معاون سیاسی وزارت امور خارجه:

برجام همچنان حفظ شده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت برنامه جامع اقدام مشترک، اظهار کرد: همه بر حفظ و نجات توافق هسته‌ای با ایران مصمم هستند.
به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی در سومین سمینار همکاری‌های ایران و اروپا اظهار کرد: این سمینار و این زمان بسیار مهم است. همکاری‌ هسته‌ای بخش مهمی از برجام است. همکاری صلح‌آمیز در زمینه‌های هسته‌ای خود بسیار اهمیت دارد‌ خصوصا در این زمان‌ چراکه پیامی که به جهان می‌فرستد بسیار مهم است. پیام این است که همکاری با ایران در زمینه‌های خاص و بسیار حساس فناوری‌های هسته‌ای ادامه دارد. پس برجام همچنان حفظ شده است و ما همه بر حفظ و نجات برجام مصمم هستیم.
وی با بیان اینکه «برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماسی است» در عین حال گفت: حقیقت این است که برجام در خطر است و در شرایط بسیار بدی قرار دارد. کمیسیونر کانته اظهار کرد که این توافق بسیار خوب در حال اجراست. از سوی یک طرف بله‌ ولی از سوی طرف دیگر چندان خوب اجرا نمی‌شود. ایران به طور کامل به تعهداتش پایبند است.
وی با اشاره به محقق نشدن منافع ایران ذیل توافق هسته‌ای افزود: با اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، مزایایی که ایران از برداشته شدن تحریم‌ها به دست می‌آورده، به صفر نزدیک شده است.معاون سیاسی وزیر کشور خاطرنشان کرد: برجام به آمریکا تعلق ندارد. برجام حتی به ایران نیز تعلق ندارد. برجام به شورای امنیت تعلق دارد.
وی با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کرد: آمریکا این قطعنامه را نقض کرده است. ایالات متحده کشورهایی که قطعنامه شورای امنیت را نقض نمی‌کنند، مجازات می‌کند. نجات برجام یک وظیفه بین‌المللی است. وظیفه ما این است که همکاری کنیم و این توافق مهم را سرپا نگه داریم.عراقچی با قدردانی از تلاش‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما بابت مواضع آنها و بیانیه‌هایی که صادر کرده‌اند قدردانیم. باور داریم که اتحادیه اروپا از لحاظ سیاسی در سمت درستی قرار دارد اما حقیقت این است که هیچ راهکار عملی ارائه نشده است. آنها نتوانسته‌اند سازوکاری را توسعه دهند تا ما بتوانیم از توافق سودی ببریم.
وی با بیان اینکه «اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند توافق را نابود کند» اظهار کرد: حقیقت این است که اگر ایران نتواند از برجام بهره‌ای ببرد، این توافق قادر به حفظ شدن نخواهد بود.
وی یادآور شد: برجام از لحاظ دادن و گرفتن بسیار متعادل است اما حال‌ این تعادل به هم خورده است. پس ما باید برای متعادل کردن این توافق، با یکدیگر همکاری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: شش ماه برای توسعه سازوکار زمان کمی نیست اما ما همچنان منتظر می‌مانیم و به همکاری‌مان با اتحادیه اروپا برای توسعه این سازوکار ادامه خواهیم داد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه بار دیگر یادآور شد: اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا همکاری‌های هسته‌ای‌مان را در خطر قرار داده است.
وی با اشاره به تاثیرات بد تحریم‌های آمریکا بر همکاری‌های هسته‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله تجاری افزود: این همکاری‌ها ممکن است پایان یابد‌ چراکه آمریکا اسامی زیادی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است، شرکت‌ها را برای عدم همکاری با ایران تهدید کرده است و هیچ شبکه‌ بانکی برای این‌گونه همکاری‌ها وجود ندارد. همین مساله زمینه‌های متفاوتی از همکاری‌های هسته‌ای ایران و کشورهای اروپایی را در خطر قرار داده است.

عمومی
شناسه : 4208
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا