دیدار ترامپ با پوتین در ابهام

در پی بروز تنش میان روسیه و اوکراین، دونالد ترامپ تهدید کرد دیدار خود را با ولادیمیر پوتین لغو می‌کند.
رییس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگو‌ با روزنامه واشنگتن‌پست در مورد رویارویی دریایی اخیر در دریای سیاه و توقیف ناوچه‌های اوکراینی به دست نیروهای روسی گفت که این حمله را نمی‌پسندد.
در پی تنش‌های تازه میان روسیه و اوکراین که با تیراندازی نیروهای روس و توقیف سه کشتی اوکراینی بالا گرفته، ترامپ گفته شاید دیدارش را با پوتین لغو کند. گفته شده بود آنها در جریان نشست گروه ۲۰ در آرژانتین دیدار خواهند کرد. دونالد ترامپ به روزنامه واشنگتن‌پست گفته فعلا منتظر گزارش کامل واقعه است که قرار است تیم امنیت ملی کاخ سفید در اختیار او بگذارد. ترامپ گفته این گزارش ممکن است خیلی تعیین‌کننده باشد و افزوده شاید دیدار با ولادیمیر پوتین صورت نگیرد. شاید این دیدار را انجام ندهم، من از خشونت خوشم نمی‌آید. ابدا نمی‌خواهم که خشونتی رخ بدهد.
رییس‌جمهوری آمریکا در اجلاس جی ۲۰ با شماری از رهبران جهان از جمله رییس‌جمهوری آرژانتین، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی، نخست‌وزیر ژاپن، رهبر چین و رییس‌جمهوری ترکیه دیدار خواهد کرد.
این در حالی است که مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد‌ دونالد ترامپ برنامه‌ای برای دیدار دوجانبه با ولیعهد سعودی در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ ندارد. جان بولتون گفت‌ هیچ دیدار دوجانبه‌ای برای ترامپ با کسی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در نظر گرفته نشده است. اجلاس سران گروه ۲۰‌، ۲۹ نوامبر تا یک دسامبر در بوئنوس‌آیرس آرژانتین برگزار می‌شود. این مقام آمریکا عدم دیدار ترامپ با بن‌سلمان را دستور کار بسیار فشرده او در این نشست عنوان کرد و گفت‌ دستور کار او فعلا این‌گونه است.
چشم‌انداز نشست سران گروه ۲۰
در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸، نشست سران گروه ۲۰ برای نخستین بار در واشنگتن برگزار شد. یکی از وظایف مهم این نشست بررسی راه رهایی از بحران جدی مالی بود. از زمان برگزاری آن نشست تا امروز ۱۰ سال سپری شده و جامعه جهانی بار دیگر با چالش جدی یعنی کاهش رشد اقتصادی و کسادی توسعه تجارت بین‌المللی رو‌به‌رو شده است. سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی کرد که میزان رشد تجارت جهانی در سال‌جاری برای پنجمین سال پی‌‌در‌پی از میزان رشد اقتصادی پایین‌تر خواهد بود. این در حالی است که حمایت‌گرایی و یکجانبه‌گرایی در نظم بین‌المللی تاثیرات منفی زیادی برجا گذاشته است. برخی جوامع نوظهور اقتصادی و بازارهای در حال توسعه شاهد نوساناتی شده و خطرها و عوامل نامشخص در اقتصاد جهانی بیشتر شده است.
رییس‌جمهوری چین چندی پیش در نشست سران صنایع و بازرگانی سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) اعلام کرد: بشر بار دیگر بر سر یک چهارراه قرار گرفته است. همکاری یا رویارویی، باز بودن یا بستن، همکاری با منافع متقابل یا بازی مجموع صفر؟ چگونگی پاسخ به این پرسش‌ها با منافع کشورها و نیز سرنوشت بشر ارتباط دارد. وی به جهانیان هشدار داد که هیچ برنده واقعی در تقابل با جنگ سرد، جنگ گرم یا جنگ تجاری وجود ندارد. در صورت برابری و درک متقابل، همه مسائل را می‌توان از طریق رایزنی حل و فصل کرد.
موضوع اصلی نشست نزدیک سران گروه ۲۰ که در آرژانتین در شرایط یاد‌شده برگزار خواهد شد، مدیریت جهانی و تغییرات آب و هواست. سازمان تجارت جهانی محور سازوکارهای چندجانبه تجاری در جهان است. اصلاحات این سازمان یکی از موضوعات داغ در نشست یاد‌شده تلقی شده است. با توجه به اینکه آمریکا در یک سال گذشته بارها مانع انتصاب قاضی جدید در نهاد حل و فصل مناقشات سازمان تجارت جهانی بوده، این نهاد در حال فلج شدن است و فعالیت عادی سازمان تجارت جهانی نیز تحت تاثیر منفی آن قرار گرفته است. جانگ شیانگ چن، نماینده دائمی چین در سازمان تجارت جهانی اعلام کرد: در بیش از ۱۰ سال گذشته، در شرایط افزایش یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی، سازمان تجارت جهانی اقدمات موثری در پیش نگرفته و این سازمان باید اصلاح شود.
چین، اتحادیه اروپا و کانادا پیشنهادها و طرح‌هایی درباره اصلاحات سازمان تجارت جهانی ارائه داده‌اند. اما تا کنون روند واقعی آن شروع نشده است. پیش‌بینی می‌شود در جریان نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین، طرف‌ها درباره این موضوع عمیقا تبادل نظر کنند تا اختلافات کاهش یافته و به تفاهمات بیشتر در زمینه اصلاحات سازمان تجارت جهانی دست یابند.
گفتنی است رهبران چین و آمریکا در جریان نشست سران گروه ۲۰ با هم دیدار خواهند کرد. روابط اقتصادی چین و آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین جوامع اقتصادی جهان در اقتصاد جهانی بسیار تاثیرگذارند. توسعه سالم و باثبات چین و آمریکا نه تنها بر رفاه مردم دو کشور، بلکه بر صلح و شکوفایی جهان تاثیرگذار خواهد بود.
تغییرات اقلیمی، موضوع مهم دیگر در نشست سران گروه ۲۰ خواهد بود. در نشست سال گذشته در آلمان، صدراعظم این کشور از خروج آمریکا از توافقنامه پاریس ابراز تاسف کرد. علاوه بر آمریکا، ۱۹ عضو گروه ۲۰ در نشست سال گذشته توافقنامه پاریس را غیر‌قابل بازگشت اعلام کردند.
به دنبال آتش‌سوزی جدی در کالیفرنیا در آمریکا در چند هفته گذشته، جهانیان بار دیگر توجه خود را به مساله تغییرات اقلیمی معطوف کرده‌اند. این مساله که آیا در نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین طرف‌ها در این راستا به توافق می‌رسند یا خیر، بسیار مورد توجه است.
تنش آبی اوکراین- روسیه
گفتنی است خشونت‌های تازه میان روسیه و اوکراین، این‌بار در تنگه کرچ، سبب شده کشورهای هم‌پیمان اوکراین در غرب‌ به موضوع واکنش نشان دهند.
نیروهای ارتش روسیه یکشنبه گذشته به دو کشتی جنگی اوکراینی شلیک کردند. شش خدمه زخمی شدند و دو کشتی جنگی به همراه یک یدک‌کش ارتش اوکراین و شماری از ملوانان اوکراینی در حال حاضر در کنترل و اسارت نیروهای روس هستند. تنگه کرچ دریای سیاه را به آزوف وصل می‌کند؛ در شمال آن اوکراین، در شرق آن روسیه و در غرب آن شبه‌جزیره کریمه قرار دارند.
روسیه می‌گوید نیروهای مرزبان آن کشور پس از ورود غیرقانونی کشتی‌های اوکراینی به آب‌های روسیه اقدام به شلیک کرده‌اند. اما نیروی دریایی اوکراین می‌گوید گارد ساحلی روسیه به شناور‌هایش، از جمله دو قایق زرهی که قصد داشتند از منطقه ۱۲ مایلی تنگه بگذرند و به دریای سیاه بازگردند، حمله کرده ‌است. پارلمان اوکراین دوشنبه گذشته در جلسه‌ای غیرعلنی برقراری حکومت نظامی را تصویب کرد. وزیر خارجه آمریکا اقدام روسیه را تهاجمی توصیف کرده و خواستار آزادی کشتی‌ها و خدمه آنها شده ‌است. شماری از سیاستمداران ارشد اروپایی نیز از احتمال تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه سخن گفته‌اند.
از سوی دیگر مسکو، اوکراین را متهم کرده که عمدا با ارسال این کشتی‌ها قصد تحریک روسیه را داشته و می‌خواسته به بحران دامن بزند. ولادیمیر پوتین نیز دوشنبه گذشته در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان‌ گفت مسکو آماده است جزئیات بیشتری درباره این رخداد ارائه کند. سه‌شنبه گذشته دادگاهی در روسیه حکم به بازداشت دو ماهه ۱۲ ملوان از ۲۴ ملوان به‌اسارت‌گرفته‌شده داد.
گفتنی است روسیه قصد دارد به زودی سامانه ضد موشکی جدید در شبه‌جزیره کریمه نصب کند. اینترفاکس چهارشنبه گذشته با اعلام این خبر به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت که این سامانه‌ها از نوع پدافند اس-۴۰۰ هستند. به گزارش این خبرگزاری، این سامانه‌ها تا پایان سال‌جاری میلادی عملیاتی خواهند شد. خبر ارسال سامانه‌های جدید در حالی منتشر می‌شود که دولت اوکراین از سه‌شنبه گذشته حکومت نظامی ۳۰ روزه در این کشور اعلام کرده است. این تصمیم به دنبال بروز تنش دریایی میان اوکراین و روسیه اتخاذ شد.
هشدار رییس‌جمهوری اوکراین
پترو پوروشنکو، روسیه را متهم به تمرکز شدید نیروهای نظامی خود در مرز اوکراین کرده است. رییس‌جمهوری اوکراین نسبت به خطر بروز جنگ تمام‌عیار بین دو کشور هشدار داده است. رییس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با چند کانال تلویزیونی این کشور مدعی شده است که روسیه تعداد تانک‌ها و زره‌پوش‌های خود را در مناطق مرزی سه برابر کرده است.
افزون بر آن، پوروشنکو گفته است که روسیه اقدام به تمرکز شدید نیروهای نظامی خود در این مناطق کرده است. رییس‌جمهوری اوکراین نسبت به وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین دو کشور هشدار داده است. بر اساس اخباری که دیروز از سوی رسانه‌ها منتشر شده، تجمع و تمرکز نظامی روسیه در مرزهای این کشور با اوکراین، به نگرانی‌های ناشی از وقوع یک جنگ کامل دامن زده است.
رییس‌جمهوری اوکراین با اتکا به تحقیقات سازمان‌های امنیتی این کشور، گفته است ارتش اوکراین با دقت بر تردد نظامی واحدهای ارتش روسیه در مرزهای خود نظارت می‌کند. این در حالی است که پوروشنکو، اطلاعات دقیقی پیرامون تعداد سربازان روسی مستقر در مرزها در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.
اظهارات ملوانان اوکراین
پس از تنش آبی روسیه و اوکراین، روسیه اقدام به دستگیری ۲۴ نفر از خدمه قایق‌های نظامی اوکراین کرده است. ۱۲ نفر از آنها در شبه‌جزیره کریمه در بازداشت به‌سر می‌برند. سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اقدام به پخش اظهارات سه نفر از ملوانان و خدمه قایق‌های توقیف شده اوکراین از تلویزیون این کشور کرد.
خدمه اوکراینی در اظهارات پخش شده تلویزیونی اعتراف کردند که وارد آب‌های روسیه شده‌اند. آنها در عین حال اعلام کردند که این اقدام با هدف تحریک روسیه صورت گرفته است. این در حالی است که دولت اوکراین اعلام کرده که این اظهارات زیر فشار نیروهای امنیتی روسیه صورت گرفته و اعتباری ندارند.
تحریم روسیه
در ارتباط با تشدید تنش در مناسبات بین اوکراین و روسیه، آمریکا از اروپا خواسته است تحریم‌های گسترد‌ه‌تری علیه روسیه به مورد اجرا بگذارد. وزارت خارجه آمریکا گفته کشورهای اروپایی در راستای حمایت و پشتیبانی از اوکراین باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند.
آمریکا بارها نسبت به ایجاد خط لوله نورد استریم ۲ به کشورهای اروپایی از جمله به آلمان هشدار داده است.
آمریکا معتقد است که پروژه انتقال گاز نورد استریم ۲ می‌تواند منجر به وابستگی بیشتر کشورهای اروپایی به گاز روسیه شود. احداث این خط لوله گاز نه تنها از منظر اقتصادی به‌زیان آمریکاست‌ بلکه نیاز به انتقال گاز از خاک اوکراین را نیز کاملا از بین می‌برد. از این‌رو‌ اوکراین نیز با اجرای این پروژه مخالف است.

عمومی
شناسه : 4505
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا