کاشی هفت رنگ شیراز در راه ملی شدن

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان فارس از مدون شدن پرونده هنرکاشی هفت رنگ شیراز برای ارائه به شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس ایران خبر داد.
حیدرعلی زاهدیان‌نژاد گفت: کاشی هفت رنگ، نوعی کاشیکاری متعلق به معماری دوران اسلامی است.
او اضافه کرد: این هنر از کنار هم چیدن کاشی‌های لعاب‌دار سفید به ابعاد ۱۵×۱۵ و ۲۰×۲۰ سانتیمتر و رنگ‌آمیزی با رنگ‌های مختلف به دست می‌آید.
زاهدیان‌نژاد ادامه داد: کیفیت و ترکیبات خاص لعاب در کاشی هفت رنگ شیراز، شاخصه مهم این هنر محسوب می‌شود، از نمونه‌های بارز این هنر در کاشی‌کاری مسجد وکیل، ‌مسجد نصیرالمللک و خانه زینت‌الملوک به کار رفته است‌.
این مقام مسوول افزود: هفت رنگ متداول و رایج در ساخت این نوع کاشی شامل رنگ‌های سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، زرد و حنایی است.
زاهدیان‌نژاد گفت: این نوع هنر عموما در اماکن تاریخی و متبرکه استفاده شده ‌است و برتری نسبی در مقایسه با سایر انواع کاشی‌کاری دارد.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان فارس گفت: پرونده هنرکاشی هفت رنگ شیراز به دلیل قدمت و روش تولید اثر، برای طرح در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس ایران تهیه شده است و امیدواریم با ثبت ملی این هنر، ضمن معرفی بیش از پیش آن، از هنرمندان و صنعگتران شاغل در این عرصه حمایت شود.


عمومی
شناسه : 4301
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا