ایرادات شورای نگهبان رفع شد

گام تازه مجلس برای تشکیل وزارت میراث فرهنگی

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حیاط خلوت دولت است‌. این جمله‌ای است که بارها در راهروهای مجلس شورای اسلامی و بعضا در رسانه‌ها تکرار شده است‌. عدم نظارت مجلس و نهادهای بالادستی در عزل و نصب‌های این سازمان باعث شده است نمایندگان مردم دل خوشی از مدیران این نهاد دولتی نداشته باشند‌.
این دل‌آزردگی تا جایی ادامه پیدا کرد که نمایندگان مجلس هم‌قسم شدند به این رویه پایان دهند‌. به همین سبب طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مجلس به تصویب رسید‌. طرحی که البته دولتی‌ها دل خوشی از آن ندارند‌. هرچند نمی‌شود از عملکرد دولت اول و دوم روحانی در این سازمان مهم دفاع کرد‌. عزل و نصب مدیران، نداشتن راهبردی مشخص، سوزاندن فرصت برجام در جذب سرمایه‌گذاران خارجی، عدم تعامل با بخش خصوصی، نداشتن راهبرد مناسب در حفظ میراث تاریخی و‌.‌.‌. تنها بخشی از گلایه‌های کارشناسان از مدیران سازمان میراث فرهنگی در دوران دولت تدبیر و امید است‌.
هرچند تبدیل این سازمان به وزارتخانه هنوز با اما و اگرهای فراوانی همراه است‌. شورای نگهبان مصوبه مجلس را به دو دلیل رد کرده است ؛ دلیل اول تحمیل بار مالی به دولت و دلیل دوم استخدام پرسنل تازه است‌. حالا خبر رسیده مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان را رفع کرده و قرار است دوباره طرح را برای تصویب به این نهاد بالادستی بفرستد‌.
راهکار نمایندگان برای عدم تحمیل بار مالی به دولت
مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: با اصلاح دو ایراد شورای نگهبان به طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، این طرح بار دیگر برای بررسی به شورای نگهبان فرستاده می‌شود تا در صورت تایید توسط رییس‌جمهور ابلاغ شود‌.
ابراهیم شقاقی دو ایراد مطرح شده از سوی شورای نگهبان بعد از تایید مجلس در مرداد امسال را تحمیل نشدن «بار مالی به دولت» و «افزایش نداشتن تعداد پرسنل» به این سازمان دانست و گفت: بر اساس راهکار ارائه شده از سوی مجلس به شورای نگهبان، اعتبارات این تبدیل از همان محل اعتبارات سازمان میراث فرهنگی هزینه می‌شود و هیچ بار مالی جدیدی به دولت تحمیل نمی‌شود‌. بودجه‌ جدیدی نیز به عنوان وزارتخانه شدن تصویب نمی‌شود، در واقع از همان محل بودجه‌ها ساختارها تعریف می‌شوند‌.
به گفته‌ او، در حال حاضر نیز به صورت موقت اداره کل حقوقی زیر نظر معاونت سرمایه‌گذاری قرار گرفته و امور مجلس به معاونت توسعه و مدیریت سپرده شده است، تا در صورت تصویب وزارتخانه شدن سازمان میراث‌فرهنگی، ساختار نهایی و درست تهیه شود‌.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر دو ایراد مطرح شده از سوی شورای نگهبان برطرف شده است، ادامه داد: اکنون اگر شورای نگهبان این اصلاحات را تایید و قبول کند که این اتفاق بیفتد، بحث وزارتخانه را دنبال می‌کنیم‌.
او همچنین در مورد ساختار وزارتخانه شدن این سازمان، توضیح داد: اصلاحات در مورد اساسنامه وزارتخانه شدن سازمان نیز در کمیسیون‌های مختلف در سازمان میراث فرهنگی و مجلس با حضور نمایندگان سازمان در دست بررسی است، اما هنوز نهایی نشده است‌.
به گفته شقاقی، کار اصلاح اساسنامه تا حدود سه ماه دیگر تا پایان سال طول می‌کشد، چون باید ساختار تشکیلاتی اداری در این زمینه درست شود‌.
در جلسه علنی صبح چهارشنبه هفتم آذر، طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به منظور تامین نظر شورای نگهبان بررسی و اصلاح شد‌. ماده واحده این طرح با ۱۵۹ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر به تصویب رسید‌.
در ماده واحده اصلاحی آمده است که از تاریخ تصویب این قانون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات با رعایت بند (د) ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۱۳۸۶/۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند (الف) ماده (۲۸) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۹۵ و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تبدیل می‌شود‌.
همچنین هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تامین می‌شود‌.

عمومی
شناسه : 4452
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا