لایحه حقوق کودک تصویب شود،مشکل کودکان کار حل می‌شود

جهان صنعت نیوز: فاطمه ذوالقدر در گفت وگو با جهان صنعت نیوز با اشاره به پدیده تازه خروج مردم از تهران و افزایش حاشیه‌نشینی به دلیل افزایش سهمگین اجاره‌بها به جهان صنعت نیوز گفت:متاسفانه به دلیل افزایش قیمت مسکن حاشیه نشینی در تهران روز به روز هم در حال افزایش است. حتی اخیرا با پدیده مدارس کانکسی در اطراف تهران روبرو شده ایم. ریشه این مشکلات از کمبود منابع مالی بودجه ای نشات می گیرد .


وی افزود: در حال حاضر حدود ۶ میلیون نفر در شهرستان های استان تهران مثل اسلامشهر و شهرری و پردیس ساکن هستند. در همه این مناطق محرومیت‌ها بسیار زیاد است.به نظرمن با توجه به میزان جمعیت حاشیه نشین باید استان تهران را جز استانهای محروم به لحاظ سطح پایین دسترسی به امکانات قرار داد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه درباره این مشکلات مجمع نمایندگان تهران با مسولان به صورت مرتب جلساتی برگزار کرده و مشکلات را مطرح کرده است،تاکید کرد: بارها خواسته‌ایم که مسایل مردم اطراف تهران سریعتر برطرف شود.

اخیرا با مسئولان آموزش و پرورش و خیرین درباره مدارس فرسوده به توافق های اولیه ای دست یافته ایم. نمایندگان تهران بارها درخواست نوسازی تجهیزات ورزشی و نوسازی اماکن ورزشی و بهداشتی را ارایه کرده اند،اما به دلیل کمبود منابع در دستور کار قرار نگرفته است.

او افزود: البته دولت به لحاظ منابع بودجه با تنگناهایی روبروست،اگر پرداخت‌ها انجام شود،انتظار داریم که این گرفتاری‌ها هم حل شوند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه بخشی از کمبودها ناشی از جمعیت بالا در تهران است،عنوان کرد: بالابودن میزان جمعیت در استان تهران حجم خدمات رسانی از جمله خدمات بهداشتی را در حاشیه ها با سختی وکندی مواجه کرده است. تعداد تخت بیمارستانی کم است و حتی در برخی مناطق فاقد تخت بیمارستان است.

وی ادامه داد: در بودجه ۹۸ با  پیشنهاد نمایندگان تهران ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرستانهای استان تهران اختصاص داده شد که امیدواریم سریعتر تخصیص داده شود تا پروژه های نیمه تمام تکمیل و به بهره برداری برسند.

او همچنین با اشاره به مسایل مربوط به نوسازی مدارس هم گفت: بودجه نوسازی مدارس تهران اگرچه زیاد نیست،اما برنامه این است که مدارسی که نیاز به نوسازی دارند در اولویت قرار بگیرند تا از طریق بودجه دولت و کمک خیرین بازسازی شوند.

این عضو کمیسیون فرهنگی درپاسخ به این سئوال که چه اقدامی برای ساماندهی کودکان کار در تهران انجام شده،اظهارداشت: برای حل معضل کودکان کار طرح های زیادی مطرح شده است.اما به دلیل آنکه برای حل این مشکل نهاد متولی واحد نداریم،پیشرفت چندانی ایجاد نمی شود.

ذوالقدر تصریح کرد: برای حل معضل کودکان کار شهرداری و بهزیستی هرکدام به نوعی اقداماتی انجام می‌دهند،اما باید توجه داشت که معضل کودکان کار به صورت جدی حل نمی‌شود.خیلی از این کودکان خارجی هستند و ساماندهی آنها پروسه خاص خود دارد.

او گفت: البته برخی کودکان هم مسایل خانوادگی دارند. هر چقدر هم ساماندهی شوند، مجددا خانواده آنها را به سطح شهر بر می‌گردانند.چون خانواده نیاز مالی دارد.به همین دلیل دولت و بهزیستی نمی‌توانند کاری کنند. مگر اینکه قانون  حمایت از کودکان و نوجوانان  اجرایی شود .

نماینده مردم تهران،ری و شمیرانات با اشاره به اینکه در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پیش بینی شده تا والدینی که فرزندان خود را مجبور به تکدی‌گری یا کارهای مشابه می‌کنند شناسایی شده و با آنها برخورد شود،گفت: یک ماده ازلایحه قانون حمایت از کودکان هم اکنون در شورای نگهبان معطل مانده است. ما امیدواریم که این قانون به سرعت نهایی شود تا با ابلاغ این قانون و اجرای آن جلوی مسایل کودکان کار گرفته شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 42782
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا