توجه به مشکلات عمده‌ در حوزه توسعه صنعتی و توسعه وکسب و کارها ، کم کم به این نتیجه نزدیک شده ایم که باید مانند فوتبال یا والیبال از توانمندی‌های دیگران استفاده کنیم.
ساسانی تاکید کرد: ما نیازی به واردات کالا و محصول نداریم، بلکه نیاز با واردات مدیران کارکشته‌ داریم که از تجارب آنها استفاده کنیم و افرادی که در کنار این مدیران کار کنند، بتوانند از روش های آنها استفاده کنند.
او با اشاره به نتیجه علمی این اقدام خاطرنشان کرد: در ادبیات مدیریت دو اصطلاح رایج بهینه سازی یا یادگیری از دیگران (benchmarking ) و بهترین تجارب (best Practice ) وجود دارد که امروز از آن استفاده می‌کنیم، یعنی در هر شرایطی هستیم مهم این است که بتوانیم از بهترین این تجارت یاد بگیریم و ‌استفاده کنیم.
ساسانی به تجربه استفاده از مربیان خارجی اشاره کرد و گفت: زمانی که  والیبال ما متحول می‌شود و به سطح جهانی می‌رسد، چرا نخواهیم در حوزه صنعت مدیریت کسب و کارها را به مدیرانی واگذار کنیم که بتوانند در سطح جهانی کسب و کارهای ایران را مدیریت کنند و در بازارهای جهانی هم حضور پیدا کنیم.
این تحلیلگر توسعه پایدار تاکید کرد: در پنجاه سال اخیر به دلیل اینکه آموزش های کافی را نداشته ایم ، این یادگیری اتفاق نیفتاده است. طبیعی است زمانی که یادگیری نباشد ، نو آوری هم در سطح مدیریت اتفاق نمی افتد.
او گفت: ما به دلیل اینکه می خواهیم همه چیز را خودمان داشته باشیم و بیشتر از آنکه به فکر منافع ملی باشیم ، بیشتر به منافع شخصی و گروهی فکر می‌کنیم.
ساسانی  افزود: در صنایع غیر استراتژیک نباید مقاومت نشان دهیم و از متخصصین استفاده کنیم، اکنون در فدارسیون‎ها اتفاق جالبی رخ می‌دهد، اینکه یک رئیس فدراسیون وظایف خود را انجام می دهد ولی تربیت تیم‌پایه و تیم ها را به مربیان خارجی است و نتیجه بهتری هم دارد.
ساسانی ادامه داد: باید در سازمانها یا کسب و کارها از این روش استفاده کرد، مثلا وزیر داشته باشیم اما در امور دیگر از مدیران متخصص خارجی استفاده کنیم، هیچ راه دیگری نداریم مگر اینکه اراده کنیم و از تجربیات دیگران استفاده کنیم و بتوانیم در سطح جهانی حضور بیشتری داشته باشیم.
او در خصوص اینکه آیا دستمزد بالای مدیران خارجی توجیهی برای صنایع ما دارد،نیز گفت: واقعیت این است که بهره وری بالا رفته و چرخه زمانی کاهش پیدا کرده پس اینکار حتما مقرون به صرفه است. در نگاه اول ممکن است قضاوت کنیم که چرا باید این ارقام را به خارجی ها بدهیم، اما واقعیت این است که دستاوردهای حاصل از مدیریت جدید باعث توسعه می شود و حداقل فایده این است که دیگر کسب و کاری به دلیل مدیریت اشتباه تعطیل نمی شود.


گفت‌وگو
شناسه : 4805
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا