رزمایش آمریکا و ده کشور دیگر در جنوب آسیا

جهان صنعت نیوز:  آمریکا درحالی مانورهای دریایی خود را به همراه ده کشور دیگر در جنوب شرقی آسیا شروع کرده است که اخیرا اختلافات آمریکا و چین به حوزه های استراتژیک منطقه ای هم کشیده شده است.

در این مانور که ۱۰ کشور از منطقه جنوب شرقی آسیا با آمریکا همکاری می کنند، هشت کشتی جنگی، چهار جنگنده هوایی و بیش از هزار سرباز تمرین های نظامی مشترکی را انجام می دهند. 

این مانور دریایی روز دوشنبه از یک پایگاه نظامی دریایی در منطقه ای به نام «پاتایا» در کشور تایلند شروع شده است و قرار است ۵ روز ادامه داشته باشد.

این رزمایش در آب های خلیج تایلند و دریایی جنوبی چین برگزار می شود، منطقه ای که چینی ها نسبت به آن حساسیت دارند و اخیرا تقاضا کرده اند که کشتی های جنگی آمریکا از دریای چین بیرون بروند.

مطالب مرتبط: 

تحلیلگران اعتقاد دارند که این مانور دریایی برای به چالش کشیدن اقتدار چین در جنوب شرق آسیا طراحی و اجرا شده است که در راستای استراتژی دونالد ترامپ در بحبوحه جنگ تجاری امریکا و چین قرار دارد.

چین و امریکا بر سر نفوذ در دریای جنوبی چین که یکی از بزرگترین نواحی دریایی جهان و سرشار از منابع طبیعی و ذخایر انرژی است اختلاف دارند و پکن ادعای مالکیت بر کل این پهنه آبی را دارد و از سوی دیگر کشورهایی مانند ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی هم هریک مدعی مالکیت بر بخش هایی از این دریا و جزایر واقع در آن هستند.

اخیرا چین تلاش داشته است که با استقرار ادوات نظامی خود در این منطقه بر ادعای مالکیت خود بر آن تاکید کند و از سوی دیگر واشنگتن دریای جنوبی چین را بخشی از آب های بین المللی می داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیردریایی‌هایش جهت تردد در این دریا تأکید می‌ورزد و  اقدامات چین را تلاش برای انحصاری کردن دریاهای آزاد و مخالف امنیت این منطقه می داند.

دریابان فیل سویر، فرمانده ناوگان هفتم آمریکا می گوید که «تمرین های نظامی مشترک که از روز دوشنبه آغاز شده به ما اجازه می دهد که به همراه کشورهای منطقه بر اولویت های مشترک در زمینه امنیت دریایی منطقه کار کنیم.»

گفته شده است با این که آمریکا تحریم هایی را بر علیه میانمار به خاطر پاکسازی نژادی مسلمانان اعمال کرده است، نیروی دریایی این کشور هم در تمرینات فوق حاضر است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 45704
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا